2019年度 学内情報系 PBL 課題一覧
AY 2019 List of Information Science-related Projects
連絡事項 News
-
秋入学生向けの履修案内ページを作成.
Instructions for new students admitted to NAIST in October 2019 can be found here. -
(6/17) 割当一覧を更新しました.
The list of participants/assigned projects has been updated. -
(6/4) 課題が二つ (A41, A42) 新規に追加され, 登録受付中です.
Two new projects (A41 and A42) are available for registration. -
(6/4) 課題割当調整が完了し, 割当一覧が見られます.
The list of participants/assigned projects is now available. -
(5/21) 課題番号 33, 34 は, B-課題と誤って表示されていましたが, 実際は A-課題です (課題 ID A33, A34 に訂正済み).
情報理工学プログラムの学生で片方しか希望を出していない人は, 1 単位にしかなりませんので注意してください.
Project nos. 33 and 34 are A-projects (A33/A34), although they were previously listed as B-projects (B33/B34) by mistake. For students in IS program, to acquire required 2 credits in PBL subjects, they must register both A33 and A34, or A33 and another project.
単位認定される科目について Project types and certified courses
課題終了後, 単位認定される科目は履修プログラムによって異なります.
情報理工学プログラムの学生は, 課題 ID の頭文字 ("A" または "B") によって得られる単位数も異なります.
Upon completing the "projects" listed below, students are awarded with credit in the courses determined by their education programs.
For students in the Information Science and Engineering Program, the number of awarded credits differs by the project types
(indicated by the initial letter "A" or "B" of the project ID).
See the table below for summary.
2018年度以降入学の学生 Students admitted to NAIST in AY 2018 or later
教育プログラム Education Program |
"A" 課題 Project ID with initial "A" |
"B" 課題 Project ID with initial "B" |
情報理工学 Information Science and Engineering |
PBL I (5001) or† PBL II (5002) |
PBL I (5001) and PBL II (5002) |
知能社会創成 Intelligent Cyber-Physical Systems |
PBL I (5011) | |
データサイエンス Data Science |
プロジェクト実習 Project Practice (4083) | |
上記以外 Other education programs | 履修できません not applicable |
† 最初に完了した "A" 課題が PBL I, 2番目に完了したものが PBL II の単位となります.
† The first completed "A"-project will be counted as a credit in PBL I, and the second "A"-project as PBL II.
2017年度以前入学の学生 Students admitted in AY 2017 or before
2017年度以前に情報科学研究科に入学した学生は,
以下のどの課題を修了しても, プロジェクト実習 I または III (各 2 単位) の単位として認定されます.
ただし, ID が "A" で始まる課題は 1 単位相当のため, 不足 1 単位相当の追加の内容が課されます.
追加の内容は課題に依存します.
For students admitted to Graduate School of Information Science in AY 2017 or before,
each project counts as two credits in either Project Practice I or III.
Note however that the participants of projects with ID beginning with "A" ("A"-projects) are
given an extra assignment (per project).
This is because "A"-projects are designed to be worth one credit
(requiring approx. 15 hours of work), and thus are short of two credits requirement for Project Practice I/III.
The extra assignment varies across projects; consult project instructors for detail.
課題一覧 List of available projects
課題の実施時期は, 調整可能な場合があります. 各担当教員に確認してください.
For some projects, schedule may be negotiable. Please contact the instructors in charge.
- 課題 ID
- A01
- 担当教員・研究室・グループ
- コンピューティング・アーキテクチャ研究室
- 課題名
- FPGAによるノイマン型・非ノイマン型計算基盤の設計
- 実習の概要
- 半導体微細化が限界に近づいた今こそ、集積回路の能力を最大限に発揮できる人 材育成を目指し、ハードウェアレベルの計算基盤の設計スキルを習得する。ハー ドウェア記述言語Verilogを用いてノイマン型および非ノイマン型計算機の設計 を行いその性能評価を行うことで両者の特性を理解する。
- 実施日程の概要
- 7,8月
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- ソフトウェアなど:FPGAボード
- 教科書、参考書
- 必要に応じて資料を配布
- 受け入れ可能人数
- 10 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 自研究室を優先
- 特記事項
- 特に無し
- Project ID
- A01
- Instructor, laboratory, or group
- Computing Architecture Lab.
- Project title
- Exercise of Von Neumann architecture and Non-von Neumann architecture computer design by using FPGA
- Overview of the project
- At the near end of scaling-down road-map for VLSI development, semiconductor engineers are expected to be well trained for exploring the ultra-high performances of VLSIs. For this purpose, the skill of computer design is practiced on the hardware level in this lecture. The students will design and simulate both Von Neumann and Non-von Neumann architecture computers through Verilog, which is widely used hardware description language. Students are encouraged to analyze and understand the capability of both architectures.
- Schedule
- July and August
- Equipment or software to be used
- FPGA experimental board
- Text, reference
- Will be distributed when needed.
- Maximum number of participants
- 10
- Selection criterion in case of overflow
- Students in Computing Architecture Lab. take the priority
- Notes
- None
- 課題 ID
- A02
- 担当教員・研究室・グループ
- コンピューティング・アーキテクチャ研究室
- 課題名
- HSPICE による集積回路の設計と検証
- 実習の概要
- 近年、半導体微細化技術が行き詰まっていることから、高効率計算基盤技術に対して根本的な変革が迫られている。この技術展開に必要な知識として、半導体集積回路の原理・動作・性能を理解し、回路設計と検証スキルを習得する。 本実習では、実際の集積回路製造プロセスを使用し、ハードウェア記述言語HSPICE を用いて基本素子、演算器、信号処理ユニットなどの設計および性能評価を行う。
- 実施日程の概要
- 10,11 月
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- Synopsys 、Cadence 、回路設計ライブラリ
- 教科書、参考書
- 必要に応じて資料を配布
- 受け入れ可能人数
- 10 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 自研究室を優先
- 特記事項
- 特に無し
- Project ID
- A02
- Instructor, laboratory, or group
- Computing Architecture Lab.
- Project title
- Design and Simulation of VLSI CircuitsThrough HSPICE
- Overview of the project
- Since the road-map ofsemiconductor scaling-down will reach the end soon, the innovation of efficientcomputing technologies is greatly demanded. To explore those technologies, somebasic knowledge on VLSI circuits such as fundamentals, operations, and performancesshould be well understand along with the skills of design to test. In this project,we will refer to an actual fabrication technology, practice the design andsimulation of some basic elements, calculators, processing units through thehardware description language HSPICE.
- Schedule
- October, November
- Equipment or software to be used
- Synopsys and Cadencefamilies, necessary technology libraries.
- Text, reference
- Will be distributed when needed
- Maximum number of participants
- 10
- Selection criterion in case of overflow
- Students inComputing Architecture Lab. take the priority
- Notes
- None
- 課題 ID
- A03
- 担当教員・研究室・グループ
- ディペンダブルシステム学研究室
- 課題名
- グラフアルゴリズムの実装と評価
- 実習の概要
- 本PBLでは基本的なグラフアルゴリズムについて学習する。最短経路探索、最小全域木、最大フローなどのさまざまなアルゴリズムをプログラムで実装して評価することで、その理解を深める。
- 実施日程の概要
- 7~9月
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- 任意のプログラミング言語
- 教科書、参考書
- 必要に応じて資料を配布
- 受け入れ可能人数
- 8 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接
- 特記事項
- Project ID
- A03
- Instructor, laboratory, or group
- Dependable System Laboratory
- Project title
- Implementation and Evaluation of Graphs Algorithms
- Overview of the project
- The purpose of this course is to learn fundamental graph algorithms such as shortest path, minimum spanning, and max flow. The participants will deeply understand the algorithms by implementing and evaluating them.
