関口 裕香 | M, 1回目発表 | 情報基盤システム学 | 藤川 和利 | 門林 雄基 | 新井 イスマイル | |
title:DGA-based malware detection using DoH communication
abstract:In recent years, various types of malware have existed, one of which is malware that uses DGA to evade detection. Many studies have been conducted against such DGA malware using domain name features, but the utilisation of DoH communication makes detection using that technique difficult. Therefore, this presentation introduces related research on the detection of DGA malware using DoH communication and gives some of its challenges. language of the presentation: Japanese 発表題目:DoH通信を利用したDGAベースのマルウェア検出 発表概要: 近年、様々なマルウェアが存在しており、その一つとして、DGAを用いて検知回避を行うマルウェアが存在する。このようなDGAマルウェアに対し、ドメイン名の特徴を用いる研究が多く行われていたが、DoH通信を活用することでその手法を用いた検出が困難になっている。そのため、本発表ではDoH通信を利用したDGAマルウェアの検出に関する関連研究を紹介し、その課題点をあげる。 | ||||||
堀 壮吾 | M, 1回目発表 | 情報基盤システム学 | 藤川 和利 | 笠原 正治 | 新井 イスマイル | |
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title:Considering Changes in Smartphone Holding Styles for PDR
abstract: Indoor positioning methods utilizing communication infrastructures such as Wi-Fi exist. However, achieving high accuracy requires the installation of numerous AP devices, which incurs significant costs. As a result, methods combining PDR (Pedestrian Dead-Reckoning) have been proposed. PDR is a technique that estimates a pedestrian’s relative position by utilizing acceleration sensors, gyroscopes, and magnetometers to estimate steps, stride length, and walking distance. This research proposes a PDR method using smartphones, assuming practical navigation scenarios. Specifically, we address the issue of estimating how a smartphone is held. We propose an improved method that enhances the accuracy of existing approaches, which estimate holding styles using acceleration, by additionally utilizing illuminance sensor values. 発表題目:スマートフォンの持ち方変化を考慮したPDR 発表概要:屋内測位としてWi-Fiなどの通信インフラを活用した手法が存在する。しかし、高い精度を達成するためには多数のAP機器を導入しコストをかける必要があるため、PDRと組み合わせた手法が提案されている。PDR(Pedestrian Dead-Reckoning)とは、加速度センサ、ジャイロセンサ、磁力センサを用いて、歩行者の歩数推定、歩幅推定、歩長推定を行い歩行者の相対位置を推定する手法である。本研究では実用的なナビゲーションを想定しスマートフォンを用いたPDR手法を提案する。その手法の中で議論点となっている持ち方の推定について、既存の加速度を用いる手法に、照度センサのを加え精度を向上させる手法を提案する。 | ||||||
池野 敦哉 | M, 1回目発表 | ユビキタスコンピューティングシステム | 安本 慶一 | 清川 清 | 諏訪 博彦 | 松井 智一 |
title: Estimation of optimal sensor location using digital twin in living environment
abstract: In smart homes, which are becoming increasingly prevalent with the advancement of IoT technology, it is essential to place sensors to accurately and efficiently recognize the actions of residents. However, sensor placement significantly impacts the accuracy of activity recognition, making it crucial to determine the optimal configuration. This study leverages digital twin technology to simulate and evaluate optimal sensor placement on 3D models, aiming to achieve efficient and effective configurations. This approach seeks to enhance privacy protection, reduce costs, and improve recognition accuracy, thereby contributing to the improved usability of smart homes. Currently, the 3D model of the living environment, the agent model, and the functionality of virtual motion sensors have been completed. Moving forward, a comparative evaluation between virtual motion sensors and actual sensors will be conducted. language of the presentation: Japanese 発表題目: 生活環境でのデジタルツインを用いた最適センサ位置の推定 発表概要: IoT技術の進展により普及が進むスマートホームでは,住人の行動を正確かつ効率的に認識するためにセンサを配置する必要がある.しかし,センサの配置は生活行動の認識精度に大きな影響を及ぼし,最適な配置を見つけることが重要である.本研究では,デジタルツイン技術を活用して3Dモデル上で最適なセンサ配置をシミュレーションし,効率的かつ効果的な配置を検討する.これにより,プライバシー保護,コスト削減,認識精度の向上を実現し,スマートホームの利便性向上に寄与することを目指す.現状,生活環境の3Dモデルとエージェントのモデル,および仮想人感センサの機能は完成しており,今後,仮想人感センサと実センサの比較評価を行う予定である. | ||||||
