コロキアムB発表

日時: 12月22日(金)3限目(13:30-15:00)


会場: L1

司会: 劉 海龍 (Hailong LIU)
伊藤 善久 M, 1回目発表 生体医用画像 佐藤 嘉伸, 金谷 重彦, 大竹 義人, SOUFI Mazen
title: Estimation of Patient-Specific Musculoskeletal Models and Musculoskeletal Simulation Utilizing Them
abstract: Musculoskeletal simulation is used for various purposes, such as pathological analysis of knee osteoarthritis, evaluation of patient movement and motor function, and optimization of rehabilitation programs. However, current musculoskeletal simulation software has a problem in that it uses a linear scaling of a standard musculoskeletal model and does not take into account gender differences and muscle attachment positions.In this study, we are creating individualized musculoskeletal models taking into account factors such as gender differences and muscle attachment locations. We conduct musculoskeletal simulations using a many data of subjects and compare them with linearly scaled standard musculoskeletal models.Since It takes a lot of effort to do this with a lot of data, we will automate the estimation of individual patient models and musculoskeletal simulations, and simplify the measurement of movement. As a preliminary experiment, we conducted simultaneous motion measurements using Vicon and OpenCap, and verified the accuracy of OpenCap.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 患者個別筋骨格モデルの推定とそれを用いた筋骨格シミュレーション
発表概要: 筋骨格シミュレーションは変形性膝関節症などの病態解析や患者の動作や運動機能を評価し、リハビリテーションプログラムを最適化するといった様々なことに利用されている。しかし現状の筋骨格シミュレーションソフトウェアには、標準筋骨格モデルを線形スケーリングして使うため性別差や筋付着位置などが未考慮であるという問題がある。本研究では性別差や筋付着位置などを考慮した個別筋骨格モデルを多くの被験者データにおいて作成し筋骨格シミュレーションを行い、線形スケーリングした標準筋骨格モデルと比較する。また多くのデータでそれを行うのは大変であるため、患者個別モデル推定と筋骨格シミュレーションの自動化および動作計測の簡便化を行う。予備実験としてViconとOpenCapを使用して同時に動作計測を行い、OpenCapの精度検証などを行った。
 
三浦 皓大 M, 1回目発表 生体医用画像 佐藤 嘉伸, 金谷 重彦, 大竹 義人, SOUFI Mazen
title:
Dynamic analysis using 4D CT of swallowing ~Hyoid bone dynamic analysis~
abstract: The health of the swallowing process is of particular importance in establishing a sustainable aging society.
The hyoid bone is a particularly important part of the swallowing process.
The hyoid bone works with the muscles and cartilage of the throat to pull the larynx upward and prevent food and liquids from entering the airway.
If food or liquid does enter the airway, aspiration pneumonia may occur.
In this study, we analyze the movement of the hyoid bone using 3D and 4D CT to automatically analyze the movement of the hyoid bone and create a statistical shape model.
The final goal is to create a 4-dimensional statistical shape model.

language of the presentation: Japanese

発表題目: * 嚥下4次元CTを用いた動態解析~舌骨の動態解析~
発表概要:
嚥下動作の健康は,持続可能な高齢化社会を確立する上で特に重要になっています.特に嚥下動作中で重要な部位として舌骨が挙げられます.
舌骨は喉の筋肉や軟骨と連携して喉頭を上方に引き上げることで食物・液体が気道に 入るのを防ぐ役割があり,もしも気道に入ると誤嚥性肺炎等が生じる可能性があります.
本研究では3次元CT及び4次元CTを利用することで舌骨の動作解析を行い, 舌骨の動きを自動的に解析及び統計形状モデルを作成します.
最終的な目標としては,4次元的な統計形状モデルを作成することを目指します.
 