- Schedule
- July to September
- Equipment or software to be used
- Your favorite programming language
- Text, reference
- Handouts are provided
- Maximum number of participants
- 8
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- 課題 ID
- A04
- 担当教員・研究室・グループ
- ディペンダブルシステム学研究室
- 課題名
- 分散アルゴリズムのシミュレーション
- 実習の概要
- 本PBLでは基本的な分散アルゴリズムについて学習する。全域木構成、リーダ選挙などのさまざまなアルゴリズムを非同期的に実行するシミュレータを実装し、その理解を深める。
- 実施日程の概要
- 10~12月
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- 任意のプログラミング言語
- 教科書、参考書
- 必要に応じて資料を配布
- 受け入れ可能人数
- 8 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接
- 特記事項
- Project ID
- A04
- Instructor, laboratory, or group
- Dependable System Laboratory
- Project title
- Simulation of Asynchronous Distributed Algorithms
- Overview of the project
- The purpose of this course is to learn fundamental distributed algorithms such as spanning tree and leader election. To thoroughly understand the algorithms, the participants will implement a simulator that executes the algorithms in an asynchronous manner.
- Schedule
- October to December
- Equipment or software to be used
- Your favorite programming language
- Text, reference
- Handouts are provided
- Maximum number of participants
- 8
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- 課題 ID
- A05
- 担当教員・研究室・グループ
- ディペンダブルシステム学研究室
- 課題名
- AES 回路の設計と評価
- 実習の概要
- 共通鍵暗号アルゴリズムの1つである AES (Advanced Encryption Standard)を題材として、 RTL設計からテスト設計までを行い回路性能を評価する。本実習では、テストの位置付けや 役割を理解するとともに、商用のCADツールを用いてRTL設計から物理設計の各設計工程を学ぶ。
- 実施日程の概要
- 2019/10~2019/12月 15時間
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- Synopsys社製CADツール(Design Compiler、VCS、IC Compiler、PrimeTime、TetraMAX)
- 教科書、参考書
- 必要に応じて資料を配布
- 受け入れ可能人数
- 5 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接
- 特記事項
- Project ID
- A05
- Instructor, laboratory, or group
- Dependable System Laboratory
- Project title
- Design and evaluation of AES encryption circuit
- Overview of the project
- AES is one of the key common encryption algorithms. In this course, through design and evaluation of the AES circuit using commercial CAD tools, the students study LSI design flow.
- Schedule
- October to December
- Equipment or software to be used
- Synopsys CAD tool (Design Compiler, VCS, IC Compiler, PrimeTime, and TetraMAX)
- Text, reference
- Handouts are provided
- Maximum number of participants
- 5
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- 課題 ID
- A06
- 担当教員・研究室・グループ
- ディペンダブルシステム学研究室
- 課題名
- 機械学習の集積回路設計への応用
- 実習の概要
- 集積回路の大規模化が進むにつれ集積回路の設計はその複雑さを増し、回路設計への 機械学習の応用に関する研究が精力的に行われている。本実習では、基礎的な機械学習 アルゴリズムについて学ぶとともに、回路設計への応用事例について学ぶ。
- 実施日程の概要
- 7~9月
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- PC、Python
- 教科書、参考書
- 必要に応じて資料を配布
- 受け入れ可能人数
- 5 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接
- 特記事項
- Project ID
- A06
- Instructor, laboratory, or group
- Dependable System Laboratory
- Project title
- Machine learning applications to LSI design
- Overview of the project
- As the size of LSI circuits increases, LSI design becomes complex. To address the issue, machine-learning based LSI design techniques have been intensively researched. In this course, the students learn the fundamental of the machine learning and some application examples to the LSI design.
- Schedule
- July to September
- Equipment or software to be used
- PC and Python
- Text, reference
- Handouts are provided
- Maximum number of participants
- 5
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- 課題 ID
- A07
- 担当教員・研究室・グループ
- 川上朋也(モバイルコンピューティング研究室)
- 課題名
- モバイルエージェントシステムの構築
- 実習の概要
- 開発プラットフォームやセンサデバイスを用いて、メッ セージングサービスや並列分散学習などのモバイルエージェントシステム を構築する。システムの構築にはRaspberry Piなども用い、さまざまな機 能のモバイルエージェントを設計・実装する。
- 実施日程の概要
- II期~IV期で15コマ(不定期)
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- Java, Python
- 教科書、参考書
- 資料を配布
- 受け入れ可能人数
- 5 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接を実施
- 特記事項
- なし
- Project ID
- A07
- Instructor, laboratory, or group
- Tomoya Kawakami (Mobile Computing Laboratory)
- Project title
- Construction of Mobile Agent Systems
- Overview of the project
- Participants will construct mobile agent systems, such as a messaging service, parallel distributed learning, by a development platform and sensor devices. The participants will design and implement various mobile agents using several devices such as the Raspberry Pi.
- Schedule
- 15 periods during Quarter II-IV (irregular)
- Equipment or software to be used
- Java, Python
- Text, reference
- Provided
- Maximum number of participants
- 5
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- None
- 課題 ID
- A08
- 担当教員・研究室・グループ
- 石尾隆、Raula Gaikovina Kula(ソフトウェア工学研究室)
- 課題名
- プログラミングスタイル・マイニング
- 実習の概要
- オープンソースソフトウェアのソースコードから、プログラミング言語の使い方の動向データを収集し、たとえばプロジェクトのドメインや時系列の影響といった観点から分析する実習を行う。 作業の基本となるリポジトリ解析や構文解析、可視化などの手法については教員からの解説を行い、演習を通じてデータ分析技術、プログラミング言語の解析技術の習得を目指す。
- 実施日程の概要
- 11月-12月に実施予定。
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- データ分析にノートパソコンとソフトウェア工学研究室の計算サーバを 使用する。解析プログラムの作成に Java, Python, R を用いる。
- 教科書、参考書
- 資料として論文等を配布する。参考書: Andy Oram, Greg Wilson 編, 久野 禎子, 久野 靖 訳: Making Software - エビデンスが変えるソフトウェア開発, オライリージャパン, 2011.
- 受け入れ可能人数
- 10 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 研究及び興味の関連性から判断する。
- 特記事項
- Project ID
- A08
- Instructor, laboratory, or group
- Takashi Ishio and Raula Gaikovina Kula (Software Engineering Laboratory)
- Project title
- Programming Style Mining
- Overview of the project
- Participants conduct statistical analysis on the usage of proramming languages in open source software projects from some perspective, e.g. the impact of project domain and time series. Instructors explain basic techniques for repository mining, source code parsing, and visualization so that participants can acquire data analysis skills and understand programming languages during the project.
- Schedule
- 15 hours in November and December.
- Equipment or software to be used
- A computation server in Software Engineering Laboratory and a laptop for data analysis. Java, Python, and/or R.
- Text, reference
- Instructors provide technical papers related to the project. Reference Book: Andy Oram, Greg Wilson (Ed.): Making Software - What Really Works, and Why We Believe It. O'Reilly, 2010.
- Maximum number of participants
- 10
- Selection criterion in case of overflow
- Participants' research topics and interests
- Notes
- 課題 ID
- A09
- 担当教員・研究室・グループ
- 寺本裕美(アデレード大学),畑秀明(ソフトウェア工学研究室)
- 課題名
- 英語による学術研究コミュニケーションの技術
- 実習の概要
- 投稿論文執筆や学会発表に必要な、学術・研究英語によるコミュニケーションの理論と実践
- 実施日程の概要
- 前半6-7月,後半12月
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- ノートパソコン(PowerPoint, Wordなど、互換性が高く教室内でプロジェクターを使った検討が行いやすいプログラムが搭載されたもの)
- 教科書、参考書
- 必要に応じて資料を配布
- 受け入れ可能人数
-
10 人(キャンセルされました) - 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接のうえ決定
- 特記事項
- 積極的に授業に参加し発言する学生が望ましい
- Project ID
- A09
- Instructor, laboratory, or group
- Hiromi Teramoto (University of Adelaide), Hideaki Hata (Software Engineering Laboratory)
- Project title
- Research Communication in English
- Overview of the project
- developing English-based research communication skills towards academic publication and international conference participation.