榎本 佐知子 | M, 1回目発表 | ユビキタスコンピューティングシステム | 安本 慶一 | 金谷 重彦 | 諏訪 博彦 | 松井 智一 |
title: Realization of Human Digital Twin and Behavioral Change for Improving QoL of the Elderly abstract: With the increasing aging population, extending healthy life expectancy and improving quality of life (QoL) have become critical issues. This study proposes a Human Digital Twin (HDT) and a behavior change support system to help older adults lead healthy lives. First, the study aims to realize an HDT that reproduces the behaviors and health data of older adults in the physical space within a cyber space, enabling predictions of the impact of behavioral changes on their health status. Using the HDT, we define a multi-objective optimization problem for activity scheduling that considers the balance of health status, free time, task progress, and stress. A Pareto-optimal schedule is calculated using a multi-objective genetic algorithm. The proposed system incorporates a natural language interface to allow older users to intuitively and easily select their optimal schedules, as well as functionality for flexible adaptation to schedule changes. language of the presentation: Japanese 発表題目: 高齢者のQoL向上のためのヒューマンデジタルツインの実現と生活行動変容 発表概要: 高齢者の増加に伴い,健康寿命の延伸とQoL(生活の質)の向上が重要課題となっている.本研究では,ヒューマンデジタルツイン(Human Digital Twin, HDT)の実現と,高齢者が健康的な生活を送るための生活行動変容支援システムを提案する.本研究では,まず,現実空間における高齢者の行動や健康データをサイバー空間に再現し,行動を変更した時の健康状態の影響を予測するHDTを実現する.そして,HDTを利用して,健康状態,自由時間,タスクの進捗,ストレスのバランスを考慮した行動スケジュールの多目的最適化問題を定義し,多目的遺伝的アルゴリズムを用いてパレート準最適なスケジュールを算出する.高齢ユーザが自身にとっての最適なスケジュールを直感的かつ容易に選び出すための自然言語インタフェースと計画の変更に柔軟に対応できる機能を提案システム上に実現する. | ||||||
菊池 尊勝 | M, 1回目発表 | ユビキタスコンピューティングシステム | 安本 慶一 | 岡田 実 | 諏訪 博彦 | 松井 智一 |
古城 司 | M, 1回目発表 | ユビキタスコンピューティングシステム | 安本 慶一 | 藤川 和利 | 諏訪 博彦 | |
title: Proposed method for collecting and classifying wildlife tracks using LiDAR point cloud data to improve the accuracy of habitat estimation
abstract: Crop damage caused by wild animals is becoming increasingly serious in Japan, and effective countermeasures require accurate estimation of habitat areas. Traditional participatory sensing has used a method in which local residents collect trace images using smartphones, but image data alone lacks three-dimensional information about the traces, limiting the accuracy of classification. This study proposes a method of collecting tracks as three-dimensional point cloud data using LiDAR sensors, and using a deep learning model to classify tracks and estimate the number of days elapsed, which is difficult with traditional image-based methods. This enables highly accurate classification. In addition, by estimating the number of days elapsed, it is possible to estimate the habitat area, taking into account the time when the tracks occurred. language of the presentation: Japanese | ||||||
狩野 悟 | M, 1回目発表 | ソフトウェア設計学 | 飯田 元 | 井上 美智子 | 市川 昊平 | 柏 祐太郎 |
title: Toward Investigation into the Relationship between Test Quality and Production Code Design
abstract: Software testing plays a crucial role in software quality assurance. Low-quality test code leads to issues such as failures to detect defects or false positive detections. To prevent introducing defects in the released product, it is important to improve the quality of the test code in addition to the production code. However, improving test code quality is challenging because test code is developed based on the design of the production code, which means that improving the quality of test code is limited by the quality of the production code. Nevertheless, the relationship between the quality of production code and test code has not been empirically studied. In this study, we investigate the relationship between test smell, as an indicator of test code quality, and code smell, as an indicator of production code quality. language of the presentation: Japanese 発表題目: テスト品質とプロダクションコード設計の関連性調査に向けて 発表概要: ソフトウェアテストはソフトウェアの品質保証において重要な役割を担っている.テストコード品質が低い場合,欠陥検出力の低下や偽陽性の増加といった問題を引き起こす.リリースするプロダクトに欠陥を含めないためには,プロダクションコードのみならず,テストコードの品質を向上させることが重要である.しかし,テストコード品質を向上させることは容易ではない.これは,テストコードはプロダクションコードの設計を基に作成されるためである.つまり,テストコードの品質はソースコードの品質に依存している可能性が高い.しかしながら,プロダクションコードとテストコードの品質の関連性については実証的に明らかにされていない.本研究では,テストコード品質を示す指標としてテストスメル,プロダクションコード品質を示す指標としてコードスメルを利用し,その関係性を実証的に調査する. | ||||||
