コロキアムB発表

日時: 12月19日(火)3限目(13:30-15:00)


会場: L1

司会: 佐々木 光
長柄 まりも M, 1回目発表 数理情報学 池田 和司, 金谷 重彦, 久保 孝富, 日永田 智絵
title: Analysis of drunkenness stage with heart rate variability
abstract:Alcohol intake sometimes causes a negative effect on mental function of the human. Many people are transported to hospitals for acute alcohol intoxication. Although there are several methods to measure an individual's level of alcohol intoxication, this study deals specifically with the relationship between heart rate variability (HRV) and alcohol intake. We will use a dataset of HRV and several neurological tests performed during alcohol intake, analyze them, and then test whether the degree of intoxication can be correlated with HRV or predicted from HRV with a machine learning approach.
language of the presentation: Japanese
 
土橋 有理 M, 1回目発表 ユビキタスコンピューティングシステム 安本 慶一, 金谷 重彦, 諏訪 博彦, 松田 裕貴
title: An investigation of behavior change system to promote outings and social interaction among the elderly
abstract: The social withdrawal of elderly individuals is highly likely to lead to the onset of dementia and frailty due to reduced motor abilities. Although previous studies have proposed systems that promote going out by visualization and gamification using smartphone applications, smartphone use remains a barrier for the elderly. In this study, we propose an outing and interaction promotion system using only tags to promote outings and interactions among elderly people living in apartment complexes. Specifically, we develop a tag that uses Bluetooth Low Energy to store records of passing each other and spot visits by elderly people. In addition, we will develop a system that encourages interaction by visualizing the data recorded on the tags by installing digital signage at busy places in housing complexes. The visualization content will be based on the theme of gardening, which is popular among the elderly, and will represent their exercise and interaction histories in terms of the types of flowers and their growth status. In order to motivate the elderly to participate, the system incorporates a gamification element in which the elderly obtain flower seeds by visiting spots and interacting with residents, and the flowers grow in proportion to the distance walked. This system encourages residents to go out voluntarily and creates a new interaction among residents who gather around the digital signage to show each other the flowers they have grown.
language of the presentation: Japanese
発表題目:高齢者の外出と人的交流を促進する行動変容システムの検討
高齢者の引きこもりは,認知症の発症や運動能力の低下によるフレイルを引き起こす可能性が高い.引きこもる原因 の一つとして社会的交流が少ないことが挙げられる.先行研究において,スマホアプリを用いた可視化やゲーミフィケーションによる外出促進システムが提案されているが,高齢者にとってスマホ利用は依然として障壁となっている.本研究では,集合住宅に住む高齢者の外出と交流を促進するために,タグのみを用いた外出・交流促進システムを提案する.具体的にはBluetooth Low Energyを用いて高齢者同士のすれ違いやスポット訪問記録を蓄積するタグを開発する.また,集合住宅の人通りが多い場所にデジタルサイネージを設置し,タグに記録したデータの可視化を行うことで交流を促すシステムを開発する.可視化コンテンツとしては,高齢者に人気のある園芸を題材とし,花の種類や成長状況で運動履歴や交流履歴を表現する.高齢者の参加意欲を向上させるために,システムは,高齢者がスポット訪問や住民と交流することによって花の種を手に入れ,歩行距離に応じて花が成長するというゲーミフィケーションの要素を取り入れる.このシステムにより,住民の自発的な外出を促し,デジタルサイネージの周りに集まって育てた花を見せ合うという新たな住民間の交流を生み出す.
 
池永 拓海 M, 1回目発表 ユビキタスコンピューティングシステム 安本 慶一, 岡田 実, 諏訪 博彦, 松田 裕貴
title: Proposal and Evaluation of a BLE-Based Bus Ridership and Experienced Congestion Estimation Method
abstract:Accurate estimation of information on buses and other modes of transportation is essential for improving the efficiency of transportation systems and enhancing passenger comfort. Existing methods have been proposed to estimate the number of passengers on a bus using BLE (Bluetooth Low Energy) signal information transmitted by devices carried by passengers. However, these approaches primarily focus on estimating the number of people on the bus, neglecting important information such as the number of passengers boarding and alighting at each bus stop, and the level of congestion experienced by passengers. This information is crucial for optimizing the transportation system. In this study, we propose a method that uses BLE signal information to estimate not only the number of passengers on the bus, but also the number of passengers and the level of congestion at each bus stop. Experimental results show that with the proposed system, the accuracy based on the percentage of correct answers is 0.614 (for the number of people on the bus) and 0.538 (for the perceived level of congestion), while the Mean Absolute Error (MAE) is 1.203 (for the number of boarding passengers) and 1.357 (for the number of alighting passengers).
language of the presentation: Japanese
発表題目: BLE受信状況に基づくバスの乗降者数と体感混雑度推定手法の提案と評価
発表概要: バスをはじめとする交通機関の情報を正確に推定することは,交通システムの効率化と乗客の快適性の向上に不可欠である.バス車内の情報を推定する既存手法として,乗客の所持するデバイスが発信するBLE (Bluetooth Low Energy)信号情報を用いて,車内人数を推定する手法が提案されている.このアプローチでは,主に車内人数の推定のみに焦点を当てているが,実際の交通システムの最適化には,各バス停での乗降者数や乗客が感じる体感混雑度の情報も重要である.本研究では,BLE信号情報を利用して,従来の車内人数の推定に加えて,各バス停での乗降者数と乗客の体感混雑度を推定する手法を提案する.実験の結果,提案システムを用いることで,正解率による評価で0.614(車内人数),0.538(体感混雑度),MAEによる評価で1.203(乗者数),1.357(降者数)となった.
 
