マルチキャリア変調方式における直交偏波を用いた特性改善効果に関する研究

須増 淳 (9551054)


あらまし

本論文では,直交偏波を用いることにより伝搬路の周波数選択性に対する耐性 を減少させることなく,時間変動に対する耐性を向上させた新しい直交マルチ キャリア変調方式を提案する.従来方式では,周波数スペクトルのメインロー ブがオーバラップしている隣接サブチャネルをそれぞれお直交した偏波により 伝送することにより,伝搬路の時間変動による隣接サブチャネル干渉電力を低 減し,伝送特性を改善することができる.

本論文では,提案方式の隣接サブチャネル間干渉特性およびビット誤り率特性 について理論解析を行い,提案方式がランダムFM雑音による干渉電力を約6dB 低減し,ビット誤り率を約1/4にすることが可能であることを明らかにしてい る.また,マルチパスにより偏波直交性が乱れている移動伝搬路においても, 提案方式による特性改善効果は失われないことを明らかにしている.



Abstract

This paper proposes a new multi-carrier modulation system using polarization orthogonality to mitigate the degradation due to time variation of the propagation channel and frequency offset between transmitter and receiver. The proposed system applies additional orthogonality to the sub-channels to reduce the inter-channel interference (ICI) by exploiting polarization orthogonality. This paper theoretically analyzes the ICI performance and the bit error rate (BER) performance of the proposed system, and shows the ICI for the proposed system is 6dB less than that of the conventional one. Furthermore, in the case of multipath environment when the polarization orthogonality is not ideal, the proposed system is still effective to improve the performance.