ヒューマンAIインタラクション
(A1-1) ヒューマンAIインタラクション入門
Human-AI Interaction
(A1-1) Human AI Interaction - Basic
課題 ID
A1-1
担当教員・研究室・グループ
ヒューマンAIインタラクション
課題名
ヒューマンAIインタラクション入門
実習の概要
ヒューマンAIインタラクションの基盤技術を習得するため, 次のようなタスクに取り組む: 音声言語処理、自然言語処理、ヒューマンマシンインタラクションなど.
実習日程の概要
II-IV期の間の15時間
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
タスクに応じて指示 (Python、など)
教科書、参考書
適宜資料を指示する
受け入れ可能人数
9
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
ヒューマンAIインタラクション研究室を優先
特記事項
プログラミング能力が必要

Project ID
A1-1
Instructor, laboratory, or group
Human-AI Interaction
Project title
Human AI Interaction - Basic
Overview of the project
The objective of this project is to learn fundamental techniques in human-AI interaction by performing common tasks such as spoken language processing, natural language processing, and human-machine interaction.
Schedule
15 hours during Quarters II-IV
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
It is task dependent (Python, etc)
Text, reference
Will be provided as necessary
Maximum number of participants
9
Selection criterion in case of overflow
Students in Human-AI Interaction Lab are prioritized
Notes
Programming skills are required
ヒューマンAIインタラクション
(A1-2) ヒューマンAIインタラクション応用
Human-AI Interaction
(A1-2) Human AI Interaction - Advanced
課題 ID
A1-2
担当教員・研究室・グループ
ヒューマンAIインタラクション
課題名
ヒューマンAIインタラクション応用
実習の概要
最新のトップカンファレンスや論文誌で発表されたヒューマンAIインタラクションに関する研究の調査を行い,関連技術に関する理解を深める.また,音声、テキスト、または画像データを用いたタスクを設計し,システムの実装・評価を行う.
実習日程の概要
II-IV期の間の15時間
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
タスクに応じて指示 (Python、など)
教科書、参考書
適宜資料を指示する
受け入れ可能人数
9
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
ヒューマンAIインタラクション研究室を優先
特記事項
プログラミング能力が必要

Project ID
A1-2
Instructor, laboratory, or group
Human-AI Interaction
Project title
Human AI Interaction - Advanced
Overview of the project
The objective of this project is to investigate advanced research on human-AI interaction published in the latest top conferences and journals to deepen our understanding of related technologies. In addition, we will design tasks using audio, text, or image data, and implement and evaluate the system.
Schedule
15 hours during Quarters II-IV
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
It is task dependent (Python, etc)
Text, reference
Will be provided as necessary
Maximum number of participants
9
Selection criterion in case of overflow
Students in Human-AI Interaction Lab are prioritized
Notes
Programming skills are required
情報セキュリティ工学
(A2-1) セキュリティ計測実習
Information Security Engineering
(A2-1) Security Measurement
課題 ID
A2-1
担当教員・研究室・グループ
情報セキュリティ工学
課題名
セキュリティ計測実習
実習の概要
本実習では、ハードウェアのセキュリティ評価を行うための周波数および時間領域の計測技術について学ぶ。また、グループワークを通じてハードウェアセキュリティ評価のためのソフトウェアを開発する。
実習日程の概要
II, III期
秋入学学生の受入れの可否
No
使用する主な装置、ソフトウェアなど
スペクトラムアナライザ、オシロスコープ、SDR、LabVIEW、Python
教科書、参考書
なし
受け入れ可能人数
7
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室を優先
特記事項

Project ID
A2-1
Instructor, laboratory, or group
Information Security Engineering
Project title
Security Measurement
Overview of the project
This PBL focuses on learning frequency and time-domain measurement techniques for hardware security evaluation. Additionally, students will develop software for evaluating hardware security through group work.
Schedule
II, III quorter
Acceptable for student from October
No
Equipment or software to be used
spectrum analyzer, oscilloscope, SDR, LabVIEW, Python
Text, reference
None
Maximum number of participants
7
Selection criterion in case of overflow
Priority to own laboratory
Notes
情報セキュリティ工学
(A2-2) 暗号アルゴリズムのハードウェア実装とセキュリティ評価
Information Security Engineering
(A2-2) Hardware Implementation of Cryptographic Algorithms and Hardware Security Evaluation
課題 ID
A2-2
担当教員・研究室・グループ
情報セキュリティ工学
課題名
暗号アルゴリズムのハードウェア実装とセキュリティ評価
実習の概要
本実習では、世の中で広く使用されている暗号アルゴリズムをハードウェアに実装し、暗号ハードウェアに対して物理層における安全性評価(サイドチャネル攻撃と対策)を行う。
実習日程の概要
年間15時間
秋入学学生の受入れの可否
No
使用する主な装置、ソフトウェアなど
Verilog HDL、Python、オシロスコープ
教科書、参考書
必要に応じて資料を配布
受け入れ可能人数
8
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
情報セキュリティ工学の学生を優先
特記事項

Project ID
A2-2
Instructor, laboratory, or group
Information Security Engineering
Project title
Hardware Implementation of Cryptographic Algorithms and Hardware Security Evaluation
Overview of the project
In this course, we will implement cryptographic algorithms into FPGA, and evaluate performance and hardware security and learn attacks and countermeasures against a cryptographic module through hands-on experience.
Schedule
15 hours
Acceptable for student from October
No
Equipment or software to be used
Verilog HDL, Python, Oscilloscope
Text, reference
Text will be distributed when needed.
Maximum number of participants
8
Selection criterion in case of overflow
ISE lab's student has a priority.
Notes
コンピューティング・アーキテクチャ
(B3-1) 脱GPGPU汎用DPUの理解と推論/学習/ハッシュ/暗号の高効率加速実習
Computing Architecture
(B3-1) Understanding of non-GPGPU general-purpose DPU and highly efficient acceleration of inference/learning/hash/encryption
課題 ID
B3-1
担当教員・研究室・グループ
コンピューティング・アーキテクチャ
課題名
脱GPGPU汎用DPUの理解と推論/学習/ハッシュ/暗号の高効率加速実習
実習の概要
AI/BCの莫大な消費エネルギーが問題視され、さらに、世界の経済構造の変化により、体力のある国は、戦略物資となった高性能計算基盤の国産化に注力するようになっている。この状況を踏まえ、本実習では、GPGPU等海外製品に依存しない計算基盤を自ら構築できるスキルを獲得することを目的とし、ハードウェア・アーキテクチャ・コンパイラ・ソフトウェアのトレードオフ、および、各層における要素技術に関する実習を行う。
実習日程の概要
7/7(月)の初回にて説明
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
各種FPGA、各種GPDPU(IMAX2、IMAX3、IMAX4)
教科書、参考書
https://www.youtube.com/playlist?list=PLWpSsjc1mY7M5v3LPPyHG5BIeqik-jAu7
受け入れ可能人数
6
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
研究室メンバ優先
特記事項