- Schedule
- June-July for Part 1 and December for Part 2.
- Equipment or software to be used
- A laptop with standard presentation and word processing programs (e.g., PowerPoint, Word)
- Text, reference
- Handouts will be provided.
- Maximum number of participants
-
10(cancelled) - Selection criterion in case of overflow
- Determined through interviews.
- Notes
- Active class participation and high-level engagement are expected.
- 課題 ID
- B10
- 担当教員・研究室・グループ
- 飯田元、田中康(ソフトウェア設計学研究室)
- 課題名
- Design as User Experience
- 実習の概要
-
超上流工程からシステムのリリースまでを体験するPBL( Project Based Learning )型システム開発演習を通して、下記を学ぶことを目的とします。
・超上流(要件開発)から製品リリースまでのシステム開発プロジェクトの体験
・開発プロジェクトマネジメント技術
・ポストモーテム手法と開発プロセス改善技術 - 実施日程の概要
-
・4月~12月の土曜日(不定期)にあべのハルカスで実施。(一部奈良先端科学技術大学院大学か大阪芸大メインキャンパス)
・8月末に夏合宿(2泊3日)あり - 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- 特に無し(必要に応じて機材を準備)
- 教科書、参考書
- 教科書は指定しない。必要に応じて資料を配布する。
- 受け入れ可能人数
- 20 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接のうえ決定
- 特記事項
-
・4月に説明会実施
・Panasonicの支援を受けて実施(守秘義務等に同意する必要あり)
・大阪芸術大学(キャラクター造形学科、アートサイエンス学科)との合同によるPBL
- Project ID
- B10
- Instructor, laboratory, or group
- Hajimu Iida, Yasushi Tanaka (Software Design & Analysis Lab.)
- Project title
- Design as User Experience
- Overview of the project
-
System development PBL to experience from super upstream process to system release exercise to learn the following.
・ Experience of system development project from super upstream (requirement development) to product release
・ Development project management technology
・ Postmotem method and development process improvement technology - Schedule
-
・ Saturday (in specific days) from April to December (Mainly at OUA Harukasu campus, some at NAIST or OUA main campus)
・ Summer training camp (3 days, 2 nights) at the end of August in Shirahama is planned. - Equipment or software to be used
- Separately announced
- Text, reference
- Separately announced
- Maximum number of participants
- 20
- Selection criterion in case of overflow
- Determined through interviews
- Notes
-
・ Briefing in April
・ Implemented under the support of Panasonic (need to agree to confidentiality etc)
・ Combined with Osaka University of Arts (OUA) Character Modeling Department & Art Science Department
- 課題 ID
- A11
- 担当教員・研究室・グループ
- 飯田元、高井利憲(ソフトウェア設計学 研究室)
- 課題名
- システムアシュアランス演習
- 実習の概要
- システムアシュアランスの背景と目的について理解し、システムやソフトウェアのリスクについて、証拠に基づき納得できる形で論証するシステムアシュアランス活動を体験する。また。論証に必要な記述技術、分析技法、論証を構造的に記述するための議論学の技術を修得する。 企業訪問、企業とのワークショップ、インターンシップを含む可能性あり。外部研究会での成果発表を予定。
- 実施日程の概要
- 6月~1月の間で柔軟に設定
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- 別途案内
- 教科書、参考書
- 別途案内
- 受け入れ可能人数
- 8 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接のうえ決定
- 特記事項
-
・4月に説明会実施
・三菱電機エンジニアリングの支援を受けて実施
- Project ID
- A11
- Instructor, laboratory, or group
- Hajimu Iida, Tosinori Takai (Software Design & Analysis Lab.)
- Project title
- System Assurance PBL
- Overview of the project
- Understand the background and purpose of System Assurance then experience system assurance activities demonstrating system and software risks in a convincing manner based on evidence. Also, students acquire discussion skills to describe descriptive techniques, analytical techniques and arguments necessary for argumentation structurally. Corporate visits, workshops with companies, internships may be included. Finally presntation of the results at a SIG in academic organization is planned.
- Schedule
- Flexibly scheduled during June through January
- Equipment or software to be used
- Separately announced
- Text, reference
- Separately announced
- Maximum number of participants
- 8
- Selection criterion in case of overflow
- Determined through interviews
- Notes
-
・Briefing in April
・Implemented with Mitsubishi Electric Engineering’s support
- 課題 ID
- B12
- 担当教員・研究室・グループ
- 市川昊平、高橋慧智(ソフトウェア設計学研究室)
- 課題名
- ソフトウェア開発演習
- 実習の概要
- 本演習では、単なるプログラミングスキルの向上ではなく、一定の規模と機能を備えたアプリケーションソフトウェアを複数人のチームにより開発することで、ソフトウェア開発プロセスの上流から下流まですべてを体験するとともに、プロジェクト管理についても体験することを目的とする。
- 実施日程の概要
- IV期
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- 個人常用端末
- 教科書、参考書
- 教科書は指定しない。必要に応じて資料を配布する。
- 受け入れ可能人数
- 20 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接により選考する。
- 特記事項
- Project ID
- B12
- Instructor, laboratory, or group
- Kohei Ichikawa, Keichi Takahashi (Software Design and Analysis Lab.)
- Project title
- Exercise in Practical Software Development
- Overview of the project
- The goal of this exercise course is not only for developing programming skills but also for getting an experience of a software development process from upper process to lower process and project management skills through a team development project targeting a certain size of application.
- Schedule
- 4th quarter
- Equipment or software to be used
- ITC Workstation
- Text, reference
- No texts but slides will be provided on demand.
- Maximum number of participants
- 20
- Selection criterion in case of overflow
- Determined through interviews
- Notes
- 課題 ID
- A13
- 担当教員・研究室・グループ
- サイバーレジリエンス構成学研究室
- 課題名
- 情報ネットワークのソフトウェア化技術の習得と実践
- 実習の概要
- SDNやNFVなどによるソフトウェア化によってネットワークを多彩に操れる様になった。本プロジェクトでは、その様なソフトウェア化技術の知識獲得と技術習得を行い、その技術を駆使して実践的なネットワークやサービス開発・構築を行う。
- 実施日程の概要
- III期(学生と相談の上柔軟に決定する)
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- SDN、Linux、OpenStack、Open source MANOなど
- 教科書、参考書
- 適宜支持する
- 受け入れ可能人数
-
6 人(III, IV 期の新規受け入れ枠はありません) - 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面談
- 特記事項
- Project ID
- A13
- Instructor, laboratory, or group
- Laboratory for Cyber Resilience
- Project title
- Understanding and exploiting softwarelization technologies
- Overview of the project
- Softwarelization, such as SDN and NFv, enables us to control networks flexibly. This project expects students to learn softwarelization technologies and implement a network with them practically.
- Schedule
- 3rd semester (determined with students)
- Equipment or software to be used
- SDN, Linux, OpenStack Open source MANO, etc.
- Text, reference
- will be presented if any
- Maximum number of participants
-
6(not accepting new applications) - Selection criterion in case of overflow
- interview
- Notes
- 課題 ID
- A14
- 担当教員・研究室・グループ
- 樫原 茂、Doudou Fall(サイバーレジリエンス構成学研究室)
- 課題名
- IoTシステム・アプリケーションの開発
- 実習の概要
- IoTの様々な利活用が期待されている。本プロジェクトでは、IoTを有効に利活用するためのシステム・アプリケーションの開発を行う。
- 実施日程の概要
- 6月-11月
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- Linux, IoTデバイスなど
- 教科書、参考書
- 適宜指示します。
- 受け入れ可能人数
- 6 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 熱意とコミュニケーション力
- 特記事項
- 特になし
- Project ID
- A14
- Instructor, laboratory, or group
- Shigeru Kashihara, Doudou Fall (Laboratory for Cyber Resilience)
- Project title
- Design and Development of Application for IoT
- Overview of the project
- The project goal is a design and an implementation of an application for IoT. IoT is expected to be useful technologies for various environments. Then, to promote the use of IoT, the project team will design and implement an application for IoT.
