実環境光源下における居住空間のインタラクティブデザインシステム

石川悠 (0151006)


< abstract >
Using mixed reality (MR) techniques, presentation of virtual objects in a real space is very effective to simulate an overview of the scenery. For interior design, for instance, it is important to check the coordinates of the arrangements and the colors of the items in the real space while various trials. This paper proposes a new framework to achieve interactive handling and rendering of the virtual objects by means of manipulating physical 3D markers, which consists of 2D markers and a spherical mirror for acquiring both the geometrical and the lighting condition on the spot for the each item. Experimental results show the effective real-time rendering of the virtual object with real scene as background, according to the actual positions and the light conditions of the 3D marker in the real room. < 発表梗概 >
建築物やインテリアのデザインにおいては,対象となるオブジェクトの設計のみ ならず,周囲の環境を含めた概観のシミュレーションの道具として3次元CGが利 用されている.しかし,実在するシーンや屋内環境にCGのオブジェクトを配置し て,レイアウトや色調などを確かめるためには,実在環境のモデリングが重要で あるが,困難な問題でもある.

本研究では,実在する環境シーンの上にレイアウト対象となるCGオブジェクトを 視覚的に融合するMixed Realityの技術を積極的に利用することで,周囲環境の モデリングを行うことなく対話的にレンダリングを可能にするフレームワークを 提案する.鏡面球と2次元コードを有する立体マーカを対象となる実環境に配 置することにより,現場での空間配置や光源環境をユーザのカメラ視点から読 み取り,実時間処理によってMRシーンとして提示するものである.実験では,室 内マーカを並べることにより対話的にシーンの色合いや空間配置を確認しな がらCGオブジェクトをレイアウトすることができ,有効性が確認された.