小山 穂菜美 | M, 2回目発表 | ユビキタスコンピューティングシステム | 安本 慶一, | 笠原 正治, | 諏訪 博彦 |
title: Multi-objective Optimization-based Navigation for Balancing Tourist Satisfaction and Congestion Alleviation
abstract: Overtourism in popular destinations has become a serious social issue, leading to the deterioration of local residents’ living environments and a decline in visitor satisfaction. In recent years, the rapid increase in inbound tourists to Japan has further intensified concerns over congestion, highlighting the urgent need to realize sustainable and comfortable tourism experiences. In response to this challenge, this research proposes a navigation method that aims to balance congestion mitigation and visitor satisfaction by optimizing the entire day’s itinerary of tourists, including both destinations (Points of Interest: PoIs) and transportation modes. Based on users' stated preferences, the system supports decision-making aligned with individual values while promoting the dispersion of crowds across tourist areas. The proposed method formulates a flexible and practical itinerary by combining multimodal transportation options (e.g., walking, bus, bicycle) with potential destinations, and applies NSGA-II (Non-dominated Sorting Genetic Algorithm II) for multi-objective optimization. Currently, we are implementing and verifying the algorithm using pseudo-data limited to PoIs and transportation modes in the Okazaki area of Kyoto City. Future work includes developing a user interface for navigation and expanding the system with functions such as re-optimization based on real-time feedback. language of the presentation: Japanese 発表題目:観光における満足度と混雑緩和の両立に向けた多目的最適化ナビゲーション 発表概要:観光地におけるオーバーツーリズムは、地元住民の生活環境の悪化や、観光客自身の体験満足度の低下を招く深刻な社会課題となっている。特に近年は訪日外国人観光客の増加により混雑の激化が懸念されており、持続可能かつ快適な観光体験の実現が急務である。こうした背景のもと、本研究では、観光客の一日全体の行動計画(訪問先と移動手段の系列)を対象に、混雑緩和と満足度向上の両立を目指すナビゲーション手法を提案する。ユーザの希望を反映しつつ、観光客の価値観に応じた意思決定を支援し、観光地全体での混雑の分散を図ることを目的とする。提案手法では、徒歩・バス・自転車などのマルチモーダルな移動手段と訪問先候補(PoI)を組み合わせ、NSGA-II による多目的最適化を通じて柔軟かつ現実的な行動計画を導出する。現在は、京都市岡崎エリアを対象に PoI および交通手段を限定した疑似データを用いて、最適化アルゴリズムの実装と検証を進めている。今後は、ユーザインタフェースを含むナビゲーション機能の開発や、再最適化などの展開も視野に入れて取り組んでいく予定である。 | |||||
長山 和樹 | M, 2回目発表 | ユビキタスコンピューティングシステム | 安本 慶一, | 笠原 正治, | 諏訪 博彦 |
title: Proposal of a method for analyzing travel logs and integrating crowdsourcing to detect tourist spots for cyclists
abstract: In cycle tourism, where cyclists can freely adjust their pace while experiencing the charm of the region, there are places that cyclists like (Cyclist Point of Interest: CPoI). However, these CPoIs are only known among cyclists and are not widely shared as general tourist information. In this study, we propose a method for semi-automatically detecting and evaluating CPoIs from cyclists' ride log data. The proposed method consists of two stages: an automatic extraction stage using GPS ride log-based stop location estimation and DBSCAN clustering, and a facility identification and evaluation stage utilizing crowdsourcing. Ride data was collected from 286 cyclists in Maebashi City, Gunma Prefecture, from April to December 2023, and the proposed method was applied, resulting in the detection of 48 CPoIs. Expert validation confirmed a high agreement rate of 89.6% for the validity of CPoI selection and 95.8% for the acceptability of evaluation results. The detected CPoIs included numerous facilities that are often overlooked in conventional tourist spot selection, such as convenience stores, roadside stations, and cyclist-specific cafes, demonstrating that CPoIs possess fundamentally different characteristics from conventional POIs. language of the presentation: Japanese 発表題目: サイクリスト観光スポット検出のための走行ログ解析とクラウドソーシング統合手法の提案 発表概要: サイクリストが自由にペースを調整しながら地域の魅力を体験できるサイクルツーリズムにおいて,サイクリストが好む場所(Cyclist Point of Interest: CPoI)が存在する.しかし,これらのCPoIはサイクリスト間でのみ知られており,一般的な観光情報として広く共有されていないという課題がある.本研究では,サイクリストの走行ログデータからCPoIを半自動的に検出・評価する手法を提案する.提案手法は,GPS走行ログからの停車位置推定とDBSCANクラスタリングによる自動抽出段階と,クラウドソーシングを活用した施設同定・評価段階の2段階で構成される.群馬県前橋市において2023年4月から12月にわたり286名のサイクリストから走行データを収集し,提案手法を適用した結果,48個のCPoIを検出した.専門家による検証では,CPoI選定の妥当性89.6%,評価結果の納得感95.8%という高い一致率を確認した.検出されたCPoIには,コンビニエンスストアや道の駅などの実用的施設,サイクリスト専門カフェなど,従来の観光地選定では見過ごされがちな施設が多数含まれており,CPoIが従来のPOIとは本質的に異なる特性を持つことが実証された. | |||||