Project ID
B3-1
Instructor, laboratory, or group
Computing Architecture
Project title
Understanding of non-GPGPU general-purpose DPU and highly efficient acceleration of inference/learning/hash/encryption
Overview of the project
The enormous energy consumption of AI/BC has become a problem, and due to changes in the world's economic structure, strong countries are focusing on domestic production of high-performance computing platforms, which have become strategic materials. In light of this situation, this training aims to acquire the skills to build a computing platform that does not depend on overseas products such as GPGPU, and will provide training on trade-offs between hardware, architecture, compilers, and software, as well as elemental technologies at each layer.
Schedule
This will be explained in the first session on Monday, July 7th.
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Various FPGAs, various GPDPUs (IMAX2, IMAX3, IMAX4)
Text, reference
https://www.youtube.com/playlist?list=PLWpSsjc1mY7M5v3LPPyHG5BIeqik-jAu7
Maximum number of participants
6
Selection criterion in case of overflow
Lab members have priority
Notes
ディペンダブルシステム学
(A4-1) ディペンダブルシステム学先端技術調査
Dependable Systems
(A4-1) Investigation of state-of-the-art research in dependability
課題 ID
A4-1
担当教員・研究室・グループ
ディペンダブルシステム学
課題名
ディペンダブルシステム学先端技術調査
実習の概要
自律移動ロボット群、自己安定分散システム、集積回路の信頼性など、ディペンダビリティ関連研究の最先端技術に関する論文調査を行い、各人が発表を行い参加者で議論することで理解を深める。
実習日程の概要
II - III 期で15時間実施
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
ノートPC
教科書、参考書
特になし
受け入れ可能人数
3
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
面談にて決定
特記事項

Project ID
A4-1
Instructor, laboratory, or group
Dependable Systems
Project title
Investigation of state-of-the-art research in dependability
Overview of the project
Participants read papers on state-of-the-art technologies in dependability including autonomous mobile robot swarms, self-stabilizing distributed systems, and integrated circuit reliability, and deepen understanding through presentations by each person and discussion among participants.
Schedule
15 hours in Semesters II & III
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Note PC
Text, reference
Nothing
Maximum number of participants
3
Selection criterion in case of overflow
Interview
Notes
ディペンダブルシステム学
(A4-2) ディペンダブルシステム学先端技術実践
Dependable Systems
(A4-2) Implementation of state-of-the-art research in dependability
課題 ID
A4-2
担当教員・研究室・グループ
ディペンダブルシステム学
課題名
ディペンダブルシステム学先端技術実践
実習の概要
自律移動ロボット群、自己安定分散システム、集積回路の信頼性など、ディペンダビリティ関連研究の最先端技術を実装して評価することで、実装技術の習得、および、技術の評価手法を学ぶ。
実習日程の概要
III - IV 期で15時間実施
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
課題により異なる。自律移動ロボット (Kilobot) を利用可。
教科書、参考書
課題により異なる。
受け入れ可能人数
3
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
面談にて決定
特記事項

Project ID
A4-2
Instructor, laboratory, or group
Dependable Systems
Project title
Implementation of state-of-the-art research in dependability
Overview of the project
Participants implement and evaluate state-of-the-art technologies in dependability including autonomous mobile robot swarms, self-stabilizing distributed systems, and integrated circuit reliability, and learn implementation skills and evaluation methods.
Schedule
15 hours in Semesters III & IV
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Depends on the project. Kilibots are available.
Text, reference
Depends on the project.
Maximum number of participants
3
Selection criterion in case of overflow
Interview
Notes
サイバーレジリエンス構成学
(B5-1) データ信頼の探求
Cyber Resilience Design
(B5-1) Exploring data trust
課題 ID
B5-1
担当教員・研究室・グループ
サイバーレジリエンス構成学
課題名
データ信頼の探求
実習の概要
サイバースペースで扱われるデータに対して、データ内容の本質的な信頼を提供するための仕組みを探求する。
実習日程の概要
相談して決定
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
Linux, embedded system, etc.
教科書、参考書
特になし
受け入れ可能人数
6
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室を優先
特記事項

Project ID
B5-1
Instructor, laboratory, or group
Cyber Resilience Design
Project title
Exploring data trust
Overview of the project
Participants explore how to provide an essential trust on data contents exchanged in cyberspace.
Schedule
determined later based on consultation
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Linux, embedded system, etc.
Text, reference
None
Maximum number of participants
6
Selection criterion in case of overflow
Students in cyber resilience lab have priority
Notes
ネットワークシステム学
(A6-1) 無線通信入門
Network Systems
(A6-1) Wireless communciation - Basic
課題 ID
A6-1
担当教員・研究室・グループ
ネットワークシステム学
課題名
無線通信入門
実習の概要
無線通信に関する研究テーマを設定し, テキストや論文を用いた学習を通じて無線伝播路のモデル、信号処理や評価法を中心とした一連の基礎技術を習得する. 
実習日程の概要
II期-IV期
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
Python
教科書、参考書
Goldsmith, A. (2005). Wireless communications. Cambridge university press.
受け入れ可能人数
4
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室優先
特記事項

Project ID
A6-1
Instructor, laboratory, or group
Network Systems
Project title
Wireless communciation - Basic
Overview of the project
Students will be assigned a research theme related to wireless communication and learn a series of basic techniques focusing on models of wireless propagation paths, signal processing and evaluation methods through the use of textbooks and papers.
Schedule
2nd quater to 4th
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Python
Text, reference
Goldsmith, A. (2005). Wireless communications. Cambridge university press.
Maximum number of participants
4
Selection criterion in case of overflow
Students in Network Systems Lab. are prioritized.
Notes
ネットワークシステム学
(A6-2) 無線通信 応用
Network Systems
(A6-2) Wireless communication - Advanced
課題 ID
A6-2
担当教員・研究室・グループ
ネットワークシステム学
課題名
無線通信 応用
実習の概要
本講義ではディジタル無線通信の計算機シミュレーションを実装する。 受講者は変復調方式、フェージングチャネル、OFDM、空間フィルタリングの 構成法を習得する。
実習日程の概要
II期 - IV期
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
Pyhton
教科書、参考書
Goldsmith, A. (2005). Wireless communications. Cambridge university press.
受け入れ可能人数
4
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室優先
特記事項

