遺物破片の立体モデリング手法

金本 優子 (9651032)


本研究は,考古学における遺物破片をコンピュータ上でリアルに再現するため の,立体モデルの構築に関する研究である.遺物破片の幾何学的特徴である厚 みの薄さに着目し,三次元形状計測装置を用いて計測されたデータを,計測時 の接地状態を考慮しつつ合成することにより,破片の三次元モデリングを行う 手法について提案する.さらに,三次元モデルにデジタルビデオカメラを用い て計測された表面模様のテクスチャマッピングを行う手法についても提案する.

提案手法の有効性を検証するために,厚みが既知であるアクリル板で作った模 擬破片と,出土した実物の遺物破片,陶器のコップを割って作った破片を用い て実験を行った結果,ほぼ正確な仮想破片が構築され,本手法は有効であるこ とを確認した.



This article describes a new approach to build three-dimentional models of the broken pieces of relics.

The shapes of the front face and the back face of a broken piece are first digitized with a laser range finder. Then the points on the back face of the piece that touch the horizontal plane where the piece is put on when measuring the shape of its front face are determined from digitized back face surface, which are then used to merge the shape data of the front face and the back face.

In order to generate a virtual piece, the texture image is taken from a 3CCD digital video camera, which are then mapped on the build 3D shape model to generate CG images.