- Schedule
- From June to November
- Equipment or software to be used
- Linux, IoT devices etc.
- Text, reference
- Some documents are provided in the project.
- Maximum number of participants
- 6
- Selection criterion in case of overflow
- Ardor and communication ability
- Notes
- N/A
- 課題 ID
- A15
- 担当教員・研究室・グループ
- 情報セキュリティ工学 研究室
- 課題名
- 暗号アルゴリズムのハードウェア実装
- 実習の概要
- 本実習では、世の中で広く使用されている暗号アルゴリズムをハードウェアに実装し、その性能を評価する。
- 実施日程の概要
- 年間15時間
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- Verilog HDL
- 教科書、参考書
- 必要に応じて資料を配布
- 受け入れ可能人数
-
8 人(III, IV 期の受け入れはしていません) - 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接を実施
- 特記事項
- Project ID
- A15
- Instructor, laboratory, or group
- Information Security Engineering Lab.
- Project title
- Hardware Implementation of Cryptographic Algorithms
- Overview of the project
- In this course, we will implement cryptographic algorithms into FPGA, and evaluate performance.
- Schedule
- 15 hours
- Equipment or software to be used
- Verilog HDL
- Text, reference
- Will be distributed when needed.
- Maximum number of participants
-
8(not accepting new applications) - Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- 課題 ID
- A16
- 担当教員・研究室・グループ
- 情報セキュリティ工学 研究室
- 課題名
- 暗号ハードウェアに対するサイドチャネル攻撃と対策
- 実習の概要
- 本実習では、暗号ハードウェアに対して物理層における安全性評価(サイドチャネル攻撃と対策)を行う。
- 実施日程の概要
- 年間15時間
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- Python,オシロスコープ
- 教科書、参考書
- 必要に応じて資料を配布
- 受け入れ可能人数
- 8 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接を実施
- 特記事項
- 本研究が実施する「暗号アルゴリズムのハードウェア実装」も履修した上で本実習を受講すること
- Project ID
- A16
- Instructor, laboratory, or group
- Information Security Engineering Lab.
- Project title
- Side-Channel Attacks and Countermeasures against a Cryptographic Module
- Overview of the project
- In this course, we focus on hot topics of hardware security and learn attacks and countermeasures against a cryptographic module through hands-on experience.
- Schedule
- 15 hours
- Equipment or software to be used
- Python, Oscilloscope
- Text, reference
- Will be distributed when needed.
- Maximum number of participants
- 8
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- To take this exercise, you also have to register “Hardware Implementation of Cryptographic Algorithms”.
- 課題 ID
- A17
- 担当教員・研究室・グループ
- 垣内正年 (情報基盤システム学)
- 課題名
- ネットワーク構築
- 実習の概要
- L3スイッチや仮想マシン上にルータを実現し、OSPFやRIP等の動的ルーティングプロトコルを用いたネットワークを構築する。また、そのネットワーク上で動作する様々なサーバ(DHCP, DNS, Web等)を構築する。
- 実施日程の概要
- 6月 - 8月
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- ノートPC、L3スイッチ、VMware
- 教科書、参考書
- 仕様を配布
- 受け入れ可能人数
- 8 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 自研究室を優先する
- 特記事項
- Project ID
- A17
- Instructor, laboratory, or group
- Masatoshi Kakiuchi (Internet Architecture and Systems Lab.)
- Project title
- IP network construction
- Overview of the project
- Constructing IP network by using dynamic routing protocol such as OSPF and RIP on routers on L3 switches and virtual servers. And, setup various servers (ex. DHCP servers, DNS servers, and so on) on the network.
- Schedule
- from June to August
- Equipment or software to be used
- laptop computer, L3 switches, VMware
- Text, reference
- handouts are provided
- Maximum number of participants
- 8
- Selection criterion in case of overflow
- Given priority to Internet Architecture and Systems Lab. students.
- Notes
- 課題 ID
- A18
- 担当教員・研究室・グループ
- 知能コミュニケーション研究室
- 課題名
- コミュニケーション支援技術
- 実習の概要
- 音声・言語・生体信号等多様な情報を活用するコミュニケーション支援技術の習得
- 実施日程の概要
- 第II期-第IV期
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- 研究室で手配(タスクにより異なる)
- 教科書、参考書
- 特になし
- 受け入れ可能人数
- 15 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 自研究室を優先
- 特記事項
- Project ID
- A18
- Instructor, laboratory, or group
- Augmented Human Communication Laboratory
- Project title
- Information technology for supporting human communication
- Overview of the project
- Learning information technology for supporting human communication using various information from speech, language, biological signals, etc.
- Schedule
- 2nd-4th semesters
- Equipment or software to be used
- To be prepared in AHC lab. (different according to tasks)
- Text, reference
- Nothing in particular
- Maximum number of participants
- 15
- Selection criterion in case of overflow
- Students in AHC lab. will be given preference.
- Notes
- 課題 ID
- A19
- 担当教員・研究室・グループ
- 知能コミュニケーション研究室
- 課題名
- コミュニケーション支援システム
- 実習の概要
- 音声・言語・生体信号等多様な情報を活用するコミュニケーション支援システムの開発・評価
- 実施日程の概要
- 第III期-第IV期
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- 研究室で手配(タスクにより異なる)
- 教科書、参考書
- 特になし
- 受け入れ可能人数
- 15 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 特になし
- 特記事項
- Project ID
- A19
- Instructor, laboratory, or group
- Augmented Human Communication Laboratory
- Project title
- System development for supporting human communication
- Overview of the project
- Developing a system supporting human communication using various information from speech, language, biological signals, etc.
- Schedule
- 3rd-4th semesters
- Equipment or software to be used
- To be prepared in AHC lab. (different according to tasks)
- Text, reference
- Nothing in particular
- Maximum number of participants
- Around 15 students
- Selection criterion in case of overflow
- Students in AHC lab. will be given preference.
- Notes
- 課題 ID
- B20
- 担当教員・研究室・グループ
- ネットワークシステム学研究室
- 課題名
- ディジタル無線通信の計算機シミュレーション
- 実習の概要
- 本実習では、ディジタル無線通信技術のMIMO (Multiple-Input Multiple-Output)-OFDM(Orthogonal Frequency Division Multiplexing)通信方式の計算機シミュレータの実装を行う。 ディジタル変復調方式、フェージング伝搬路、OFDM方式、空間フィルタリング等の計算機シミュレーション構成法を習得する。
- 実施日程の概要
- I-III期の30時間
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- Matlab
- 教科書、参考書
- Simulation and Software Radio for Mobile Communications
- 受け入れ可能人数
- 5 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面談
- 特記事項
- 情報理工学プログラムの学生は PBL I, PBL II の 2 単位が取得できます。半分だけ履修して1単位取得はできません。
- Project ID
- B20
- Instructor, laboratory, or group
- Network Systems Laboratory
- Project title
- Computer Simulation for Digital Wireless Communication
- Overview of the project
- This course gives a computer simulation method for a broadband wireless communication based on MIMO (Multiple-Input Multiple-Output) - OFDM ( Orthogonal Frequency Division Multiplexing ) techniques. The aim of this course is to learn how to construct on wireless communication system on computer such as digital modulation/ demodulation, fading channel, OFDM, spatial filtering techniques.
- Schedule
- 30 hours during term I to III
- Equipment or software to be used
- Matlab
- Text, reference
- Simulation and Software Radio for Mobile Communications
- Maximum number of participants
- 5
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- 2 credits (1 each for PBL I and PBL II) are taken for students in Information Science and Engineering Program, but 1 credit will not be admitted whatever attendee takes a half time of this course.