吉原 新太 M, 1回目発表 情報基盤システム学 藤川 和利, 安本 慶一, 新井 イスマイル
[16:06] Yoshihara Arata title: A Study on the Creation of a Large-Scale Infrared Image Dataset Using Visible Light Image Label Information for Enhanced Pedestrian Detection Performance
abstract: The significance of pedestrian information is increasingly recognized from urban development perspectives. Methods for acquiring pedestrian data include the use of visible light cameras and 3D LiDAR technologies. However, visible light cameras demonstrate reduced detection performance in low-light environments, whereas 3D LiDAR struggles in adverse weather conditions. This study explores a pedestrian detection method using infrared cameras, which operate robustly in both nighttime and adverse weather conditions. Utilizing infrared imaging incurs significant dataset preparation costs. To address this, it is proposed to capture both visible light and infrared images concurrently, applying the pedestrian detection results from the visible light images as labeled information for the infrared images. This approach aims to facilitate the creation of a substantial dataset at a reduced cost.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 歩行者検出性能の向上のための可視光画像のラベル情報を利用した大規模遠赤外線画像データセット作成に関する検討
発表概要: 歩行者情報はまちづくりの観点から重要視されている。歩行者情報の取得方法として、可視光カメラを用いた手法と3DLiDARを用いた手法が存在する。可視光カメラを用いた手法では、照度が低い環境において歩行者検出性能が低い。対して、3DLiDARを用いた手法は悪天候下における性能に課題がある。本研究では、夜間や悪天候下においてロバストに動作する遠赤外線カメラを利用した歩行者検出手法について検討する。遠赤外線画像を利用する場合、データセットの用意に大きなコストがかかる。そこで、可視光画像と遠赤外線画像をセットで撮影し、可視光画像による歩行者検出結果をラベル情報として遠赤外線画像に付与する。これにより大量のデータを低コストで作成することを検討している。
 
片岡 優衣奈 M, 1回目発表 光メディアインタフェース 向川 康博, 安本 慶一, 舩冨 卓哉, 藤村 友貴, 北野 和哉
title: Spatio-Temporal Advection Modeling on a Sphere for Real-Time Precipitation Prediction
abstract: In real-time precipitation forecasting, precipitation observations by radiometers do not cover the entire area, and rainfall conditions in unobserved areas are supplemented by advection estimated from infrared images of clouds. However, conventional methods incorrectly estimate advection from areas where there are no clouds. To improve the accuracy of advection estimation, global advection is estimated from reliable advection samples. Since such samples are few in number, I propose to construct a spatio-temporal advection model on a sphere. However, the shape of the region changes depending on the motion in the equirectangular cylinder method, so I propose to process the model on a spherical surface whose shape does not change regardless of the motion. To capture changes from region to region, feature points are extracted from the infrared image of clouds and divided into clusters to obtain changes for each region. In addition, the number of samples was increased by using samples in space-time to model temporal changes. In this study, a spatio-temporal advection model on a spherical surface was constructed.
language of the presentation: Japanese
発表題目: リアルタイム降水予測のための球面上での時空間移流モデルの構築
発表概要: リアルタイム降水予測では、放射計による降水観測は全域をカバーしておらず、未観測領域の降雨状況は雲の赤外画像から推定した移流を用いて補完されている。しかし、従来手法では雲がない部分からは移流の推定を誤ってしまう。移流の推定精度の向上を目的として、信頼性の高い移流サンプルから全球での移流を推定する。そのようなサンプルは数が少ないため、球面上での時空間移流モデルを構築することを提案する。領域から領域の変化をとらえることで、少ないサンプルからでも複雑な動きを表現できる手法があるが、正距円筒図法では動きにより領域の形が変わってしまうため、動きによらず形が変わらない球面上で処理を行う。領域から領域の変化をとらえるためには、雲の赤外画像から特徴点を抽出し、クラスタにわけることで領域ごとの変化を求める。さらに、時空間でのサンプルを使用してサンプル数を増やし、時間変化をモデル化した。本研究では球面上での時空間移流モデルを構築した。
 