德永 凜 M, 1回目発表 ネットワークシステム学 岡田 実, 林 優一, 東野 武史, CHEN Na
title: Evaluation of inter-modulation distortion in LPWA infrastructure sharing
abstract: The deployment of 5G network with optical fiber access is expected to enhance IoT connectivity services. In this paper, we propose a configuration for infrastructure sharing of unlicensed-band and licensed-band LPWA services using optical fiber radio and a method for avoiding intermodulation distortion that occurs during signal transmission, and report the evaluation of the characteristics.
language of the presentation: Japanese
 
木村 圭吾 M, 1回目発表 ネットワークシステム学 岡田 実, 林 優一, 東野 武史, CHEN Na
title: Maximum efficiency investigation of wireless power transfer system using multiple transmission coils.
abstract: Wireless power transfer (WPT) systems using multiple transmission coils are tolerant of coil misalignment due to its flexibility in manipulating the magnetic field. The overall system efficiency depends on many factors, e.g., transmission coil arrangement, receiving coil location. The aim of the study is clearly stated: to improve efficiency by tuning the input and switching, using feedback obtained from computer simulations.
language of the presentation: Japanese
 
中村 康一郎 M, 1回目発表 ネットワークシステム学 岡田 実, 林 優一, 東野 武史, CHEN Na
title: Anomaly detection of RoF MIMO relay link using machine learning
abstract: Automation of anomaly detection using machine learning techniques is expected to prevent human error and humanization. In this paper, we propose and evaluate a proposal for introducing machine learning into anomaly detection in a Multiple-Input Multiple-Output (MIMO) relay link consisting of a Radio on Fiber (RoF). We report on the evaluation of our proposal.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 機械学習を用いた RoF MIMO 中継リンクの異常検知
発表概要: 機械学習技術を用いた異常検知の自動化により,ヒューマンエラー及び業務属人化の予防が期待される.本稿では,光ファイバ無線 (RoF: Radio on Fiber) で構成された Multiple-Input Multiple-Output(MIMO)中継リンクの異常検知に機械学習を導入するための提案を行い,評価を行ったので報告する.
 

会場: L2

司会: 花田 研太
中村 維冴 M, 1回目発表 ロボットラーニング 松原 崇充, 和田 隆広, 鶴峯 義久, 佐々木 光
title: Sim-to-Real Transitional Contrastive Reinforcement Learning for Complex Tasks
abstract: Sim2Real which collects and learns data in a simulated environment and adapts the learning model to the real world, has been studied, because data collection by robots in the real world is very costly and dangerous. However, learning complex tasks such as long-term tasks and multitasking requires more training data because the rewards are sparse and the state space is huge, making the training itself very difficult in the simulator. To solve this problem, we develop a RL system that performs Sim2Real adaptation based on Contrastive RL, which improves sample efficiency by integrating parts of representation learning and reinforcement learning and building simple network. As a preliminary experiment, contrastive reinforcement learning was learned Gym-Pendulum task with dynamics randomization. It confirmed that the task completion rate decreased when randomization was applied even to simple tasks, thus verifying the vulnerability of contrastive reinforcement learning.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 複雑タスクに向けたSim-to-Real転移可能な対照強化学習
発表概要: 現現実世界でのロボットによるデータ収集はコストが非常に高く、危険を伴うことから、シミュレーション環境上でデータ収集と学習を行い、実世界に学習モデルを適応するSim2Realの研究が行われている.しかしながら、長期タスクやマルチタスクなどの複雑なタスクの学習は、報酬がスパースで状態空間も膨大であるため、より多くの学習データが必用となりシミュレータ内での学習自体が非常に困難となる.この問題を解決するため、本研究では、表現学習と強化学習の一部を一体化してシンプルなネットワークを構築することで、サンプル効率を向上させた対照強化学習をベースとしたSim2Real適応を行うRLシステムの開発を行う.予備実験として、対象強化学習を用いてダイナミクスランダム化を施したPendulumタスクの学習を行った.簡単なタスクにおいてもランダム化を行うとタスク達成率が低下することが確認でき、対照強化学習の脆弱性を検証した.
 
