対話システムにおける用語間の関係性を用いた話題誘導応答文生成

Answer Sentence Generation using Relationships between Terms for Guiding Users to New Topics in Spoken Dialog Systems

山内 祐輝(1151110)


対話システムにおける応答文生成は,自然で円滑な対話を実現する上で,重要な要素技術の一つである.従来の応答文生成においては,ユーザ側の話題やユーザの求める情報に合わせて応答する. しかし,対話システムの中で,システム側が定める目標へとユーザを導く説得対話システムでは,ユーザの興味を誘導し説得を行うため,ユーザ側に合わせて対話を進めるだけでは目標を達成できない場合がある. そのため,現在の話題からシステムが意図する別の話題へと誘導する応答文(話題誘導応答文)の生成が必要となる. 自然な話題誘導を実現するためには,現在の話題と関係する話題への誘導を通して,最終的に意図する話題へと誘導する必要がある. 本論文では,ある話題から別の話題へと誘導するために,テンプレートを用いた話題誘導応答文生成法を提案する. 提案手法では,人手で用意したテンプレートに対して,説得対話で取り扱う話題に対応する用語データベースの中から,自然な話題誘導を実現するために,誘導対象となる用語ペアを効率的に抽出する. 抽出手法として,概念辞書とWeb 検索という情報源を活用する. また,ユーザが誘導先の話題を知らない場合を想定し,誘導先の話題に関する説明応答文も用意する. 実験的評価から,提案手法で生成される応答文単体における有効性と,提案手法を用いた単純な雑談対話における有効性を示す.

Answer sentence generation in dialogue system is one of the important elemental technologies to achieve natural and smooth dialogue. In conventional answer sentence generation responds according to the user’s topic or information required by user. However, persuasive dialog system is a system that guides the user to the system goal. Therefore, in the case, only having a dialog according to the user’s topic may not achieve the system goal. Therefore, it is important to be able to generate answers that guide users to topics related to the system goal. To achieve natural transitions from current topic to the target topic, it is necessary to lead the conversation through related topics that connect those topics. We propose answer sentence generation methods for guiding users to new topics with answer templates. To effectively extract term pairs that apply to the handmade template from a term database, we take advantage of information from a concept dictionary and Web search. In addition, on the assumption that the user does not know the target topic, we prepare an explanation of each topic by hand. We evaluate single answer sentence and the usage of the proposed method in a dialog system. The experimental results show the efficacy of the generated sentences.