白井 達也 | M, 1回目発表 | ソフトウェア設計学 | 飯田 元 | 林 優一 | 市川 昊平 | 柏 祐太郎 |
title: Empirical Study on the Relationship Between Fuzzing Coverage and Vulnerability Detection
abstract: Software has become an indispensable infrastructure supporting economic activities, yet vulnerabilities present in software have emerged as a critical issue. In recent years, fuzzing has garnered attention as a technique for automatically discovering vulnerabilities. Fuzzing is a testing method that involves generating a large number of atypical input values and feeding them into software to deliberately trigger exceptions, thereby uncovering vulnerabilities. While extensive research has been conducted on effective fuzzing techniques, coverage is commonly used as the evaluation metric. However, the extent to which fuzzing coverage contributes to actual vulnerability detection remains empirically unclear. Therefore, this study utilizes data accumulated through a continuous fuzzing service (OSS-Fuzz) to elucidate the relationship between fuzzing coverage and vulnerability discovery. language of the presentation: Japanese 発表題目: Fuzzingカバレッジと脆弱性検出における関係性の実証的調査 発表概要: ソフトウェアが経済活動を支えるインフラとして欠かせないものになる一方,ソフトウェアに存在する脆弱性が重大な問題となっている.近年,脆弱性を自動的に発見する技術として,Fuzzingが注目されている.Fuzzingは,通常想定されていないようなデータを入力値として大量に用意し,ソフトウェアに与えることで,意図的に例外を発生させて脆弱性を発見するテスト手法である.効果的なFuzzing手法の研究は盛んに行われており,その評価基準としてカバレッジが一般的に用いられている.しかしながら,Fuzzingカバレッジが実際の脆弱性検出にどの程度貢献しているかなどは実証的に明らかになっていない.そこで本研究では,継続的にFuzzingを実施するサービス(OSS-Fuzz)に蓄積されたデータを活用し,Fuzzingカバレッジと脆弱性発見の関係性を明らかにする. | ||||||
中川 皓太 | M, 1回目発表 | ソフトウェア設計学 | 飯田 元 | 藤川 和利 | 市川 昊平 | |
title: A Proposal of Optimizing Path Selection Based on INT Delay Measurement
abstract: Conventional routing protocols such as BGP and OSPF select paths based on the minimum number of hops; however, this approach does not always guarantee the selection of the lowest-latency path. In this study, we propose a novel routing method that leverages In-band Network Telemetry (INT) to efficiently measure actual latency and uses the collected information to perform path selection through Segment Routing. Simulation results demonstrate that the proposed method can select lower-latency paths compared to conventional routing protocols. language of the presentation: Japanese 発表題目: INTベースの遅延測定に基づいた経路選択の最適化手法の提案 発表概要: 従来のルーティングプロトコルであるBGPやOSPFは、最小ホップ数に基づいて経路を選択する仕組みを採用しているが、この手法では必ずしも最も低遅延な経路が選ばれるとは限らない。本研究では、この問題を解決するために、In-band Network Telemetry (INT) を用いてネットワーク内の実際の遅延を効率的に測定し、その情報に基づいてSegment Routingを用いた新たな経路選択手法を提案する。シミュレーションによる評価の結果、提案手法は、従来のルーティング手法と比較して、低遅延な経路を選択できることが確認された。 | ||||||
中村 伊吹 | M, 1回目発表 | ソフトウェア設計学 | 飯田 元 | 松本 健一 | 市川 昊平 | 柏 祐太郎 |
title: Towards an Empirical Investigation into Self-Admitted Technical Debt in Test Code