Project ID
A6-2
Instructor, laboratory, or group
Network Systems
Project title
Wireless communication - Advanced
Overview of the project
This course implements computer simulation of digital wireless communication. Students will learn how to construct modulation and demodulation schemes, fading channels, OFDM, and spatial filtering.
Schedule
2nd qurter to 4th
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Python
Text, reference
Goldsmith, A. (2005). Wireless communications. Cambridge university press.
Maximum number of participants
4
Selection criterion in case of overflow
Student who is a member of the Network Systems Lab. are prioritized.
Notes
ソフトウェア工学
(B7-1) ソフトウェア工学のデータマイニングチャレンジ
Software Engineering
(B7-1) Software Engineering Data Mining Challenge
課題 ID
B7-1
担当教員・研究室・グループ
ソフトウェア工学
課題名
ソフトウェア工学のデータマイニングチャレンジ
実習の概要
オープンソースソフトウェアなどの開発において大規模な開発履歴が記録されている。これらの履歴について分析することで、ソフトウェア開発に関する一般化された知見を得ることが可能である。本プロジェクトでは、来年度ブラジルで開催されるリポジトリマイニングの国際会議の Mining Challenge Track のデータセットを分析する。本PBLでは、リポジトリマイニングやデータ分析に必要な知識や技術を身につけることと、分析によって得られた知見を英語論文としてまとめ、論文投稿・口頭発表を目指す。
実習日程の概要
9月から1月ごろまで
秋入学学生の受入れの可否
No
使用する主な装置、ソフトウェアなど
ソフトウェア工学研究室にあるノートパソコン
教科書、参考書
ソフトウェア工学研究室にあるソフトウェア工学の教科書、論文、ツール、2025年度のマイニングチャレンジ:https://2025.msrconf.org/track/msr-2025-mining-challenge
受け入れ可能人数
8
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
面接を実施
特記事項

Project ID
B7-1
Instructor, laboratory, or group
Software Engineering
Project title
Software Engineering Data Mining Challenge
Overview of the project
In the development of open source software, large-scale development histories have been recorded. Analyzing these histories can improve software engineering practices by uncovering interesting and actionable information about software systems and projects using the vast amounts of software data. In this project, we will analyze a chosen dataset from the Mining Challenge Track of International Conference on Mining Software Repositories, which will be held in Brazil in the next year. This PBL aims to acquire the knowledge and skills necessary for repository mining and data analysis, and to summarize the findings from the analysis into an English paper and submit it to an international conference to make a presentation.
Schedule
September through January
Acceptable for student from October
No
Equipment or software to be used
Laptops available in SE Lab
Text, reference
Software engineering textbooks, papers, and tools available in SE Lab, Mining Challenge in 2025: https://2025.msrconf.org/track/msr-2025-mining-challenge
Maximum number of participants
8
Selection criterion in case of overflow
Interview
Notes
ロボットラーニング
(B8-1) 機械学習によるロボット制御
Robot Learning
(B8-1) Robot control using machine learning
課題 ID
B8-1
担当教員・研究室・グループ
ロボットラーニング
課題名
機械学習によるロボット制御
実習の概要
本実習では、機械学習やGPUによる並列物理シミュレータを活用し、ロボットアームや四足歩行ロボットによる魅力的なデモの実現を目指します。実習を通じて、ロボット制御に用いられる機械学習手法や実ロボットの制御に関する知識や技術を実践的に学びます。
実習日程の概要
6月上旬~8月上旬
秋入学学生の受入れの可否
No
使用する主な装置、ソフトウェアなど
ロボットアーム、四足歩行ロボット、Isaac Sim
教科書、参考書
特になし
受け入れ可能人数
8
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室を優先
特記事項
他研究室から希望される場合、事前に面談を行います。

Project ID
B8-1
Instructor, laboratory, or group
Robot Learning
Project title
Robot control using machine learning
Overview of the project
This project explores machine learning and GPU-accelerated physics simulation for robot control, focusing on demonstrations with robotic arms and quadruped robots. Students will gain practical experience in learning-based control and real-world robotic system implementation.
Schedule
From early June to early August
Acceptable for student from October
No
Equipment or software to be used
Robotic arm, quadruped robots, and Isaac Sim
Text, reference
None
Maximum number of participants
8
Selection criterion in case of overflow
Prioritize students from our laboratory
Notes
We will conduct an interview in advance if students from other labs wish to join.
自然言語処理学
(A9-1) 自然言語処理に関する基盤技術
Natural Language Processing
(A9-1) Fundamental Techniques in Natural Language Processing
課題 ID
A9-1
担当教員・研究室・グループ
自然言語処理学
課題名
自然言語処理に関する基盤技術
実習の概要
自然言語処理の基盤技術を習得するため, 次のようなタスクに取り組む: 構文解析、文書解析、情報抽出、要約、機械翻訳など
実習日程の概要
II-IV 期の間の15 時間
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
タスクに応じて指示
教科書、参考書
Daniel Jurafsky and James H. Martin. Speech and Language Processing https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/
受け入れ可能人数
10
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
面談の上、希望テーマと希望の強さにより決定
特記事項

Project ID
A9-1
Instructor, laboratory, or group
Natural Language Processing
Project title
Fundamental Techniques in Natural Language Processing
Overview of the project
Participants learn basic techniques in natural language processing by running popular tasks such as syntactic parsing, document analysis, information extraction, summarization and machine translation.
Schedule
15 hours during Quarters II, III, and IV
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
It is task dependent. Instruction will be provided during the project work.
Text, reference
Daniel Jurafsky and James H. Martin. Speech and Language Processing https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/
Maximum number of participants
10
Selection criterion in case of overflow
By interview. It is determined by your enthusiasm on the assigned topic.
Notes
自然言語処理学
(A9-2) 自然言語処理に関する応用技術
Natural Language Processing
(A9-2) Applications of Natural Language Processing
課題 ID
A9-2
担当教員・研究室・グループ
自然言語処理学
課題名
自然言語処理に関する応用技術
実習の概要
自然言語処理の応用技術を習得するために、次のようなタスクに取り組む: 文書処理、知識獲得、知識グラフ構築など (ただし、これらに限らない)
実習日程の概要
II-IV 期の間の 15 時間
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
タスクに応じて指示
教科書、参考書
Daniel Jurafsky and James H. Martin. Speech and Language Processing https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/
受け入れ可能人数
10
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
面談の上、希望テーマと希望の強さにより決定
特記事項

Project ID
A9-2
Instructor, laboratory, or group
Natural Language Processing
Project title
Applications of Natural Language Processing
Overview of the project
Participants tackle various application tasks in natural language processing, including (but not limited to): document processing, knowledge extraction, and knowledge graph construction.
Schedule
15 hours during Quarters II, III, and IV
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
It is task dependent. Instruction will be provided during the project work.
Text, reference
Daniel Jurafsky and James H. Martin. Speech and Language Processing https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/
Maximum number of participants
10
Selection criterion in case of overflow
By interview. It is determined by your enthusiasm on the assigned topic.
Notes
大規模システム管理
(A10-1) Graphillionを用いた大規模グラフ処理
Large-Scale Systems Management
(A10-1) Large-scale Graph Processing Using Graphillion
課題 ID
A10-1
担当教員・研究室・グループ
大規模システム管理
課題名
Graphillionを用いた大規模グラフ処理
実習の概要
PythonのGraphillionライブラリを用いて,ネットワーク信頼性評価などの大規模グラフ処理 について学ぶ.数値実験により,グラフやアルゴリズムについての理解を深める.得られた データを論文に利用可能な図に変換するために,データの処理・分析,グラフ化を中心とし た方法論・スキルを習得する.
実習日程の概要
II-III期
秋入学学生の受入れの可否
No
使用する主な装置、ソフトウェアなど
Mac, Python3
教科書、参考書
必要に応じて資料を配布
受け入れ可能人数
4名程度
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室を優先
特記事項
6月中旬~7月中の開講を予定しています.Pythonのプログラミング能力が必須となります.