稲垣 海 M, 1回目発表 ロボットラーニング 松原 崇充, 和田 隆広, 鶴峯 義久, 佐々木 光, 権 裕煥
title: Proposal of a Multi-Agent Reinforcement Learning Method Considering Performance Changes due to Robot Malfunctions
abstract: Multi-agent reinforcement learning (MARL) methods have achieved remarkable success in recent years in the field of robotics as a means of problem solving in which multiple agents cooperate to accomplish tasks. On the other hand, conventional MARL does not explicitly take into account the change in robot performance due to failures, and thus, the policy performance deteriorates significantly due to robot failures. In this study, we propose a MARL method that can explicitly account for performance changes due to failures by extracting a latent space that captures the relationship between failure locations and robot trajectories and utilizing the extracted space. We also confirm that the proposed method outperforms conventional methods when the relationship between the failure location and the robot trajectory is explicitly given.
language of the presentation: Japanese
発表題目 : ロボットの故障による性能変化を考慮したマルチエージェント強化学習手法の提案
発表概要:マルチエージェント強化学習(MARL)手法は、ロボット工学分野において、複数のエージェントが協調してタスクを遂行する問題解決手段として、近年顕著な成果を上げている。一方で、従来のMARLは故障によるロボットの性能変化を陽に考慮していないため、ロボットの故障により大幅に方策性能が劣化する。本研究では,故障箇所とロボット軌道の関係性を捉える潜在空間を抽出し,抽出された空間を活用することで,故障による性能変化を陽に考慮することのできるMARL手法を提案する.また、故障部位とロボット軌道の関係性を陽に与えた場合,提案法が従来法を上回る方策性能をもつことを確認した
 
大橋 夢叶 M, 1回目発表 サイバネティクス・リアリティ工学 清川 清, 和田 隆広, 内山 英昭, Perusquia Hernandez Monica, 平尾 悠太朗
title: *** Slide Redirection Redirected walking by interaction of vision and grasping haptic sensation ***
abstract: ***The Slide Redirection is a virtual reality system that creates the illusion of parallel movement within a virtual environment. In addition to the conventional translation gain redirected walking, which is only a visual stimulation, the Slide Redirection provides haptic feedback to the user. The Slide Redirection generates passive feedback like the friction of grasping a handrail using a grasping part that rotates as the user walks. In addition, the gain can be freely changed, and the sliding speed can be increased or decreased. The amount of movement will be modulated by adjusting the speed and manipulating the visual information.***
language of the presentation: ***Japanese***
発表題目: ***Slide Redirection 視覚と把持触覚の相互作用によるリダイレクテッドウォーキング***
発表概要: *** Slide Redirectionは仮想環境内での併進移動感覚を錯覚させるデバイスである. 従来の視覚操作のみの併進ゲインリダイレクテッドウォーキングに加えて,触覚情報の提示を行う. Slide Redirectionは,ユーザの歩行に合わせて回転する把持部分により手すりを把持する摩擦のような受動的フィードバックを生成する. さらに,ゲインを自由に変えることが可能でありスライドスピードを速くしたり遅くすることも可能である. この速度の加減と視覚情報の操作により移動量の変調を行う予定である. ***
 
多賀 康太 M, 1回目発表 サイバネティクス・リアリティ工学 清川 清, 和田 隆広, 内山 英昭, Perusquia Hernandez Monica, 平尾 悠太朗
title: Presentation of keystroke feeling on a virtual keyboard by electrical stimulation using fingertip velocity information
abstract: The use of electrical stimulation has been widely studied for haptic interaction in virtual spaces. However, the tactile information that can be presented is limited to the hardness and softness of objects, and no guidelines have been established for the design of electrical stimulation for other tactile sensations. In this study, we aim to establish a guideline for the design of electric stimulation by reproducing the sensation of keyboard keystrokes as a new tactile presentation. Specifically, we explored parameters such as fingertip pressure sensation in the index finger, electrical stimulation of the extensor muscles, and the intensity and timing of electrical stimulation.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 指先の速度情報を用いた電気刺激による仮想キーボードの打鍵感提示
発表概要: バーチャル空間での触力覚的なインタラクションにおいて,電気刺激を用いる方法が広く研究されている.同手法は小型かつ軽量でありウェアラブルデバイスとして優位な点を持ち合わせているが,提示できる触覚情報はオブジェクトの硬さ・柔らかさに留まっておりその他の触覚提示に関しては電気刺激設計のガイドラインが構築されていない.そこで本研究では新たな触覚提示としてキーボードの打鍵感を再現し電気刺激設計のガイドラインを構築することを目指す.具体的には人差し指における指先の圧覚,伸筋を電気刺激し電気刺激の強度や刺激を行うタイミングといったパラメータを探索する.
 