abstract: In software development, the additional effort incurred by choosing an incomplete but convenient implementation instead of an ideal implementation that requires more time is referred to as technical debt. Specifically, technical debt that is intentionally introduced by developers is known as Self-Admitted Technical Debt (SATD), and it is widely recognized that many developers incorporate it. In recent years, numerous studies have investigated the impact of SATD on software quality and other aspects. However, most of these studies focus on production code, treating SATD in test code as either outside the scope of research or as having similar characteristics to SATD in production code. Nevertheless, a significant amount of SATD exists in test code, and some types cannot be categorized under existing classifications. This study aims to conduct an empirical investigation to uncover the characteristics of SATD in test code. language of the presentation: Japanese 発表題目: テストコードに存在するSelf-Admitted Technical Debtの実証的調査に向けて 発表概要: ソフトウェア開発において,時間を要する理想的な実装を選択する代わりに,不完全であるが簡便な実装を選択することで生じる追加工数を技術的負債と呼ぶ.特に,開発者が意図的に導入する技術的負債はSelf-Admitted Technical Debt (SATD)と呼ばれ,多くの開発者が導入していることが知られている.近年では,多くの研究がSATDがソフトウェア品質などに与える影響を調査している.しかし,ほとんどの研究はプロダクションコードに焦点が当てられており,テストコードに存在するSATDは研究対象外あるいは類似した性質のSATDであると扱っている.しかしながら,実際にはテストコード内にも多くのSATDが存在しており,既存のカテゴリに分類できないようなSATDが存在している.そこで本研究では,テストコードに存在するSATDの実態を明らかにするために実証的な調査を行う. | ||||||
藤岡 空夢 | M, 1回目発表 | ソフトウェア設計学 | 飯田 元 | 松本 健一 | 市川 昊平 | 柏 祐太郎 |
title: Investigation of inconsistencies between code and comments due to refactoring
abstract: As software is extended and modified, the complexity of the code increases and may deviate from the original design. This can degrade the quality of the software and, as a result, a large part of the cost in software development is spent on maintenance. Refactoring is widely used as a means to solve this problem. However, multiple applications of refactoring can lead to inconsistencies between code and comments. In addition, while existing automatic refactoring tools automate code changes, mechanisms that fully consider the consistency of comments are still limited. In this study, comment corruption caused by refactoring is analysed quantitatively, and its causes are classified and modelled. Furthermore, we aim to propose new tools and methods for maintaining comment consistency. language of the presentation: Japanese 発表題目: リファクタリングによるコード・コメント間の不整合に関する調査 発表概要:ソフトウェアは拡張や修正が進むにつれてコードの複雑性が増大し,元の設計から乖離することがある.これにより,ソフトウェアの品質が低下する可能性があり,その結果として,ソフトウェア開発におけるコストの大部分が保守に費やされる.この問題を解消する手段として,リファクタリングが広く活用されている.しかし,リファクタリングを複数回適用すると,コードとコメントの間で整合性が失われる場合がある.また,既存の自動リファクタリングツールではコードの変更が自動化される一方で,コメントの整合性を十分に考慮した仕組みは未だ限定的である.本研究では,リファクタリングによって発生するコメント破壊を定量的に分析し,その原因を分類・モデル化する.さらに,コメントの整合性を維持するための新たなツールや手法の提案を目指す. | ||||||
藤田 駿 | M, 1回目発表 | ソフトウェア設計学 | 飯田 元 | 松本 健一 | 市川 昊平 | 柏 祐太郎 |
title: An Empirical Study on Snapshot Testing
abstract: Software testing is a critical process in quality assurance. In recent years, test codes have been created for UI components in front-end development. However, due to the complexity of test targets, conducting thorough tests is often challenging. Particularly, testing complex targets consumes a significant amount of developers' time, leading to the increasing use of snapshot testing, which is relatively easy to implement. Snapshot testing examines the differences in behavior before and after changes to a program, allowing for the detection of unexpected modifications. However, research on snapshot testing is still in its early stages. Currently, only gray literature reviews, datasets of repositories using snapshot testing, and surveys on the amount of use of snapshot testing have been conducted. This study aims to advance empirical research on snapshot testing to provide developers with insights and to develop methods that make snapshot testing more practical. At this stage, we have analyzed the utility of snapshot testing by examining GitHub repositories and conducting surveys with developers contributing to these repositories. language of the presentation: Japanese | ||||||