Project ID
A10-1
Instructor, laboratory, or group
Large-Scale Systems Management
Project title
Large-scale Graph Processing Using Graphillion
Overview of the project
The applicants will learn large-scale graph processing such as network reliability evaluation using Python's Graphillion library. Through numerical experiments, students will deepen their understanding of graphs and algorithms. Acquire methodologies and skills in data processing, analysis, and graphing in order to transform the obtained data into graphs that can be used in papers.
Schedule
2nd and 3rd quarters
Acceptable for student from October
No
Equipment or software to be used
Mac, Python3
Text, reference
Handouts are provided if necessary.
Maximum number of participants
4名程度
Selection criterion in case of overflow
Students in the Large-Scale Systems Management Lab. are prioritized.
Notes
The course is scheduled to be held from mid-June to July. Python programming skills are required.
大規模システム管理
(A10-1) ZoKratesを用いたプライバシー保護型スマートコントラクト開発
Large-Scale Systems Management
(A10-1) Privacy-preserving Smart Contract Development with ZoKrates
課題 ID
A10-1
担当教員・研究室・グループ
大規模システム管理
課題名
ZoKratesを用いたプライバシー保護型スマートコントラクト開発
実習の概要
本コースでは、受講者はZoKratesを使用して、ローカルのブロックチェーンシミュレーター上でプライバシー保護型スマートコントラクトの設計およびデプロイ方法を学びます。コースは、ゼロ知識証明の導入、ブロックチェーンの基礎、Solidityプログラミング言語の紹介など、基礎的な知識から始まります。その後、受講者はこれらの概念を応用し、実践的なプライバシー重視のブロックチェーンアプリケーションを開発することで、スマートコントラクト開発における実践的なスキルを身につけます。
実習日程の概要
II-III期
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
Mac, Python
教科書、参考書
教材はPBL担当教員によって編纂されます
受け入れ可能人数
4名程度
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室を優先
特記事項
6月中旬~7月中の開講を予定しています.Pythonのプログラミング能力が必須となります.

Project ID
A10-1
Instructor, laboratory, or group
Large-Scale Systems Management
Project title
Privacy-preserving Smart Contract Development with ZoKrates
Overview of the project
In this course, participants will learn how to design and deploy privacy-preserving smart contracts using ZoKrates on a local blockchain simulator. The course begins with foundational knowledge, including an introduction to Zero-Knowledge Proofs, blockchain fundamentals, and the Solidity programming language. Participants will then apply these concepts to develop a practical privacy-focused blockchain application, gaining hands-on experience in smart contract development.
Schedule
Second and Third Quarter
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Mac, Python
Text, reference
Teaching Material will be compiled by the PBL instructor
Maximum number of participants
4名程度
Selection criterion in case of overflow
Priority will be given to students at Large-scale Systems Management Laboratory
Notes
The course are planned to be given from Mid-June to July. Basic Python skill are mandatory
ソフトウェア設計学
(A11-1) システムアシュアランス演習
Software Design
(A11-1) System Assurance Exercises
課題 ID
A11-1
担当教員・研究室・グループ
ソフトウェア設計学
課題名
システムアシュアランス演習
実習の概要
システムアシュアランスの背景と目的について理解し、システムやソフトウェアのリスクについて、証拠に基づき納得できる形で論証するシステムアシュアランス活動を体験する。また、論証に必要な記述技術、分析技法、論証を構造的に記述するための議論学の技術を修得する。 企業訪問、企業とのワークショップ、インターンシップを含む可能性あり。外部研究会での成果発表を予定。
実習日程の概要
6月~1月の間で柔軟に設定
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
astah* System Safetyなど
教科書、参考書
Engineering a Safer World: Systems Thinking Applied to Safety INCOSE Systems Engineering Handbook: A Guide for System Life Cycle Processes and Activities
受け入れ可能人数
6
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
面接のうえ決定
特記事項

Project ID
A11-1
Instructor, laboratory, or group
Software Design
Project title
System Assurance Exercises
Overview of the project
Students will understand the background and purpose of system assurance and experience system assurance activities that provide convincing arguments about system and software risks based on evidence. In addition, students will acquire the descriptive and analytical techniques necessary for argumentation, as well as the skills of argumentation studies to describe arguments in a structured manner. May include company visits, workshops with companies, and internships. Presentation of results at external research meetings is planned. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Schedule
Flexible between June and January
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
astah* System Safety
Text, reference
Engineering a Safer World: Systems Thinking Applied to Safety INCOSE Systems Engineering Handbook: A Guide for System Life Cycle Processes and Activities
Maximum number of participants
6
Selection criterion in case of overflow
To be decided after interview
Notes
ソフトウェア設計学
(A11-2) エンタープライズアーキテクチャ(EA)演習
Software Design
(A11-2) Enterprise Architecture Exercises
課題 ID
A11-2
担当教員・研究室・グループ
ソフトウェア設計学
課題名
エンタープライズアーキテクチャ(EA)演習
実習の概要
従来の要求工学が内包している課題を理解するとともに、DX(デジタルトランスフォーメーション)の要でもあるエンタープライズアーキテクチャ設計の方法を学ぶ。  日立製作所や日本IBMはじめ、多くの企業の技術指導とコンサルティングを第一線で行っている講師による実践的PBL授業。 下記を学修到達目標とする ・従来の要求工学のパラダイムと課題を理解する ・エンタープライズアーキテクチャ設計の考えかたを理解する ・業務プロセスの概念構造設計方法であるPRePモデルによる業務の分析と設計方法を学ぶ
実習日程の概要
6月21日、6月28日、7月5日、7月12日、8月2日(予備)(いずれも土曜日午後)
秋入学学生の受入れの可否
No
使用する主な装置、ソフトウェアなど
特に無し
教科書、参考書
「PReP MODEL - 現実世界をデザインする -: PRePモデルによる業務レベル設計」田中康著(Amazon出版)
受け入れ可能人数
8
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
先着順
特記事項
実施場所はヤンマーホールディングス株式会社 本社会議室(梅田駅前)を予定(交通費支給)

