コロキアムB発表

日時: 12月18日(月)3限目(13:30-15:00)


会場: L2

司会: 原 崇徳
WONG HO YIN M, 2回目発表 ソフトウェア工学 松本 健一, 安本 慶一, 石尾 隆(客員教授), Raula Gaikovina Kula, 嶋利 一真
title: An Analysis of Code Competency Evolution for Python Projects
abstract: In the Python programming realm, the use of proficient code such as Pythonic idioms, often lauded for their efficiency, is considered elegant despite their reduced readability for novices. Prior studies have indicated a significant rise in code competency during the evolution of Python projects. However, there is a notable gap in research regarding the integration of advanced coding techniques throughout this evolutionary process. My research aims to examine the interplay between the incorporation of advanced code and the modification of basic code across various release types (major, minor, patch). Employing association rule mining, I intend to uncover significant patterns in code addition and removal, and analyze trends in code evolution across different release versions upon the introduction of advanced code. This study will not only assist developers in maintaining a balance between code complexity and readability, but also lay a foundation for further research into managing code complexity over time and establishing best practices in software engineering.
language of the presentation: English
 
小田 爽太 M, 2回目発表 大規模システム管理 笠原 正治, 井上 美智子, 笹部 昌弘(客員教授), 中畑 裕
title: Approximation Algorithm for Enumerating Diverse Paths Using ZDD
abstract: Diversity maximization in combinatorial optimization problems is recognized as an important issue in various fields. Many existing methods have relied on heuristic approaches, but the main challenge with these methods is that they lack theoretical guarantees. Some studies have proposed methods that offer approximate guarantees, but these approaches assume the complete enumeration of solutions, which is difficult to apply when the number of solutions increases exponentially with the input size. In this study, we propose a new approach using Zero-suppressed Binary Decision Diagrams (ZDD) to overcome the problem of complete solution enumeration. Introducing ZDD enables the efficient processing of large combinatorial sets and the generation of solutions with approximate guarantees for diversity maximization problems. Computational experiments demonstrate that the proposed method can enumerate diverse paths.
language of the presentation: Japanese
発表題目: ZDDを用いた多様なパス列挙のための近似アルゴリズム
発表概要: 組合せ最適化問題における多様性最大化は,様々な分野で重要な課題として認識されている.これまでの多くの既存手法はヒューリスティックなアプローチを採用してきたが,これらの手法には理論的な保証が欠けていることが主な課題であった.一部の研究では近似保証を提供する手法が提案されているが,これらのアプローチは解の全列挙を前提としており,入力サイズに対して解の数が指数関数的に増加するような場合には適用が困難であった.本研究では,この解の全列挙の問題を克服するために、ゼロサプレス型二分決定グラフ (ZDD) を使用する新しいアプローチを提案する.ZDDを用いることで,大規模な組合せ集合を効率的に処理し,多様性最大化問題に対する近似保証付きの解を生成することが可能になる.計算機実験により,提案手法が多様なパスを列挙できることを示す.
 
安藤 大輝 M, 1回目発表 大規模システム管理 笠原 正治, 井上 美智子, 中畑 裕
title: Computing Betweenness Centrality for Time-varying Network using Zero-suppressed binary Decision Diagrams
abstract: Betweenness Centrality is a measure of the importance of the vertices in a network. Networks whose topologies change over time have been considered recently, these networks can be modeled by temporal graphs. Furthermore, four different shortest paths can be defined in temporal graphs. The betweenness centrality of a vertex quantifies how many optimal paths go through this vertex. Thus, computation of betweenness centrality is closely related to counting shortest paths. However, while some of four shortest paths can be enumerated in polynomial time, others are computationally hard (#P-hard). In this presentation, we propose a method of enumerating shortest paths for temporal graphs using Zero-suppressed binary Decision Diagrams (ZDD). In several experiments, We compare the construction time of ZDDs and the number of solutions.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 時間変化するネットワークに対するZDDを用いた媒介中心性計算
発表概要: 媒介中心性は,ネットワークにおける頂点の重要度を測る尺度である.近年,グラフ構造が時間変化するネットワークが検討されており,それらのネットワークは時間的グラフによってモデル化される.時間的グラフには4つの最短パスの定義が存在する.ある頂点の媒介中心性は,いくつの最短パスがその頂点を通るかを定量化するものであり,媒介中心性の計算は最短経路の数え上げと密接な関係がある.一方,4つの最短パスは多項式時間で数え上げ可能なものもあれば,計算が難しい(#P-hard)ものもある.本発表では,ゼロサプレス型二分決定グラフ(ZDD)を用いた時間的グラフにおける最短パスを列挙する手法を提案する.いくつかの実験において,ZDDの構築時間と解の数を比較する.
 
三上 真凜 M, 1回目発表 数理情報学 池田 和司, 松本 健一, 久保 孝富, 日永田 智絵
title: Plant sensing using leaf surface potential
abstract: Plants require light, water, temperature, humidity, carbon dioxide, and other conditions for survival. In plant factories, these conditions are controlled autonomously, but because they are managed collectively, they are not managed individually. In this study, we attempt to identify and provide an environment in which plants feel comfortable by measuring leaf surface potential.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 葉面電位を用いた植物センシング
発表概要: 植物が生存するためには、光・水・温度・湿度・二酸化炭素などの条件が必要である。植物工場ではこれらの条件を自律制御しているが、一括管理のため個体での管理が行われていない。本研究では、葉面電位を計測することで植物が快適に感じる環境を特定し、提供することを試みる。
 
溝口 和輝 M, 1回目発表 数理情報学 池田 和司, 松本 健一, 久保 孝富, 日永田 智絵
title: Investigation of physical reactions to human stimuli using NN
abstract: The term "emotion" is not well defined and has been interpreted in various ways by different studies. In this study, we follow Damasio's definition of emotion as a physical response triggered by a stimulus, and emotion as a perception of that response. Humans have emotions in their daily lives, but robots do not. If we want to implement the same kind of emotions in robots as in humans, it is necessary to provide them with the same emotional mechanisms as humans. There is an idea that the mechanism by which humans perceive emotions is based on the classification in the brain of 1. core affect (mainly information from the body called internal reception), 2. memories stored in the brain, and 3. information from outside the body. It is considered necessary to implement these elements in order to construct a model to perceive emotions. Therefore, the goal of this study is to construct a model of emotional responses to external stimuli.
language of the presentation: Japanese
発表題目: NNを用いた人の刺激に対する身体反応の調査
発表概要: 情動という言葉の定義は定まっておらず、研究によりさまざまな解釈がある.本研究では、Damasioが定義した、刺激によって引き起こされる身体反応を情動、それを認知したものが感情という定義に従う。 人間は日々の生活の中で感情を持つが、ロボットには感情がない。ロボットに人間と同じような感情を実装したいと考えた場合人間と同様の感情メカニズムを持たせる必要があると考えられる。人が感情を認知するメカニズムとして、1.コアアフェクト(主に内受容と呼ばれる体からの情報)、2.脳に保存された記憶、3.体の外部からの情報、が脳内で分類されることで感情が形成されるという考えがある。感情を知覚するモデルを構築するにはこれらの要素を実装することが必要だと考えられる。そこで本研究では、外部刺激に対する身体反応の分析を行い、どのような刺激に対してどのような身体反応が生じるか調査を行う。