- 課題 ID
- A21
- 担当教員・研究室・グループ
- ロボティクス研究室
- 課題名
- ロボットシステムの構築
- 実習の概要
- ロボットシステムを構築するために必要となる技能(運動学、外界センシング)を身に着け、それを生かしてロボットシステムを構築する。
- 実施日程の概要
- II期(不定期、計20時間程度)
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- RGBカメラ、RGB-Dカメラ、LRF、ロボティクス研究室が所有するロボット
- 教科書、参考書
- 必要に応じて資料を配布
- 受け入れ可能人数
- 12 人
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接を実施
- 特記事項
- プログラミング能力が必要
- Project ID
- A21
- Instructor, laboratory, or group
- Robotics Laboratory
- Project title
- Construction of Robotic Systems
- Overview of the project
- The purpose is to learn the skills necessary to construct robotic systems, such as kinematics and sensing and actually construct a robot system by usint the skills.
- Schedule
- 2nd semester (irregular, about 20 hours)
- Equipment or software to be used
- RGB camera, RGB-D camera, LRF, robots in robotics laboratory.
- Text, reference
- Handout is provided if necessary.
- Maximum number of participants
- 12
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- Programming skills are required
- 課題 ID
- A22
- 担当教員・研究室・グループ
- ロボティクス研究室
- 課題名
- ロボットシステムの構築を助けるツール
- 実習の概要
- ロボティクスの研究開発を効率的に行うために重要なソフトウェアツール・ライブラリ・ミドルウェアを調査し、実際に使用方法を習得する。
- 実施日程の概要
- IV期(不定期、計20時間程度)
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- C, C++, Python
- 教科書、参考書
- 必要に応じて資料を配布
- 受け入れ可能人数
- 12名程度
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接を実施
- 特記事項
- プログラミング能力が必要
- Project ID
- A22
- Instructor, laboratory, or group
- Robotics Laboratory
- Project title
- Tools to support development of robotic systems
- Overview of the project
- The applicants first investigate the software tools, libraries, and middlewares that support the development of robotic systems. Next, they learn how to use them.
- Schedule
- 4th semester (irregular, about 20 hours)
- Equipment or software to be used
- C, C++, Python
- Text, reference
- Handout is provided if necessary.
- Maximum number of participants
- Approximately 12
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- Programming skills are required
- 課題 ID
- A23
- 担当教員・研究室・グループ
- ロボティクス研究室
- 課題名
- 家政系とロボット系の学生による家事ロボットに関する議論
- 実習の概要
- 家政系の学生を迎えて「ロボットの役割」「日常生活のロボット解」「近未来の生活」といったテーマに関する意見交換を通じて、家事ロボットについて考える。
- 実施日程の概要
- III期 or IV期(いつかの土日に1回開催)
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- 特になし
- 教科書、参考書
- 必要に応じて資料を配布
- 受け入れ可能人数
- 12名程度
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接を実施
- 特記事項
- 日本語が話せることが望ましい
- Project ID
- A23
- Instructor, laboratory, or group
- Robotics Laboratory
- Project title
- Discussion on household robots with students on home-economics and robotics
- Overview of the project
- We invite the students on home economics and discuss with them the theme on household robots, such as the role of household robots, robotic solution for everyday life, and future life with household robots
- Schedule
- 3rd or 4th semester (One weekend during 3rd and 4th semesters)
- Equipment or software to be used
- Not specified
- Text, reference
- Handout is provided if necessary.
- Maximum number of participants
- Approximately 12
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- It is preferable to speak Japanese
- 課題 ID
- A24
- 担当教員・研究室・グループ
- 小蔵正輝,杉本謙二
- 課題名
- MATLABを用いた制御システムの開発
- 実習の概要
- MATLABを用いて制御システムを開発する.受講者の興味に応じてグループにわかれ,個別のモノ・コトに特化したシステムを構築して制御則をモデルベース・学習ベースで設計する.例えば機械システム,通信ネットワーク,マルチエージェントシステムなどを対象にする.
- 実施日程の概要
- 2-4期の間の15時間
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- MATLAB, Simulink
- 教科書、参考書
- 特になし
- 受け入れ可能人数
- 10名
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面談の上,希望テーマと希望の強さにより決定する
- 特記事項
- 特になし
- Project ID
- A24
- Instructor, laboratory, or group
- Masaki Ogura and Kenji Sugimoto
- Project title
- Development of Control Systems with MATLAB
- Overview of the project
- In this project, students will learn how to construct model-based (as well as learning-based) control systems for various dynamical systems including mechanical systems, communication network systems, and multi-agent systems. MATLAB will be used for development.
- Schedule
- Quarters II, III, IV
- Equipment or software to be used
- MATLAB, Simulink
- Text, reference
- N/A
- Maximum number of participants
- 10
- Selection criterion in case of overflow
- By interview
- Notes
- N/A
- 課題 ID
- A25
- 担当教員・研究室・グループ
- 松原崇充,小林泰介 (ロボットラーニング研究室、知能システム研究室)
- 課題名
- 強化学習を用いたロボットの運動学習
- 実習の概要
- 強化学習のアルゴリズムを習得する.物理シミュレータや実ロボットに対して強化学習を適用し,歩行・けん玉・投球といったダイナミックな運動スキルを自律的に学習させる.
- 実施日程の概要
- 2-4期の間の15時間
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- Python, ROS, V-rep, UR5
- 教科書、参考書
- 特になし
- 受け入れ可能人数
- 10名
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面談の上,希望テーマと希望の強さにより決定する
- 特記事項
- 特になし
- Project ID
- A25
- Instructor, laboratory, or group
- Takamitsu Matsubara and Taisuke Kobayashi (Robot Learning, Intelligent System Control)
- Project title
- Reinforcement Learning of Robot Motor Skills
- Overview of the project
- In this project, students will learn reinforcement learning algorithms and apply them to real/simulated robots so that the robots can acquire such dynamic motor skills as walking, kendama, throwing and so on through trial and error.
- Schedule
- Quarters II, III, IV
- Equipment or software to be used
- Rethink Baxter, Python, ROS, V-rep , UR5
- Text, reference
- Maximum number of participants
- 12
- Selection criterion in case of overflow
- By interview
- Notes
- N/A
- 課題 ID
- A26
- 担当教員・研究室・グループ
- 笹部 昌弘,張 元玉(大規模システム管理研究室)
- 課題名
- Pythonによる大規模システムデータ処理・分析・可視化
- 実習の概要
- 道路網データやブロックチェーンなど様々な大規模システムデータに対し,データ取得,データの処理・分析,グラフ化を中心とした方法論・スキルを習得する.
- 実施日程の概要
- III-IV期
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- Mac, Python3
- 教科書、参考書
- 資料を配布
- 受け入れ可能人数
-
8名程度(not accepting new applications) - 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 自研究室を優先
- 特記事項
- Pythonのプログラミング能力が必要となります.
- Project ID
- A26
- Instructor, laboratory, or group
- Masahiro SASABE, Yuanyu ZHANG (Large-Scale Systems Management Lab.)
- Project title
- Python learning: processing, analyzing, and visualizing large-scale system data
- Overview of the project
- As for the various types of large-scale system data, e.g., road network data and blockchain data, students will learn how to retrieve the data, process and analyze the retrieved data, and make graphs from the analytical results.
- Schedule
- 3rd and 4th quarters
- Equipment or software to be used
- Mac, Python3
- Text, reference
- Materials will be distributed if required
- Maximum number of participants
-
Around 8 students(not accepting new applications) - Selection criterion in case of overflow
- Students in Large-Scale Systems Management Lab. are prioritized
- Notes
- Python programming skills are required
- 課題 ID
- A27
- 担当教員・研究室・グループ
- 張 元玉, 笹部 昌弘(大規模システム管理研究室)
- 課題名
- ブロックチェーンの実装
- 実習の概要
- 分散型仮想通貨やスマートコントラクトの基盤技術であるブロックチェーンの 実装を実際に行うことにより,ブロックチェーン技術を学ぶとともに,Python プログラミング言語や P2P ネットワーキング,暗号アルゴリズム等についても 理解を深める.