Project ID
A11-2
Instructor, laboratory, or group
Software Design
Project title
Enterprise Architecture Exercises
Overview of the project
Understand the issues encompassed by conventional requirements engineering and learn how to design enterprise architecture, which is a key element of DX (Digital Transformation).  This is a practical PBL class taught by lecturers who are at the forefront of technical guidance and consulting for many companies, including Hitachi, Ltd. and IBM Japan. The objectives of the course are as follows Understand the paradigm and issues of conventional requirements engineering To understand the concept of enterprise architecture design To learn how to analyze and design business by PReP model, which is a conceptual structure design method of business process
Schedule
June 21, June 28, July 5, July 12, August 2 (reserve) (all on Saturday afternoons)
Acceptable for student from October
No
Equipment or software to be used
None in particular
Text, reference
"PReP MODEL - Designing the Real World -: Business Level Design with PReP Model” by Yasushi Tanaka (Amazon Publishing)
Maximum number of participants
8
Selection criterion in case of overflow
First-come-first-served basis
Notes
The location is scheduled to be a conference room at the head office of Yanmar Holdings Co (at Osaka Umeda).
ソフトウェア設計学
(B11-3) ソフトウェア開発演習
Software Design
(B11-3) Exercise in Practical Software Development
課題 ID
B11-3
担当教員・研究室・グループ
ソフトウェア設計学
課題名
ソフトウェア開発演習
実習の概要
本演習では、単なるプログラミングスキルの向上ではなく、一定の規模と機能を備えたアプリケーションソフトウェアを複数人のチームにより開発することで、ソフトウェア開発プロセスの上流から下流まですべてを体験するとともに、プロジェクト管理についても体験することを目的とする。
実習日程の概要
IV期
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
個人常用端末等のノートパソコン
教科書、参考書
教科書は指定しない。必要に応じて資料を配布する。
受け入れ可能人数
20
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
面接により選考する。
特記事項

Project ID
B11-3
Instructor, laboratory, or group
Software Design
Project title
Exercise in Practical Software Development
Overview of the project
The goal of this exercise course is not only to develop programming skills but also to gain experience in the software development process, from high-level design to detailed implementation, and to acquire project management skills through a team-based project targeting a medium-scale, functional application.
Schedule
4th quarter
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
ITC's laptops
Text, reference
No texts but materials will be distributed as needed.
Maximum number of participants
20
Selection criterion in case of overflow
Selection will be made through interviews.
Notes
インタラクティブメディア設計学, 光メディアインタフェース, サイバネティクス・リアリティ工学
(A12-1) CARE-IMD-OMI 連携PBL-I:最先端技術調査
Interactive Media Design, Optical Media Interface, Cybernetics and Reality Engineering
(A12-1) CARE-IMD-OMI Collaborative PBL-I : Reading papers appeared in top conferences
課題 ID
A12-1
担当教員・研究室・グループ
インタラクティブメディア設計学, 光メディアインタフェース, サイバネティクス・リアリティ工学
課題名
CARE-IMD-OMI 連携PBL-I:最先端技術調査
実習の概要
サイバネティクス・リアリティ工学,インタラクティブメディア設計,光メディアインタフェースに関する最新のトップカンファレンスで発表された技術の調査を行い,関連技術の理解を深める.
実習日程の概要
II~III期に不定期で実施,計30時間程度
秋入学学生の受入れの可否
No
使用する主な装置、ソフトウェアなど
特になし
教科書、参考書
特になし
受け入れ可能人数
40
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
原則受け入れるが,CARE, IMD, OMI 所属学生以外の場合には事前に面談を実施する.
特記事項
CARE-IMD-OMI 連携PBL-II を履修するためには,本PBLの履修が必須.

Project ID
A12-1
Instructor, laboratory, or group
Interactive Media Design, Optical Media Interface, Cybernetics and Reality Engineering
Project title
CARE-IMD-OMI Collaborative PBL-I : Reading papers appeared in top conferences
Overview of the project
This project begins with paper survey of CARE-IMD-OMI related papers and group discussions to obtain detailed understanding.
Schedule
Second and third semesters (Irregular, about 30 hours in total)
Acceptable for student from October
No
Equipment or software to be used
Not specified.
Text, reference
Any
Maximum number of participants
40
Selection criterion in case of overflow
We will have an interview for students who are not a member of CARE, IMD, and OMI labs.
Notes
Taking this PBL is mandatory if you want to take CARE-IMD-OMI Collaborative PBL-II. Fall enrollment students before the 2022 admission may take this course.
インタラクティブメディア設計学, 光メディアインタフェース, サイバネティクス・リアリティ工学
(A12-2) CARE-IMD-OMI 連携PBL-II:最先端技術検証
Interactive Media Design, Optical Media Interface, Cybernetics and Reality Engineering
(A12-2) CARE-IMD-OMI Collaborative PBL-II : Reproducing experiments appeared in top conferences
課題 ID
A12-2
担当教員・研究室・グループ
インタラクティブメディア設計学, 光メディアインタフェース, サイバネティクス・リアリティ工学
課題名
CARE-IMD-OMI 連携PBL-II:最先端技術検証
実習の概要
サイバネティクス・リアリティ工学,インタラクティブメディア設計,光メディアインタフェースに関する最新のトップカンファレンスで発表された技術の追実験を行い,関連技術の理解を深める.
実習日程の概要
IV期 に不定期で実施,計30時間程度
秋入学学生の受入れの可否
No
使用する主な装置、ソフトウェアなど
選択したテーマによる
教科書、参考書
選択したテーマによる
受け入れ可能人数
40
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
原則受け入れるが,CARE, IMD, OMI 所属学生以外の場合には事前に面談を実施する.
特記事項
選択したテーマに応じたプログラミング能力が必要  CARE-IMD-OMI 連携PBL-I を合格済であることを履修の要件とする.

Project ID
A12-2
Instructor, laboratory, or group
Interactive Media Design, Optical Media Interface, Cybernetics and Reality Engineering
Project title
CARE-IMD-OMI Collaborative PBL-II : Reproducing experiments appeared in top conferences
Overview of the project
This project continues from CARE-IMD-OMI Collaborative PBL-1. In this term, students are required to reproduce experiments appeared in top conferences.
Schedule
Forth semester (Irregular, about 30 hours in total)
Acceptable for student from October
No
Equipment or software to be used
Depends on the topic
Text, reference
Depends on the topic
Maximum number of participants
40
Selection criterion in case of overflow
We will have an interview for students who are not a member of CARE, IMD, and OMI labs.
Notes
Programming skills are necessary depending on the topic. It is necessary to finish CARE-IMD-OMI Collaborative PBL-I in advance.
脳・行動モデリング
(A13-1) 脳・行動数理モデル入門
Brain and Behavioral Modeling
(A13-1) Introduction to computational modeling of brain and behavior
課題 ID
A13-1
担当教員・研究室・グループ
脳・行動モデリング
課題名
脳・行動数理モデル入門
実習の概要
本プロジェクトでは、数理モデルに基づく行動分析に用いる基礎的な知識・技術について学ぶ。脳や行動の数理モデルの候補として用いられる強化学習とベイズ推定のテキストを輪読する。
実習日程の概要
II-IV 期の間の15 時間
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
特になし
教科書、参考書
強化学習とベイズ推定の教科書を指定します
受け入れ可能人数
7
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室を優先
特記事項