馬渕 航 M, 1回目発表 ソフトウェア設計学 飯田 元, 松本 健一, 市川 昊平, 平尾 俊貴, 柏 祐太郎
title: An Empirical Investigation on File Architecture of Dockerfile Preprocessors
abstract: In container development with Docker, various containers are provided to accommodate different environments, such as the operating system used in the container and the version of the services in the container. When the environments pattern of the container varies, the statements of the Dockerfile also differ. In many container development projects, developers independently create Dockerfile preprocessors (DPP) to manage differences in Dockerfiles. A variety of DPPs are implemented in each project, but the types of DPP and what extent they contribute to the management of Docker containers are uncovered. This study conducts a pattern classification of Dockerfile preprocessors (DPP) and investigates the architecture of DPP files. We extracted 60 container development repositories from Docker Hub and performed visual classification. As a result, we observed DPP patterns that have not been previously identified in existing research. Additionally, to enable quantitative analysis, we explored and evaluated methods for the automatic detection of DPP. The results showed that extraction based on Dockerfile template names yielded the highest accuracy.
language of the presentation: Japanese
発表題目: Dockerfileプリプロセッサの自動抽出に向けたファイルアーキテクチャの調査
発表概要: Dockerにおけるコンテナ開発では,コンテナで利用するOSや提供するサービスのバージョンなど,様々な環境や利用形態に対応したコンテナが提供されている.構築するコンテナの要素が異なると,Dockerfile内に記述すべき内容も異なる.多くのコンテナ開発プロジェクトでは,Dockerfileプリプロセッサ(DPP)を各自で開発し, Dockerfileの差異を管理している.各プロジェクトで多種多様なDPPが実装される一方,どのような実装が存在し,どの程度Dockerコンテナの管理に役立つかなど,明らかになっていないことが多い. 本研究では,DPPのパターン分類およびDPPファイルアーキテクチャの調査を行う.Docker Hubから60件のコンテナ開発リポジトリを抽出し,目視分類を行った.その結果,既存研究で明らかにされていないDPPパターンを観察した.また,定量的分析を実現するために,DPPの自動検出方法を検討および評価した.評価実験の結果,Dockerfileテンプレート名による抽出が最も精度が高かった.
 

会場: L3

司会: 松田 裕貴
辻 航平 M, 1回目発表 ソーシャル・コンピューティング 荒牧 英治, 渡辺 太郎, 岩倉 友哉(客員教授), 鄭 育昌(客員准教授), 若宮 翔子, 矢田 竣太郎
title: The impact of different segmentations over inference
abstract: Recent Natural Language Processing (NLP) technologies use sentences segmented into finer units than words. Since such segmentation methods can produce multiple segmentations from a single sentence of any languages, task-specific methods using multiple segmentations have been studied. In this study, we investigate the impact of different segmentations over inference on named entity recognition tasks as an example for obtaining improved performance with multiple segmentations.
language of the presentation: Japanese
発表題目: サブワード列の変化が推論に与える影響
発表概要: 近年の自然言語処理では、文を単語よりさらに細かい単位に分割した結果をモデルの入力に使用している。この分割方法では言語によらず単一の文に対して複数の分割結果を得ることができることから、タスクに応じた複数分割結果を用いた精度改善手法が研究されている。本研究では、固有表現抽出を例に分割の違いが推論に与える影響を調査し、複数分割結果を用いた精度改善を目指す。
 
西岡 竜生 M, 1回目発表 ソーシャル・コンピューティング 荒牧 英治, 渡辺 太郎, 若宮 翔子, 矢田 竣太郎
title: Task design for analysis the relationship between interpersonal skills and AI skills
abstract: Exploration of performance through collaboration between humans and AI and improvement of the performance of collaborating AIs are being considered. However, the relationship between the ability of people working with AI and its performance has not been clarified. Therefore, we design a task to analyze whether interpersonal skills correlate with AI skills.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 対人スキルと対AIスキルの関係の分析に向けたタスク設計
発表概要: 人とAIの協働によるパフォーマンスの探求や,協働するAIの性能の向上が検討されている.しかしながら,AIと協働する人の能力とパフォーマンスの関係は明らかにされていない.そこで,本研究では対人スキルと対AIスキルが相関するかどうかについての分析に向けたタスク設計を行う.
 