岩崎 晃大 M, 1回目発表 サイバネティクス・リアリティ工学 清川 清, 向川 康博, 内山 英昭, Perusquia Hernandez Monica, 平尾 悠太朗
title: Inducing the illusion of standing with visual and tactile stimuli for users in the prone posture
abstract: The increasing interest in virtual reality (VR) experiences in a supine position, similar to lying on one's back, is due to the low physical strain this posture imposes, making it suitable for prolonged use and for bedridden patients. However, a challenge arises in this scenario as the actual physical posture does not align with the posture in the VR space, leading to a reduced sense of immersion and presence. Previous studies have attempted to induce a standing illusion in VR by stimulating visual and vestibular senses to match the standing position in VR, but these attempts have not been fully effective. Therefore, this research explores whether a standing illusion can be induced by not only visual stimulation but also by applying changes in pressure to the back and feet associated with transitioning from a supine to a standing position, using rotational skin stretch stimuli.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 仰向け姿勢のユーザに対する視触覚刺激を用いた立位錯覚の誘発
発表概要: 仰向け姿勢のように横になった状態は身体への負荷が低く、長時間の使用や寝たきりの患者への使用に適していることから、このような姿勢でのバーチャルリアリティ(VR)体験への関心が高まっている。しかし、この状況では実際の姿勢とVR空間内での姿勢が一致しないため、没入感や臨場感が低下する問題がある。これまでの研究では、視覚や前庭感覚に刺激を加え、VR空間内で立っている状態に合わせて立位錯覚を誘発する試みがなされたが、十分な効果は得られていない。そこで本研究では、視覚に加え、回転せんだん力を用いて仰向け姿勢から立位姿勢への移行に伴った背面や足への圧力変化を加えることで、立位錯覚を引き起こすことができるか検討する。
 

会場: L2

司会: 江口 僚太
田中 温人 M, 1回目発表 ソフトウェア工学 松本 健一, 笠原 正治, Raula Gaikovina Kula, 嶋利 一真
title: Automated Fuzz Target Generation By Using a Function Dependency Based Approach
abstract: Fuzzing is one of the established automated software testing methods. A lot of research is presented in many different domains, but it tends to focus on the fuzz engine that is part of fuzzing. Typically fuzz targets that is function to which we apply fuzzing are manually written by experts. Nevertheless, there are many fuzz blockers caused by fuzz targets. To address this challenge, I'm developing an automated fuzz target generation algorithm. I leverage a function dependency based approach to identify hard-to-reach or isolated functions for selecting which function needs fuzz targets. And I employ few-shot prompting and slicing to generate fuzz targets accurately. Finally, I also explain evaluations and research schedules.
language of the presentation: Japanese
 
中野 剛志 M, 1回目発表 ソフトウェア工学 松本 健一, 中島 康彦, Raula Gaikovina Kula, 嶋利 一真
title: Investigating Regional Bias in LLMs Used For Software Team Recruitment
abstract: The output of large language models (LLMs), such as ChatGPT, may lead to social biases because LLMs are their "black-box" nature and their internal working is unclear. In this study, I focus on the recruitment of geographically diverse software teams by LLMs and aim to unveil a regional bias in LLMs. I collected GitHub profiles of four countries over the past five years as candidate data and conducted a preliminary experiment to recruit them by GPT-4. The results showed that GPT-4 preferred certain countries and that candidates manipulated to certain countries were more likely to be recruited. These results imply that GPT-4 has a regional bias.
language of the presentation: Japanese
発表題目: ソフトウェアチームの採用における大規模言語モデルに潜在する地域バイアスの調査
発表概要: ChatGPTに代表される大規模言語モデルには,ブラックボックス的な性質があり,内部動作が不明瞭であるため,その出力には社会的なバイアスが生じる可能性がある.本研究では大規模言語モデルによる国際的なソフトウェアチームの採用に着目し,大規模言語モデルに潜在する地域バイアスの解明を目指す.本発表では,候補者データとして,過去5年間に渡り,4カ国のGitHub profileを収集し,GPT-4を用いて採用する予備実験を実施した.その結果,GPT-4は特定の国を好み,また特定の国を偽った候補者は採用されやすくなった.この結果はGPT-4に地域バイアスが潜在していることを示唆する.
 
増井 太一 M, 1回目発表 ソフトウェア工学 松本 健一, 飯田 元, Raula Gaikovina Kula, 嶋利 一真
title: Visualization of Learner Progress and Implementation Strategies for Instructor Guidance in Programming Courses
abstract: In introductory programming courses for beginners, programming tasks are assigned as exercises during class. Since learners may have different implementation strategies for these tasks, instructors need to provide appropriate guidance for each learner's approach. This study aims to visualize learner tasks based on source code similarity. By identifying tasks with similar implementation strategies and progress, instructors can be presented with recommendations for efficient guidance.
language of the presentation: Japanese
発表題目: プログラミング授業における講師の指導支援を目的とした受講者の進捗・実装方針の可視化
発表概要: 初学者に対するプログラミング授業において、授業内の演習としてプログラミングの課題が課される.受講者によって課題の実装方針が異なることがあるため,講師は受講者の実装方針ごとに適切な指導を行う必要がある. そこで,本研究では受講者の課題をソースコード類似度に基づいて可視化することを目指す.実装方針や進捗が類似している課題を特定して講師に提示することにより,効率的な指導の実現が期待できる.