Project ID
A13-1
Instructor, laboratory, or group
Brain and Behavioral Modeling
Project title
Introduction to computational modeling of brain and behavior
Overview of the project
In this project, students will learn about the basic knowledge and techniques used in the analysis of behavior based on computational models. Students will read textbooks on reinforcement learning and Bayesian inference, which are used as candidate computational models of the brain, and take turns giving a presentation summarizing the contents.
Schedule
15 hours between II-IV terms
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Nothing
Text, reference
Textbooks on reinforcement learning and Bayesian estimation will be specified
Maximum number of participants
7
Selection criterion in case of overflow
Preference given to own lab
Notes
脳・行動モデリング
(A13-2) 脳・行動数理モデル演習
Brain and Behavioral Modeling
(A13-2) Exercises in computational modeling of brain and behavior
課題 ID
A13-2
担当教員・研究室・グループ
脳・行動モデリング
課題名
脳・行動数理モデル演習
実習の概要
本プロジェクトでは、数理モデルに基づく行動分析に用いる基礎的な知識・技術についての演習を行う。脳や行動の数理モデルの候補として用いられる強化学習とベイズ推定の問題についてプログラミング演習を行う。
実習日程の概要
II-IV 期の間の15 時間
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
特になし
教科書、参考書
資料を配布します
受け入れ可能人数
7
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室を優先
特記事項
Python, Matlabでのプログラミング経験が望ましい。当研究室が提供する「脳・行動数理モデル入門」を受けていることが望ましい。

Project ID
A13-2
Instructor, laboratory, or group
Brain and Behavioral Modeling
Project title
Exercises in computational modeling of brain and behavior
Overview of the project
This project will provide exercises on basic knowledge and techniques used for behavior analysis based on computational models. Programming exercises will be conducted on reinforcement learning and Bayesian estimation problems.
Schedule
15 hours between II-IV terms
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
None
Text, reference
Materials will be distributed
Maximum number of participants
7
Selection criterion in case of overflow
Preference given to own lab.
Notes
Programming experience in Python, Matlab is desirable. It is desirable to have taken “Introduction to computational modeling of brain and behavior” offered by our lab.
ヒューマンロボティクス
(B14-1) ロボット制御実習
Human Robotics
(B14-1) Robot control practice
課題 ID
B14-1
担当教員・研究室・グループ
ヒューマンロボティクス
課題名
ロボット制御実習
実習の概要
アームや移動ロボットを使って特定のタスクを実行することで,理論面と実装面それぞれのスキル向上を目的とする.
実習日程の概要
2025年8月および9月
秋入学学生の受入れの可否
No
使用する主な装置、ソフトウェアなど
アームロボット,移動ロボット,ROS
教科書、参考書
特になし
受け入れ可能人数
8人
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
ヒューマンロボティクス研究室所属学生を優先
特記事項

Project ID
B14-1
Instructor, laboratory, or group
Human Robotics
Project title
Robot control practice
Overview of the project
This project aims to improve both theoretical and implementation skills by performing specific tasks with arm and mobile robots.
Schedule
August and September 2025
Acceptable for student from October
No
Equipment or software to be used
Arm robot, Mobile robot, ROS
Text, reference
Nothing in particular
Maximum number of participants
8人
Selection criterion in case of overflow
Students who are members of the Human Robotics Laboratory have priority
Notes
Nothing in particular
情報基盤システム学
(B15-1) 小規模計算サーバを用いたビッグデータ解析
Internet Architecture and Systems
(B15-1) Big data analysys using Mandara high performance computer servers
課題 ID
B15-1
担当教員・研究室・グループ
情報基盤システム学
課題名
小規模計算サーバを用いたビッグデータ解析
実習の概要
研究室で保有している大規模データ(路線バス運行情報、交差点車両走行情報、ネットワークキャプチャデータ)あるいは学術公開データセットから意味抽出するアプリケーションを企画・開発し、小規模計算サーバ上で実行、結果を分析する。
実習日程の概要
II-IV期の30時間
秋入学学生の受入れの可否
No
使用する主な装置、ソフトウェアなど
個人常用端末、小規模計算サーバ
教科書、参考書
適宜資料を指示する
受け入れ可能人数
5
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
情報基盤システム学研究室を優先
特記事項

Project ID
B15-1
Instructor, laboratory, or group
Internet Architecture and Systems
Project title
Big data analysys using Mandara high performance computer servers
Overview of the project
Plan and develop an application to extract semantics from big data held in the laboratory (route bus operation log, road traffic data in Istanbul, network capture data) or publicly available academic data sets, run it on Mandara high performance computer servers, and alalyze the results.
Schedule
2nd to 4th sementers
Acceptable for student from October
No
Equipment or software to be used
Macbook Air and Mandara high performance computer servers
Text, reference
Will be provided as necessary.
Maximum number of participants
5
Selection criterion in case of overflow
Students in Internet Architecture and Systems Lab. are prioritized.
Notes
ソーシャル・コンピューティング
(A16-1) ソーシャル・コンピューティング入門
Social Computing
(A16-1) Social computing - Basic
課題 ID
A16-1
担当教員・研究室・グループ
ソーシャル・コンピューティング
課題名
ソーシャル・コンピューティング入門
実習の概要
ソーシャル・コンピューティングに関する論文を調査し,研究テーマのデザイン,必要なデータの取得,処理や分析を中心とした一連の基礎技術を習得する.
実習日程の概要
II-IV 期の間の15 時間
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
Python
教科書、参考書
適宜資料を指示する
受け入れ可能人数
8
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室を優先
特記事項
Pythonでのプログラミング能力が必要

Project ID
A16-1
Instructor, laboratory, or group
Social Computing
Project title
Social computing - Basic
Overview of the project
The objective of this project is to acquire basic knowledge and skills for social computing tasks by investigating literature such as research design, data crawling, data processing, data analysis, etc.
Schedule
15 hours during Quarters II-IV
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Python
Text, reference
Will be provided as necessary.
Maximum number of participants
8
Selection criterion in case of overflow
Students in Social Computing Lab. are prioritized.
Notes
Python programming skills are required.
ソーシャル・コンピューティング
(A16-2) ソーシャル・コンピューティング応用
Social Computing
(A16-2) Social computing - Advanced
課題 ID
A16-2
担当教員・研究室・グループ
ソーシャル・コンピューティング
課題名
ソーシャル・コンピューティング応用
実習の概要
最新のトップカンファレンスや論文誌で発表されたソーシャル・コンピューティングに関する研究の調査を行い,関連技術に関する理解を深める.また,ソーシャル・コンピューティング研究室で実施している共同研究プロジェクトに参加し,システムの実装・評価を行う.
実習日程の概要
II-IV 期の間の 15 時間
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
Python
教科書、参考書
適宜資料を指示する
受け入れ可能人数
8
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室を優先
特記事項
Pythonでのプログラミング能力が必要