廣瀬 桃花 | M, 2回目発表 | ユビキタスコンピューティングシステム | 安本 慶一, | 笠原 正治, | 諏訪 博彦 |
title: Development of a School District Reorganization System Based on an Extended Dynamic Facility Location Problem
abstract: Due to the declining birthrate and the introduction of integrated elementary and junior high schools, there is an increasing need for efficient and sustainable reorganization of school districts. However, it is challenging to achieve consensus among all residents regarding such reorganizations. To reconcile efficiency with public acceptance, not only is a mathematically sound school assignment algorithm required, but also an interactive mechanism for presenting and comparing multiple reorganization scenarios. This study proposes a web-based system that supports school district reorganization by visualizing relevant data on an interactive map. The system integrates an interface for dynamically modifying parameters such as school locations, district boundaries, student populations, and school capacities, with an optimization module that promptly generates suitable assignments in response to condition changes. By enabling data-driven consensus-building among stakeholders, the proposed platform provides a decision-support environment that balances efficiency and public acceptability. language of the presentation: Japanese 発表題目: 動的施設配置問題の拡張による校区再編システムの開発 発表概要: 少子化の進行と小中一貫校の導入により,効率的かつ持続可能な校区再編の必要性が高まっている.一方で,校区再編をすべての住民に納得してもらうことは困難である.効率性と納得性の両立が求められる校区再編においては,数理的に妥当な校区割当アルゴリズムの導入に加え,複数の再編案を提示・比較できる対話的な仕組みが不可欠である.本研究では,校区再編に関するデータを地図上で直感的に可視化するWebアプリケーションのシステムを提案する.提案システムは,学校の位置や校区の分布を表示し,児童・生徒数や学校の定員を動的に操作可能なインタフェースと,条件変更に即応して最適な校区割当を提示する最適化モジュールを統合することで,関係者による合意形成をデータに基づいて支援し,効率性と納得性とを両立する支援基盤を設計する. | |||||
堀 壮吾 | M, 2回目発表 | 情報基盤システム学 | 藤川 和利, | 笠原 正治, | 新井 イスマイル |
title: Improving PDR Accuracy through Enhanced Smartphone Holding Style Recognition
abstract: In indoor positioning systems, approaches utilizing communication infrastructures such as Wi-Fi have been widely explored. To achieve both high accuracy and low cost with these infrastructure-based methods, integration with Pedestrian Dead Reckoning (PDR) is essential. PDR estimates the relative position of a pedestrian by using acceleration, gyroscope, and magnetometer sensors to calculate step count, step length, and walking direction. Among practical navigation techniques, smartphone-based PDR has attracted significant attention. However, in smartphone-based PDR, the way the device is held greatly affects sensor outputs, making it necessary to apply PDR algorithms adapted to each holding style. Therefore, accurate recognition of the holding style is key to improving positioning accuracy.This study proposes a method for recognizing smartphone holding styles using a light sensor. In previous research, a notable drop in recognition accuracy was observed for certain holding styles. To address this issue, we focus on the distinct light intensity patterns associated with different holding styles and hypothesize that incorporating light intensity as a feature can improve recognition performance. Experimental results revealed that for three holding styles—where the device is in contact with the body or a bag—the light intensity was nearly zero, while for the other two styles, the intensity was significantly higher. These findings suggest that leveraging light sensor data can enable more accurate holding style recognition compared to conventional methods.We are currently developing a machine learning model that incorporates both IMU and light sensor data. In future work, we plan to conduct further data collection and carry out a questionnaire survey to refine the classification of smartphone holding styles. language of the presentation: Japanese 発表題目: スマートフォンの持ち方認識手法改良によるPDR精度の改善 発表概要: 屋内測位の手法として、Wi-Fiなどの通信インフラを活用するアプローチが存在する。