- 実施日程の概要
- III-IV期
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- Mac, Python3
- 教科書、参考書
-
資料を配布.
Andreas M. Antonopoulos, Mastering Bitcoin, Oreilly & Associates Inc. - 受け入れ可能人数
- 8名程度
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 自研究室を優先
- 特記事項
- Pythonのプログラミング能力が必要となります.
- Project ID
- A27
- Instructor, laboratory, or group
- Yuanyu ZHANG, Masahiro SASABE (Large-Scale Systems Management Lab.)
- Project title
- Implementing Blockchain
- Overview of the project
- Students are expected to learn some basic knowledge of the blockchain and implement a simplified one during this project. In addition, they will also learn some other skills, like Python programming, P2P networking and cryptographic algorithms.
- Schedule
- 3rd and 4th quarters
- Equipment or software to be used
- Mac, Python3
- Text, reference
- Materials will be distributed if required
- Maximum number of participants
- Around 8 students
- Selection criterion in case of overflow
- Students in Large-Scale Systems Management Lab. are prioritized
- Notes
- Python programming skills are required.
- 課題 ID
- A28
- 担当教員・研究室・グループ
- 池田和司・久保孝富(数理情報学研究室)
- 課題名
- 機械学習による解析実践-1
- 実習の概要
- 本プロジェクトでは機械学習の基礎について学んだ後,適切な応用力が身に付くようデータ解析を実践する.また,解析内容の報告のための科学的報告書執筆指導も行う.
- 実施日程の概要
- I期
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- Python, Matlab等(経験がなくても可)
- 教科書、参考書
-
Bishop, C.: Pattern Recognition and Machine Learning, Cambridge Univ. Press, 2006.
Raschka, S.: Python Machine Learning: Unlock Deeper Insights into Machine Learning with This Vital Guide to Cutting-edge Predictive Analytics, Packt Publishing, 2015.
Murphy, K.P.: Machine Learning: A Probabilistic Perspective, MIT Press, 2018.
Goodfellow, I., Bengio, Y, and Courville, A.: Deep learning, MIT Press, 2016.
Hoffman, A.H.: Scientific Writing and Communication, 3rd ed., Oxford Univ. Press, 2017 - 受け入れ可能人数
- 12名程度
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 機械学習が研究上必要な者を優先
- 特記事項
- Project ID
- A28
- Instructor, laboratory, or group
- Kazushi Ikeda, Takatomi Kubo (Mathematical Informatics Lab.)
- Project title
- Introduction to machine learning and its application
- Overview of the project
- The purpose of this project is to learn the fundamentals of machine learning techniques. The participants will work on data analysis to get the skill to use them appropriately. In addition, we will give some lectures on how to write a scientific report.
- Schedule
- 1st quarter
- Equipment or software to be used
- Python, Matlab
- Text, reference
-
Bishop, C.: Pattern Recognition and Machine Learning, Cambridge Univ. Press, 2006.
Raschka, S.: Python Machine Learning: Unlock Deeper Insights into Machine Learning with This Vital Guide to Cutting-edge Predictive Analytics, Packt Publishing, 2015.
Murphy, K.P.: Machine Learning: A Probabilistic Perspective, MIT Press, 2018.
Goodfellow, I., Bengio, Y, and Courville, A.: Deep learning, MIT Press, 2016.
Hoffman, A.H.: Scientific Writing and Communication, 3rd ed., Oxford Univ. Press, 2017. - Maximum number of participants
- 12
- Selection criterion in case of overflow
- Students who need machine learning skill will be given a priority.
- Notes
- 課題 ID
- A29
- 担当教員・研究室・グループ
- 池田和司・久保孝富(数理情報学研究室)
- 課題名
- 機械学習による解析実践-2
- 実習の概要
- 本プロジェクトでは近年の動向も含めて機械学習技術について学び, それらを用いたデータ解析処理を行う.
- 実施日程の概要
- II期
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- Python, Matlab等(経験がなくても可)
- 教科書、参考書
-
Bishop, C.: Pattern Recognition and Machine Learning, Cambridge Univ. Press, 2006.
Raschka, S.: Python Machine Learning: Unlock Deeper Insights into Machine Learning with This Vital Guide to Cutting-edge Predictive Analytics, Packt Publishing, 2015.
Murphy, K.P.: Machine Learning: A Probabilistic Perspective, MIT Press, 2018.
Goodfellow, I., Bengio, Y, and Courville, A.: Deep learning, MIT Press, 2016. - 受け入れ可能人数
- 12名程度
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- II期の情報理工学PBL「 機械学習の理解と実践 」を受講した者を優先
- 特記事項
- Project ID
- A29
- Instructor, laboratory, or group
- Kazushi Ikeda, Takatomi Kubo (Mathematical Informatics Lab.)
- Project title
- Advanced topics in machine learning and its application
- Overview of the project
- The purpose of this project is to learn the advanced topics of machine learning. The participants will work on data analysis to get the skill to use them appropriately.
- Schedule
- 2nd quarter
- Equipment or software to be used
- Python, Matlab
- Text, reference
-
Bishop, C.: Pattern Recognition and Machine Learning, Cambridge Univ. Press, 2006.
Raschka, S.: Python Machine Learning: Unlock Deeper Insights into Machine Learning with This Vital Guide to Cutting-edge Predictive Analytics, Packt Publishing, 2015.
Murphy, K.P.: Machine Learning: A Probabilistic Perspective, MIT Press, 2018.
Goodfellow, I., Bengio, Y, and Courville, A.: Deep learning, MIT Press, 2016. - Maximum number of participants
- 12
- Selection criterion in case of overflow
- Students who received a course "Introduction to machine learning and its application" will be given a priority.
- Notes
- 課題 ID
- A30
- 担当教員・研究室・グループ
- 生体医用画像研究室
- 課題名
- 生体医用画像解析技術に関する研究開発
- 実習の概要
- 多元計算解剖学の基盤技術の構築に向けて以下のようなタスクに取り組む:統計学習、時系列医用画像解析、マルチスケール画像解析、大規模医用画像データベース構築、骨格筋構造・動態解析
- 実施日程の概要
- 2期?4期
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- PC、コンピュータグラフィックスや医用画像を扱うライブラリ
- 教科書、参考書
- 資料を配布する
- 受け入れ可能人数
- 5名
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接を実施
- 特記事項
- C/C++言語, Python, Matlabでのプログラミング経験が望ましい
- Project ID
- A30
- Instructor, laboratory, or group
- Imaging-based Computational Biomedicine Lab
- Project title
- Development of tools for biomedical image processing
- Overview of the project
- This project develops tools for biomedical image processing that covers various topics including: deep learning, time-series medical image processing, multi-scale image analysis, large-scale medical image database, musculoskeletal anatomical and functional analysis
- Schedule
- 2nd and 3rd terms
- Equipment or software to be used
- PC, software libraries for computer graphics and medical images
- Text, reference
- Handouts are provided
- Maximum number of participants
- 5
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- C/C++, Python, Matlab programming skill is preferable.