Project ID
A16-2
Instructor, laboratory, or group
Social Computing
Project title
Social computing - Advanced
Overview of the project
The objective of this project is to acquire advanced knowledge and skills for social computing tasks by surveying papers presented in recent top conferences and those published in journals. The participants will take part in a collaborative project led by the Social Computing lab, through which they will implement and evaluate systems.
Schedule
15 hours during Quarters II-IV
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Python
Text, reference
Will be provided as necessary.
Maximum number of participants
8
Selection criterion in case of overflow
Students in Social Computing Lab. are prioritized.
Notes
Python programming skills are required.
ユビキタスコンピューティングシステム
(B17-1) 言語モデルを利用した家庭間データ転移のためのセンサデータキャプション技術の開発
Ubiquitous Computing Systems
(B17-1) Sensor data captioning for data transfer between households using language models
課題 ID
B17-1
担当教員・研究室・グループ
ユビキタスコンピューティングシステム
課題名
言語モデルを利用した家庭間データ転移のためのセンサデータキャプション技術の開発
実習の概要
宅内行動認識の場面においては,センサデータのドメインギャップによる家庭間データ転移の問題が存在する.本プロジェクトではセンサデータの意味的な情報を言語として取り出すことで,家庭間の転移を可能とする手法について検討・開発する.
実習日程の概要
2週間に1度程度の進捗共有ミーティングをもって進める.
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
Python, Pytorch, Scikit-learn
教科書、参考書
なし
受け入れ可能人数
4
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
面談により決定
特記事項

Project ID
B17-1
Instructor, laboratory, or group
Ubiquitous Computing Systems
Project title
Sensor data captioning for data transfer between households using language models
Overview of the project
In the field of in-home activity recognition, there is a problem of transferring data between households due to domain gaps in sensor data. In this project, students will examine and develop methods that enable data transfer between households by extracting the semantic information of sensor data as language using LLM(Large Language Models).
Schedule
Proceed with progress sharing meetings once every two weeks.
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Python, Pytorch, Scikit-learn
Text, reference
None
Maximum number of participants
4
Selection criterion in case of overflow
Decided through interview
Notes
ユビキタスコンピューティングシステム
(A17-2) ユビキタスコンピューティングシステム入門
Ubiquitous Computing Systems
(A17-2) Ubiquitous Computing system -Basic
課題 ID
A17-2
担当教員・研究室・グループ
ユビキタスコンピューティングシステム
課題名
ユビキタスコンピューティングシステム入門
実習の概要
ユビキタスコンピューティングシステムに関する論文を調査し,研究テーマのデザイン,必要なデータの取得,処理や分析を中心とした一連の基礎技術を習得する.
実習日程の概要
II-IV 期の間の15 時間
秋入学学生の受入れの可否
No
使用する主な装置、ソフトウェアなど
特になし
教科書、参考書
適宜資料を提示する
受け入れ可能人数
10
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室優先
特記事項

Project ID
A17-2
Instructor, laboratory, or group
Ubiquitous Computing Systems
Project title
Ubiquitous Computing system -Basic
Overview of the project
Conduct research on papers related to ubiquitous computing systems, and acquire a series of fundamental technologies centered on the design of research themes, acquisition of necessary data, and processing and analysis.
Schedule
15 hours during Quarters II-IV
Acceptable for student from October
No
Equipment or software to be used
None
Text, reference
Will be provided as necessary.
Maximum number of participants
10
Selection criterion in case of overflow
Preference given to own lab
Notes
ユビキタスコンピューティングシステム
(A17-3) ユビキタスコンピューティングシステム応用
Ubiquitous Computing Systems
(A17-3) Ubiquitous Computing System -Advanced
課題 ID
A17-3
担当教員・研究室・グループ
ユビキタスコンピューティングシステム
課題名
ユビキタスコンピューティングシステム応用
実習の概要
最新のトップカンファレンスや論文誌で発表されたユビキタスコンピューティングシステムに関する研究の調査を行い,関連技術に関する理解を深める.
実習日程の概要
II-IV 期の間の 15 時間
秋入学学生の受入れの可否
No
使用する主な装置、ソフトウェアなど
特になし
教科書、参考書
適宜資料を指示する
受け入れ可能人数
10
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
自研究室を優先
特記事項

Project ID
A17-3
Instructor, laboratory, or group
Ubiquitous Computing Systems
Project title
Ubiquitous Computing System -Advanced
Overview of the project
Conduct research on the latest research related to ubiquitous computing systems presented at top conferences and in academic journals, and deepen your understanding of related technologies.
Schedule
15 hours during Quarters II-IV
Acceptable for student from October
No
Equipment or software to be used
None
Text, reference
Will be provided as necessary.
Maximum number of participants
10
Selection criterion in case of overflow
Preference given to own lab
Notes
生体画像知能
(A18-1) 生体画像解析に関する研究開発
Biomedical Image Informatics
(A18-1) Development of tools for biomedical image processing
課題 ID
A18-1
担当教員・研究室・グループ
生体画像知能
課題名
生体画像解析に関する研究開発
実習の概要
生体画像解析に応用する人工知能構築のための基盤技術習得に向けて、以下のようなタスクに取り組む:統計学習、時系列医用画像解析、マルチスケール画像解析、大規模医用画像データベース構築、筋骨格構造・動態解析
実習日程の概要
2期~4期
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
PC、コンピュータグラフィックスや医用画像を扱うライブラリ
教科書、参考書
資料を配布する
受け入れ可能人数
5名
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
面接を実施
特記事項
C/C++言語, Python, Matlabでのプログラミング経験が望ましい

Project ID
A18-1
Instructor, laboratory, or group
Biomedical Image Informatics
Project title
Development of tools for biomedical image processing
Overview of the project
This project develops tools for biomedical image processing that covers various topics including deep learning, time-series medical image processing, multi-scale image analysis, large-scale medical image database, musculoskeletal anatomical, and functional analysis
Schedule
2nd to 4th terms
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
PC, software libraries for computer graphics and medical images
Text, reference
Handouts are provided
Maximum number of participants
5名
Selection criterion in case of overflow
Interview
Notes
C/C++, Python, Matlab programming skill is preferable
生体画像知能
(A18-2) 深層学習を用いた生体画像解析に関する研究開発
Biomedical Image Informatics
(A18-2) Deep-learning based biomedical image analysis
課題 ID
A18-2
担当教員・研究室・グループ
生体画像知能
課題名
深層学習を用いた生体画像解析に関する研究開発
実習の概要
研究室で保有するアノテーション付き生体画像データベースと深層学習を用いて画像セグメンテーション、レジストレーション、画像再構成といった生体画像処理の基盤技術を習得・開発する。
実習日程の概要
2期~4期
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
PC、コンピュータグラフィックスや医用画像を扱うライブラリ
教科書、参考書
資料を配布する
受け入れ可能人数
5名
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
面接を実施
特記事項
C/C++言語, Python, Matlabでのプログラミング経験が望ましい