栗生 紗希帆 M, 1回目発表 ソーシャル・コンピューティング 荒牧 英治, 渡辺 太郎, 若宮 翔子, 矢田 竣太郎
title: Mathematical modeling of body image
abstract: Excessive desire for thinness and excessive dieting among young women have become a problem. Even from an international perspective, the problem of emaciation among Japanese women is pronounced, and the percentage of emaciation among adult women is the highest among developed countries. In response to the social pressure of "thin = beauty," the question arises to what extent young women want to lose weight, and whether their desire to lose weight is particularly strong compared to other age groups and genders. This study explores the characteristics of young women by examining BMI by age, gender, and occupation. We hypothesized that young women have an excessive opinion of thinness, and used BMI as one measure to evaluate thinness.
language of the presentation: Japanese
発表題目: ボディイメージの数理モデル化
発表概要: 若年女性の過度なやせ願望や無理なダイエットが問題視されている.国際的に見ても日本人女性のやせ問題は顕著であり,成年女性のやせの割合は先進国の中で最上位である.「やせ=美」というボディイメージにおける社会の圧力の存在に対して若年女性はどの程度やせたいと感じているのか,また他の年代・性別と比較して特にやせ願望が強いのかという問題が生じる.本研究では年代・性別・職業ごとにBMIを調査し,若年女性の特徴を探索する.若年女性はやせに対して過度な意見を持っているという仮説をたて,やせの評価の一つの尺度としてBMIを用いた.
 
福島 拓也 M, 1回目発表 ソーシャル・コンピューティング 荒牧 英治, 渡辺 太郎, 若宮 翔子, 矢田 竣太郎
title: Construction of a dialogue system using a large language model for genetic counseling.
abstract: In recent years, advancements in testing and treatment for genetic diseases have led to an increased interest and demand for genetic counseling. However, genetic counseling requires a high level of specialized knowledge and each session takes a significant amount of time, resulting in a shortage of experts in the field. This study aims to leverage the rapidly developing large language models to construct a dialogue system for genetic counseling. Specifically, it involves the creation and collection of necessary data, and the verification, evaluation, and analysis of domain-specific technologies.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 遺伝カウンセリングのための大規模言語モデルを用いた対話システムの構築
発表概要: 近年、遺伝性疾患の検査や治療の進展に伴い、遺伝カウンセリングに対する関心と需要が増加している。しかし、遺伝カウンセリングは高度な専門知識を要し、一度のカウンセリングにも長い時間が必要なため、専門家が不足している。本研究では、近年急速に発展した大規模言語モデルを活用して、遺伝カウンセリングのための対話システムを構築することを目指す。具体的には、必要なデータの作成と収集、ドメイン特化技術の検証、評価、および分析などに取り組む。
 
妹尾 隆徳 M, 2回目発表 ソーシャル・コンピューティング 荒牧 英治, 渡辺 太郎, 若宮 翔子, 矢田 竣太郎
title: Estimation of Disease Name Readings Using a Language Generation Model
abstract: In order to reduce the excessive burden on medical professionals caused by inadequate digitization in the medical field, voice input is expected to become a reality. A dictionary of disease names with assigned readings is indispensable for voice input in the medical field, and automatic assignment of readings is desired. Existing conditional random field-based technologies, which are widely used, have the problem that alphanumeric characters are not converted to readings, or that the readings of Chinese characters are not converted correctly. In this study, we construct a system that generates readings not only for low-frequency Kanji characters, but also for a variety of character types, such as alphanumeric characters and symbols.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 言語生成モデルによる病名読み推定
発表概要: 医療現場の不十分な電子化による医療従事者への過度な負担を軽減させるため,音声入力の実現が期待されている.医療現場における音声入力には読みが付与された病名辞書が必須であり,この自動付与が望まれるが,正確な病名読み推定に本格的に取り組んだ事例は少ない.広く利用されている条件付確率場ベースの既存技術では,英数字が読みに変換されない,あるいは漢字の音訓が正しく変換されないという問題が存在する.本研究では,低頻度の漢字のみならず,英数字記号といった多様な文字種に対しても読みを生成するシステムを構築する.