- 課題 ID
- A31
- 担当教員・研究室・グループ
- 生体医用画像研究室
- 課題名
- 深層学習を用いた生体医用画像解析に関する研究開発
- 実習の概要
- 研究室で保有するアノテーション付き生体医用画像データと深層学習を用いて画像セグメンテーション、レジストレーション、再構成といった生体医用画像処理の基盤技術を習得・開発する。
- 実施日程の概要
- 2期?4期
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- PC、コンピュータグラフィックスや医用画像を扱うライブラリ
- 教科書、参考書
- 資料を配布する
- 受け入れ可能人数
- 5名
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接を実施
- 特記事項
- C/C++言語, Python, Matlabでのプログラミング経験が望ましい
- Project ID
- A31
- Instructor, laboratory, or group
- Imaging-based Computational Biomedicine Lab
- Project title
- Deep-learning based biomedical image analysis
- Overview of the project
- The participants learn and develop basic tools in biomedical image analysis such as image segmentation, registration and reconstruction. The project uses annotated image data provided by the lab and deep learning as a core tool for understanding the data.
- Schedule
- 2nd and 3rd terms
- Equipment or software to be used
- PC, software libraries for computer graphics and medical images
- Text, reference
- Handouts are provided
- Maximum number of participants
- 5
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- C/C++, Python, Matlab programming skill is preferable.
- 課題 ID
- B32
- 担当教員・研究室・グループ
- 計算システムズ生物学研究室
- 課題名
- RによるBayes多変量解析パッケージの開発
- 実習の概要
- ベイズ因子に基づく統計検定の仕組みを学び、Rのプログラムとして実装するとともに、遺伝子発現データやヘルスケアのデータを用いて実際のデータマイニングの過程を演習する。
- 実施日程の概要
- 5月中旬~11月中旬(不定期)
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- R言語(各自ノートパソコンを持参のこと)
- 教科書、参考書
- 資料を配布する
- 受け入れ可能人数
- 5名
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面談により、研究及び興味の関連性を判断。
- 特記事項
- Project ID
- B32
- Instructor, laboratory, or group
- Computational Systems Biology laboratory
- Project title
- Development of Bayesian analysis and multivariate
- Overview of the project
- The purpose of this project is to develop tools for various statistical analysis based on Bayesian multivariate analysis using R language and study about its theoretical background, and apply those tools for biological and health care data for training.
- Schedule
- From May to November (irregular).
- Equipment or software to be used
- R language (Bring your laptop)
- Text, reference
- To be provided.
- Maximum number of participants
- 10
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- 課題 ID
- A33
- 担当教員・研究室・グループ
- サイバネティクス・リアリティ工学,インタラクティブメディア設計学,光メディアインタフェース 各研究室の教員
- 課題名
- CARE-IMD-OMI 連携PBL-I:最先端技術調査
- 実習の概要
- サイバネティクス・リアリティ工学,インタラクティブメディア設計,光メディアインタフェースに関する最新のトップカンファレンスで発表された技術の調査を行い,関連技術の理解を深める.
- 実施日程の概要
- IV期 に不定期で実施,計30時間程度
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- 特になし
- 教科書、参考書
- 特になし
- 受け入れ可能人数
- 特になし
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 原則受け入れるが,CARE, IMD, OMI 所属学生以外の場合には事前に面談を実施する.
- 特記事項
- CARE-IMD-OMI 連携PBL-II を履修するためには,本PBLの履修が必須.
- Project ID
- A33
- Instructor, laboratory, or group
- Staffs in CARE, IMD, and OMI labs.
- Project title
- CARE-IMD-OMI Collaborative PBL-I : Reading papers appeared in top conferences
- Overview of the project
- This project begins with paper survey of CARE-IMD-OMI related papers and group discussions to obtain detailed understanding.
- Schedule
- Forth semester (Irregular, about 30 hours in total)
- Equipment or software to be used
- Not specified.
- Text, reference
- Any.
- Maximum number of participants
- No limit
- Criterion of choice in case of overflow
- We will have an interview for students who are not a member of CARE, IMD, and OMI labs.
- Notes
- Taking this PBL is mandatory if you want to take CARE-IMD-OMI Collaborative PBL-II.
- 課題 ID
- A34
- 担当教員・研究室・グループ
- サイバネティクス・リアリティ工学,インタラクティブメディア設計学,光メディアインタフェース 各研究室の教員
- 課題名
- CARE-IMD-OMI 連携PBL-II:最先端技術検証
- 実習の概要
- サイバネティクス・リアリティ工学,インタラクティブメディア設計,光メディアインタフェースに関する最新のトップカンファレンスで発表された技術の追実験を行い,関連技術の理解を深める.
- 実施日程の概要
- IV期 に不定期で実施,計30時間程度
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- 選択したテーマによる
- 教科書、参考書
- 選択したテーマによる
- 受け入れ可能人数
- 特になし
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 原則受け入れるが,CARE, IMD, OMI 所属学生以外の場合には事前に面談を実施する.
- 特記事項
- 選択したテーマに応じたプログラミング能力が必要 CARE-IMD-OMI 連携PBL-I を合格済であることを履修の要件とする.
- Project ID
- A34
- Instructor, laboratory, or group
- Staffs in CARE, IMD, and OMI labs.
- Project name
- CARE-IMD-OMI Collaborative PBL-II : Reproducing experiments appeared in top conferences
- Overview of the project
- This project continues from CARE-IMD-OMI Collaborative PBL-1. In this term, students are required to reproduce experiments appeared in top conferences.
- Schedule
- Forth semester (Irregular, about 30 hours in total)
- Equipment or software to be used
- Depends on the topic
- Text, reference
- Depends on the topic
- Maximum number of participants
- No limit
- Criterion of choice in case of overflow
- We will have an interview for students who are not a member of CARE, IMD, and OMI labs.
- Notes
- Programming skills are necessary depending on the topic. It is necessary to finish CARE-IMD-OMI Collaborative PBL-I in advance.
- 課題 ID
- A35
- 担当教員・研究室・グループ
- ソーシャル・コンピューティング研究室
- 課題名
- ソーシャル・コンピューティング入門
- 実習の概要
- ソーシャル・コンピューティングに関する研究に必要なデータの取得,処理や分析を中心とした基礎技術を習得する.
- 実施日程の概要
- II期(15時間)
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- ノートPC, Python など
- 教科書、参考書
- 適宜資料を指示します
- 受け入れ可能人数
-
5名(III&IV期は募集していません) - 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接
- 特記事項
- Project ID
- A35
- Instructor, laboratory, or group
- Social Computing Lab.
- Project title
- Social computing - Basic
- Overview of the project
- The objective of this project is to acquire basic knowledge and skills for social computing tasks such as data crawling, data processing, data analysis, etc.
- Schedule
- 15 hours during Quarter II
- Equipment or software to be used
- Laptop, Python, etc.
- Text, reference
- Will be provided as necessary
- Maximum number of participants
-
Five students(not accepting new applications) - Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- 課題 ID
- A36
- 担当教員・研究室・グループ
- ソーシャル・コンピューティング研究室
- 課題名
- ソーシャル・コンピューティング応用
- 実習の概要
- 最新のトップカンファレンスや論文誌で発表されたソーシャル・コンピューティングに関する研究の調査を行い,関連技術に関する理解を深める.また,ソーシャルメディアデータを用いたタスクを設計し,システムの実装・評価を行う.
- 実施日程の概要
- III期(15時間)
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- ノートPC, Python など
- 教科書、参考書
- 適宜資料を指示します
- 受け入れ可能人数
- 5名
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接
- 特記事項
- Project ID
- A36
- Instructor, laboratory, or group
- Social Computing Lab.
- Project title
- Social computing - Advanced
- Overview of the project
- The objective of this project is to acquire advanced knowledge and skills for social computing tasks by surveying papers presented in recent top conferences and those published in journals. The participants will design a task and implement and evaluate systems for the task.
- Schedule
- 15 hours during Quarter III
- Equipment or software to be used
- Laptop, Python, etc.
- Text, reference
- Will be provided as necessary
- Maximum number of participants
- Five students
- Selection criterion in case of overflow
- Interview
- Notes
- 課題 ID
- A37
- 担当教員・研究室・グループ
- 自然言語処理学研究室
- 課題名
- 自然言語処理に関する基盤技術
- 実習の概要
- 自然言語処理の基盤技術を習得するため, 次のようなタスクに取り組む: 構文解析、文書解析, 情報抽出, 要約など.