これらの通信インフラベースの手法で高精度かつ低コストな測位を実現するためには、Pedestrian Dead-Reckoning(PDR)との組み合わせが重要である。PDRとは、加速度センサ、ジャイロセンサ、磁気センサを用いて、歩数、歩幅、歩行方向を推定し、歩行者の相対的な位置を算出する手法である。実用的なナビゲーション手法としては、スマートフォンを活用したPDR(スマートフォンPDR)が注目されている。しかし、スマートフォンPDRでは、端末の持ち方の違いによってセンサの出力特性が大きく変化するため、持ち方ごとに適したPDRアルゴリズムを適用する必要があり、持ち方の正確な認識が精度向上の鍵となる。本研究では、照度センサを用いたスマートフォンの持ち方認識手法を提案する。従来の研究では、特定の持ち方において認識精度が低下するという課題が存在していた。これに対し、各持ち方における照度の特徴に着目し、それを特徴量として活用することで認識精度の向上が可能であると仮定した。実験の結果、照度センサが身体やカバンに接している3つの持ち方では照度が限りなく低くなり、その他の2つの持ち方では照度が高くなることが確認できた。これにより、照度特徴を用いることで従来よりも高精度な持ち方認識が実現できる可能性が示唆された。現在、照度を含むIMUデータを用いた機械学習モデルの試作を進めており、今後はさらなるデータ収集と、持ち方の分類数に関するアンケート調査を実施する予定である。 | |||||
清水 祐輝 | D, 中間発表 | インタラクティブメディア設計学 | 加藤 博一, | 清川 清, | 澤邊 太志, | Isidro Butaslac, | 神原 誠之 |
title: Reducing Passenger's Sense of Movement in Autonomous Vehicles Using Human Acceleration Perception Characteristics
abstract: Autonomous driving technology eliminates the need for human driving operation, allowing all passengers to engage freely in in-vehicle activities. However, acceleration and deceleration during straight-line and curved driving, as well as visual motion cues from passing scenery, induce a sense of movement that is known to interfere with in-vehicle activities. Previous work has attempted to reduce the sense of movement by blocking visual motion cues with a hemispherical screen and by using a tiltable seat to attenuate acceleration forces, but physically reducing those forces proved insufficient to fully eliminate the sense of movement. In this study, I focus instead on human perceptual characteristics of acceleration stimuli and investigate methods for reducing perceived acceleration rather than the physical stimulus itself. Specifically, I examine two approaches: perceptual reduction via visual control and perceptually informed seat-tilt control algorithms. In this presentation, I will first review the limitations of previous methods, then report on experimental methods for measuring passenger’s acceleration perception characteristics during actual vehicle driving, and finally outline the experimental design and procedures involving visual stimuli aimed at reducing perceived acceleration. language of the presentation: Japanese 発表題目: 自動運転車内での人の加速度知覚特性を用いた搭乗者の移動感覚の軽減 発表概要: 自動運転技術は人による運転操作を必要としないため、すべての乗客は搭乗者として車内で自由な活動に取り組むことが可能となる。しかし,加減速やカーブに伴う加速度刺激や窓外の景色による視覚的移動手がかりが移動感覚を引き起こし,車内での活動を妨げることが知られている。そこで先行研究では,半球スクリーンによる視覚的手がかりの遮断と傾斜可能な座席による加速度刺激の軽減によって移動感覚の軽減を試みたが,物理的に加速度を軽減する手法には限界があり,移動感覚を完全に無くすことはできなかった。本研究では,人の加速度刺激の知覚特性に着目し,物理的刺激そのものではなく知覚量を抑制する手法を検討する。具体的には,視覚制御による知覚量軽減と知覚特性を取り入れた座席傾斜制御アルゴリズムの二つのアプローチを調査する。本発表では,従来手法の限界を整理するとともに,走行中の車内における加速度刺激の知覚特性を調査する実験方法および視覚刺激を用いた知覚量軽減手法および実験の実施内容について報告する。 | |||||||
JIE ZHILING | M, 2回目発表 | インタラクティブメディア設計学 | 加藤 博一, | 清川 清, | 澤邊 太志, | Isidro Butaslac | |
title: Application of Transitional Mixed Reality Interface in Flood-prone Communities abstract: Flood risk communication in disaster-prone communities often relies on traditional tools(e.g. paper and browser-based hazard maps) that struggle to engage community stakeholders and reflect intuitive flood situations. Our research extends the transitional mixed reality (MR) interface concept for flood risk communication through collaborative co-design with community stakeholders, helping vulnerable residents understand flood risks and enhance preparedness. Starting with an initial transitional MR prototype, we conducted three iterative workshops focusing on device usability, visualization techniques, and interaction methods. We engaged diverse stakeholders from flood-prone areas, collecting feedback to refine the system according to community needs. Preliminary evaluation shows our co-designed system significantly improves user understanding and engagement compared to traditional tools, though some older residents faced usability challenges requiring targeted design considerations. language of the presentation: English | |||||||