Project ID
A18-2
Instructor, laboratory, or group
Biomedical Image Informatics
Project title
Deep-learning based biomedical image analysis
Overview of the project
The participants learn deep learning and develop basic tools in biomedical image analysis such as image segmentation, registration, and reconstruction. The project uses annotated image database provided by the lab and deep learning as a core tool for understanding the data.
Schedule
2nd to 4th terms
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
PC, software libraries for computer graphics and medical images
Text, reference
Handouts are provided
Maximum number of participants
5名
Selection criterion in case of overflow
Interview
Notes
C/C++, Python, Matlab programming skill is preferable
数理情報学
(A19-1) 機械学習による解析実践-1
Mathematical Informatics
(A19-1) Introduction to machine learning and its application
課題 ID
A19-1
担当教員・研究室・グループ
数理情報学
課題名
機械学習による解析実践-1
実習の概要
本プロジェクトでは機械学習の基礎について学んだ後、適切な応用力が身に付くようデータ解析を実践する。また、解析内容の報告のための科学的報告書執筆指導も行う。
実習日程の概要
I期
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
Python, Matlab等(経験がなくても可)
教科書、参考書
Bishop, C. M., & Bishop, H. (2023). Deep learning: Foundations and concepts. Springer Nature. Bishop, C. M., & Nasrabadi, N. M. (2006). Pattern recognition and machine learning (Vol. 4, No. 4, p. 738). New York: springer. Murphy, K. P. (2012). Machine learning: a probabilistic perspective. MIT press. Goodfellow, I., Bengio, Y., Courville, A., & Bengio, Y. (2016). Deep learning (Vol. 1, No. 2). Cambridge: MIT press. Hanganu-Bresch, C., Zerbe, M. J., Cutrufello, G., & Maci, S. (Eds.). (2022). The Routledge Handbook of Scientific Communication. Routledge.
受け入れ可能人数
17
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
機械学習が研究上必要な者を優先
特記事項

Project ID
A19-1
Instructor, laboratory, or group
Mathematical Informatics
Project title
Introduction to machine learning and its application
Overview of the project
The aim of this project is to learn the fundamentals of machine learning. Though this project, participants are expected to be able to apply these techniques in practical data analysis tasks. Additionally, we will also provide guidance on how to write scientific reports that effectively present the analysis results.
Schedule
1st quarter
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Python, Matlab
Text, reference
Bishop, C. M., & Bishop, H. (2023). Deep learning: Foundations and concepts. Springer Nature. Bishop, C. M., & Nasrabadi, N. M. (2006). Pattern recognition and machine learning (Vol. 4, No. 4, p. 738). New York: springer. Murphy, K. P. (2012). Machine learning: a probabilistic perspective. MIT press. Goodfellow, I., Bengio, Y., Courville, A., & Bengio, Y. (2016). Deep learning (Vol. 1, No. 2). Cambridge: MIT press. Hanganu-Bresch, C., Zerbe, M. J., Cutrufello, G., & Maci, S. (Eds.). (2022). The Routledge Handbook of Scientific Communication. Routledge.
Maximum number of participants
17
Selection criterion in case of overflow
Students who need machine learning skills will be given priority.
Notes
数理情報学
(A19-2) 機械学習による解析実践-2
Mathematical Informatics
(A19-2) Advanced topics in machine learning and its application
課題 ID
A19-2
担当教員・研究室・グループ
数理情報学
課題名
機械学習による解析実践-2
実習の概要
本プロジェクトでは、近年の研究動向を踏まえつつ、機械学習技術に関する基礎的および応用的知識を体系的に習得し、それらを用いた実践的なデータ解析処理を行う。
実習日程の概要
II期
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
Python, Matlab等(経験がなくても可)
教科書、参考書
Bishop, C. M., & Bishop, H. (2023). Deep learning: Foundations and concepts. Springer Nature. Bishop, C. M., & Nasrabadi, N. M. (2006). Pattern recognition and machine learning (Vol. 4, No. 4, p. 738). New York: springer. Murphy, K. P. (2012). Machine learning: a probabilistic perspective. MIT press. Goodfellow, I., Bengio, Y., Courville, A., & Bengio, Y. (2016). Deep learning (Vol. 1, No. 2). Cambridge: MIT press. Hanganu-Bresch, C., Zerbe, M. J., Cutrufello, G., & Maci, S. (Eds.). (2022). The Routledge Handbook of Scientific Communication. Routledge.
受け入れ可能人数
17
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
I期のPBL「機械学習による解析実践-1」を受講した者を優先
特記事項

Project ID
A19-2
Instructor, laboratory, or group
Mathematical Informatics
Project title
Advanced topics in machine learning and its application
Overview of the project
The aim of this project is to explore advanced topics in machine learning, with a focus on recent research trends. Participants will systematically acquire both foundational and applied knowledge, and will engage in practical data analysis to apply the techniques they have learned.
Schedule
2nd quarter
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
Python, Matlab
Text, reference
Bishop, C. M., & Bishop, H. (2023). Deep learning: Foundations and concepts. Springer Nature. Bishop, C. M., & Nasrabadi, N. M. (2006). Pattern recognition and machine learning (Vol. 4, No. 4, p. 738). New York: springer. Murphy, K. P. (2012). Machine learning: a probabilistic perspective. MIT press. Goodfellow, I., Bengio, Y., Courville, A., & Bengio, Y. (2016). Deep learning (Vol. 1, No. 2). Cambridge: MIT press. Hanganu-Bresch, C., Zerbe, M. J., Cutrufello, G., & Maci, S. (Eds.). (2022). The Routledge Handbook of Scientific Communication. Routledge.
Maximum number of participants
17
Selection criterion in case of overflow
Priority will be given to students who have completed the course "Introduction to Machine Learning and Its Applications.”
Notes
計算システムズ生物学
(A20-1) Classifying antibiotics based on structures towards understanding mechanism of actions
Computational Systems Biology
(A20-1) Classifying antibiotics based on structures towards understanding mechanism of actions
課題 ID
A20-1
担当教員・研究室・グループ
計算システムズ生物学
課題名
Classifying antibiotics based on structures towards understanding mechanism of actions
実習の概要
This project will use chemical structures of a set of antibiotics, derive their fingerprints and perform supervised and unsupervised clustering. The aim is to linking mechanism of actions of antibiotics with their structures. This is important for handling recent antibiotic resistance problems in health care sector.
実習日程の概要
October 2025, Around 3 months
秋入学学生の受入れの可否
Yes
使用する主な装置、ソフトウェアなど
R, Python etc.
教科書、参考書
Books for learning R and Python programming
受け入れ可能人数
2
希望者が受け入れ可能人数を越えた場合の選択基準
By meeting with the candidates
特記事項

Project ID
A20-1
Instructor, laboratory, or group
Computational Systems Biology
Project title
Classifying antibiotics based on structures towards understanding mechanism of actions
Overview of the project
This project will use chemical structures of a set of antibiotics, derive their fingerprints and perform supervised and unsupervised clustering. The aim is to linking mechanism of actions of antibiotics with their structures. This is important for handling recent antibiotic resistance problems in health care sector.
Schedule
October 2025, Around 3 months
Acceptable for student from October
Yes
Equipment or software to be used
R, Python etc.
Text, reference
Books for learning R and Python programming
Maximum number of participants
2
Selection criterion in case of overflow
By meeting with the candidates
Notes