- 実施日程の概要
- II-IV 期の間の 15 時間
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- タスクに応じて指示する
- 教科書、参考書
- Daniel Jurafsky and James H. Martin. Speech and Language Processing https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/
- 受け入れ可能人数
- 6
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面談の上,希望テーマと希望の強さにより決定する
- 特記事項
- Project ID
- A37
- Instructor, laboratory, or group
- Computational Linguistics Lab.
- Project title
- Fundamental Techniques in Natural Language Processing
- Overview of the project
- Participants learn basic techniques in natural language processing by tacking tasks such as syntactic parsing, document analysis, information extraction, and summarization.
- Schedule
- 15 hours during Quarters II, III, and IV
- Equipment or software to be used
- Depends on the task
- Text, reference
- Daniel Jurafsky and James H. Martin. Speech and Language Processing https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/
- Maximum number of participants
- 6
- Criterion of choice in case of overflow
- By interview
- Notes
- 課題 ID
- A38
- 担当教員・研究室・グループ
- 自然言語処理学研究室
- 課題名
- 自然言語処理に関する応用技術
- 実習の概要
- 自然言語処理の応用技術を習得するために、次のようなタスクに取り組む: 文書処理, 知識獲得, 知識グラフ構築など (ただし, これらに限らない)
- 実施日程の概要
- II-IV 期の間の 15 時間
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- タスクに応じて指示する
- 教科書、参考書
- Daniel Jurafsky and James H. Martin. Speech and Language Processing https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/
- 受け入れ可能人数
- 6
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面談の上,希望テーマと希望の強さにより決定する
- 特記事項
- Project ID
- A38
- Instructor, laboratory, or group
- Computational Linguistics Lab.
- Project title
- Applications of Natural Language Processing
- Overview of the project
- Participants tackle various application tasks in natural language processing, including (but not limited to): document processing, knowledge extraction, and knowledge graph construction.
- Schedule
- 15 hours during Quarters II, III, and IV
- Equipment or software to be used
- Depends on the task
- Text, reference
- Daniel Jurafsky and James H. Martin. Speech and Language Processing https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/
- Maximum number of participants
- 6
- Criterion of choice in case of overflow
- By interview
- Notes
- 課題 ID
- A39
- 担当教員・研究室・グループ
- 安本 慶一/松田 裕貴
- 課題名
- スマートホームのさらなるスマート化のための機能拡張
- 実習の概要
- スマートホームをよりスマートにするための機能拡張を行う。 具体的には、コンテキストを認識し家電を自動制御するシステム (スマートホームに実装予定)、コンテキストに合わせて家具の高さや 間取りを自動変更するシステム(VRにより実現の予定)を設計、実装 し、評価する。数人でチームを構成し、システムの設計、実装、評価、 論文執筆・投稿までを行う。
- 実施日程の概要
- II期~III期にかけて15コマ実施する。
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- スマートホーム設備、PC、各種センサー、ヘッドマウントディスプレイを使用する。 プログラミング言語としてPythonを使用する予定。
- 教科書、参考書
- 資料を配布します。
- 受け入れ可能人数
- 8
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- インタビュー
- 特記事項
- Project ID
- A39
- Instructor, laboratory, or group
- Keiichi Yasumoto/ Yuki Matsuda
- Project title
- Designing and Implementing Smarter Smart Home
- Overview of the project
- Students will design and implement new functions/services to make smart home smarter. Specifically, the students design and implement a system that recognizes contexts and automatically controls home appliances (planned to be implemented in a smart home), and/or a system that automatically changes furniture height and/or floor plan according to the context (planned by VR). Students are teamed up and cooperate in designing, implementing and evaluating a system and writing a paper.
- Schedule
- 15 time slots are allocated in second and third quarters.
- Equipment or software to be used
- Smart home facility in NAIST, PC, sensors, head-mount display, etc. Python is planned to use for programming.
- Text, reference
- Handouts are provided.
- Maximum number of participants
- 8
- Criterion of choice in case of overflow
- Interview
- Notes
- 課題 ID
- A40
- 担当教員・研究室・グループ
- 諏訪博彦(ユビキタスコンピューティングシステム研究室)
- 課題名
- 観光キュレーションシステムの構築
- 実習の概要
- 動画データの収集,解析,および観光案内システムの構築を行う.
- 実施日程の概要
- II期 (15コマ)
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- GoPro,pythonなど
- 教科書、参考書
- なし
- 受け入れ可能人数
- 5
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 担当教員の判断による
- 特記事項
- Project ID
- A40
- Instructor, laboratory, or group
- Hirohiko Suwa (Ubiquitous Computing System Lab.)
- Project title
- Development of tour curation system
- Overview of the project
- We collect video data, analyze it, and construct a tourist guidance system.
- Schedule
- II (15 slot)
- Equipment or software to be used
- GoPro,python, etc
- Text, reference
- none.
- Maximum number of participants
- 5
- Criterion of choice in case of overflow
- Judgment of teacher
- Notes
- 課題 ID
- A41
- 担当教員・研究室・グループ
- 藤川 和利(情報基盤システム学)
- 課題名
- サイバーセキュリティインシデントレスポンス体験
- 実習の概要
- EMCジャパンの協力により、サイバー脅威に対して、どのようにインシデントレスポンスを行っていくべきなのか、RSAのツールを活用した実践的な競技を通じて、インシデントレスポンスを体験し理解を深める。
- 実施日程の概要
- 8月8,9日
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- ノートPC、RSAのツール(NetWitness Network, Logs, Endpoint等)
- 教科書、参考書
- なし
- 受け入れ可能人数
- 20
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- SecCap受講者優先
- 特記事項
- 実施場所は、EMCジャパン西日本支社になります
- Project ID
- A41
- Instructor, laboratory, or group
- Kazutoshi Fujikawa (Internet Architecture and Systems Lab.)
- Project title
- Cyber-Security Incident Response
- Overview of the project
- With the cooperation of EMC Japan, we will experience and understand the incident response for cyber threats through practical competitions using RSA tools.
- Schedule
- August 8 and 9
- Equipment or software to be used
- Laptop PC, RSA tools (NetWitness Network, Logs, Endpoint, etc)
- Text, reference
- none.
- Maximum number of participants
- 20
- Criterion of choice in case of overflow
- SecCap course students have the priority.
- Notes
- It will be held at EMC Japan West Branch.
- 課題 ID
- A42
- 担当教員・研究室・グループ
- 藤川和利、新井イスマイル(情報基盤システム学)、林優一、藤本大介(情報セキュリティ工学)
- 課題名
- SecCap PBL
- 実習の概要
- NTTコミュニケーションズ・JPCERT/CCで実施するSecCapプログラムの演習
- 実施日程の概要
- 8月27-30日、NTTコミュニケーションズで実施予定
- 使用する主な装置、ソフトウェアなど
- ノートPC、ネットワークモニタリングツール等
- 教科書、参考書
- なし
- 受け入れ可能人数
- 5
- 希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
- 面接の上決定
- 特記事項
- SecCapプログラム全体を修了することを前提に、NTTコミュニケーションズで実施される演習をPBLの単位として認定する。
- Project ID
- A42
- Instructor, laboratory, or group
- Kazutoshi Fujikawa, Ismail Arai (Internet Architecture and Systems Lab.), Yuichi Hayashi, Daisuke Fujimoto (Information Security Engineering Lab.)
- Project title
- SecCap PBL
- Overview of the project
- Exercises in SecCap program operated in NTT Communications
- Schedule
- 4 days in August and/or September
- Equipment or software to be used
- Laptop PC, Network Monitoring Tool
- Text, reference
- none.
- Maximum number of participants
- 5
- Criterion of choice in case of overflow
- Determined through interviews
- Notes
- Based on the assumption of completing the whole SecCap program.