中村 海翔 | M, 2回目発表 | インタラクティブメディア設計学 | 加藤 博一 | 向川 康博 | 神原 誠之 | 藤本 雄一郎 | 澤邊 太志 | |
title:Visualization Method for High-Speed Periodic Objects Using an Event Camera and a High-Speed Projecter
abstract:There are many cases in which machines and humans cooperate in assembly and other factory operations, and the flexibility of human visual checks during visual inspections makes them very useful. In order to prevent the entire line from stopping when some machines are stopped for inspection, inspections are required to be performed while the line is running. In this study, we propose a visualization method that enables users to correctly recognize the shape and motion of high-speed periodic objects using a system with an event camera and a high-speed projector. Up to now, we have estimated the frequency of the object and adjusted the projection speed and projection interval of the periodic light accordingly. language of the presentation:Japanese 発表題目:イベントカメラと高速プロジェクタを用いた高速周期運動物体の可視化手法 発表概要:組み立て作業などの工場において機械と人が協働するケースは多々あり,外観検査における人の目視での確認は柔軟性を有するため重宝される.検査のために一部機械を止めることで生産ライン全体が停止することを防ぐため,稼働しながらの検査が望ましい一方で,高速に回転や振動する機械を稼働させたままでその状態を目視確認することは困難である.そこで本研究では,イベントカメラと高速プロジェクタを使用したシステムを用いて,対象物体の運動周波数及び領域を計測し,それに適応した周期光を投影することにより,ユーザが高速周期運動物体の形状や運動を正しく認知できる可視化手法を提案する.現在までに,対象物体の周波数推定とそれに伴う周期光の投影速度及び投影間隔の調整を行った. | ||||||||
仲 純平 | M, 2回目発表 | 光メディアインタフェース | 向川 康博 | 加藤 博一 | 舩冨 卓哉 | 藤村 友貴 | 北野 和哉 | |
title: Extending Reference Data with Phase Retrieval for Laser Speckle Authentication Considering Object Misalignment
abstract: Laser speckle authentication is sensitive to the movement of the illuminated surface, and misalignment of the object to be authenticated can significantly degrade the accuracy of the authentication. It has already been shown that a wide laser beam improves the robustness against translational movement of the illuminated surface, but countermeasures against movement in the optical axis direction are still an issue. In this study, the three-dimensional coherence characteristics of speckle reveal that there is a tradeoff between translational movement and robustness against movement in the optical axis direction, because a wide laser beam reduces the robustness against movement in the optical axis direction. We also showed that the tradeoff is eliminated by extending the reference data using phase retrieval. language of the presentation: Japanese 発表題目: 物体の位置ずれを考慮したレーザスペックル認証のための位相回復を用いた参照データの拡張 発表概要: レーザスペックル認証はレーザ照射面の移動にセンシティブであり、認証する物体の位置ずれで認証精度が著しく低下する。幅の広いレーザ光が照射面の並進移動に対するロバスト性を向上させることが既に明らかとなっているが、光軸方向の移動に対する対策は依然として課題である。本研究ではスペックルの3次元コヒーレンス特性から、幅の広いレーザ光が光軸方向の移動に対するロバスト性を低下させるために、並進移動と光軸方向の移動に対するロバスト性はトレードオフの関係にあることを明らかにした。また、位相回復を用いた参照データの拡張によってトレードオフが解消されることを示した。 | ||||||||
藤本 悠太 | M, 2回目発表 | 光メディアインタフェース | 向川 康博 | 加藤 博一 | 舩冨 卓哉 | 藤村 友貴 | 北野 和哉 | |
title: Petrographic Thin Plate Based Non-Uniform Spectral Filter for One-Shot Hyperspectral Imaging
abstract: In this study, we propose a simple one-shot spectral imaging method using a rock filter, which is a combination of a petrographic thin plate and two linear polarisers. The rock filter is a filter with spatially non-uniform spectral transmission, which encodes the spectral information in the scene in a complex way. An encoding-aware optimization method is introduced to estimate the spectral image of a scene from a single image. Experiments using spectral transmittances of rock filters measured in real environments show the feasibility of spectral imaging. language of the presentation: Japanese 発表題目: 岩石薄片を用いた不均一分光フィルタによるワンショット分光撮像 発表概要: 本研究では,岩石薄片と偏光板を組み合わせた岩石フィルタによる簡易なワンショット分光撮像手法を提案する.岩石フィルタは空間的に不均一な分光透過率を持つフィルタであり,シーン中の分光情報を複雑に符号化する.また符号化を考慮した最適化手法を導入し1枚の画像からシーンの分光画像を推定する.実環境で計測した岩石フィルタの分光透過率を用いた実験により,分光撮像の実現可能性を示した. | ||||||||
HERNANDEZ RODRIGUEZ DIEGO | M, 2回目発表 | 光メディアインタフェース(マルチモーダル環境認識) | 向川 康博☆ | 川西 康友 | 薗頭 元春 | 舩冨 卓哉 | 藤村 友貴 | 北野 和哉 |
title: Event Camera Simulation by Neural Radiance Fields
abstract: Event cameras are novel sensors that offer significant advantages over standard cameras, such as high temporal resolution, high dynamic range, and low latency. Despite recent efforts, event cameras remain relatively expensive and difficult to obtain. Simulators for these sensors are crucial for developing new algorithms and mitigating accessibility issues. However, existing simulators that tackle realistic scenes often fail at generalizing to novel viewpoints or temporal resolutions, making the generation of realistic event data from a single scene not feasible. To address these challenges, we propose leveraging neural radiance fields (NeRFs) to enhance event camera simulators. NeRFs are capable of synthesizing novel views of complex scenes from a low frame-rate video sequence, providing a powerful tool for simulating event cameras from arbitrary viewpoints. This approach not only simplifies the simulation process but also allows for greater flexibility and realism in generating event camera data, making the technology more accessible to researchers and developers. We show that our simulator is able to approximate an event camera data stream. language of the presentation: English | ||||||||