FANG YU | D, 中間発表 | インタラクティブメディア設計学 | 加藤 博一, 向川 康博, 神原 誠之, 藤本 雄一郎, 澤邊 太志 |
title: Analysis and Training of Gaze Behavior for ASD Patients when Listening to Multiple Person Conversation
abstract: In daily life, people often engage in interactions and communications among multiple individuals. In such contexts, appropriate gaze activity is a critical communication skill. However, individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) often struggle in this case. Although previous research has extensively explored gaze activity in one-on-one interactions, there is limited research in more complex, multi-person interaction scenarios. For this purpose, we employed a head-mounted device equipped with gaze tracking and 3D environment recognition capabilities - the Microsoft HoloLens2. This device can record where patients look during conversations with multiple individuals. By comparing this data with that of typically developing individuals and ASD patients, we aim to identify the peculiarities in their gaze activity. Through data analysis, we hope to gain deeper insights into the pathological characteristics of ASD, aiding physicians in finding ways to improve their social capabilities. The ultimate objective of this research is to develop an eye-gaze training system for ASD patients that provides real-time feedback and guidance, thereby assisting them in better communicating and interacting with others. language of the presentation: English | |||
野口 龍平 | M, 2回目発表 | インタラクティブメディア設計学 | 加藤 博一, 向川 康博, 神原 誠之, 藤本 雄一郎, 澤邊 太志 |
title: Personalized 3D human body model for analysis of running form and running parameters of short-distance runners
abstract: In short-distance sports, running posture is measured and analyzed to improve performance. Currently, a simple running posture estimation method using only a camera has been established, provided that a highly accurate 3D human body model and personal running data have been obtained. However, the creation of a highly accurate 3D human body model is high-cost, and it is difficult to spread the measurement and analysis of running posture on a daily routine basis. This research aims to reduce the cost of creation and make 3D human models less time-consuming by using the method of deforming the shape of a standard 3D human model from body images. *** language of the presentation: Japanese 発表題目: 短距離走者の走行フォームと走行パラメータ分析のための個人特化三次元人体モデル 発表概要: 短距離陸上競技では、パフォーマンス向上のために走行姿勢の計測・分析が行われている。現状、高精度な三次元人体モデルと個人の走行データが取得されているという条件のもとカメラのみで行える手軽な走行姿勢の推定技術が確立されている。しかし、高精度な三次元人体モデルの作成は高コストであり、日常的な走行姿勢の計測・分析の普及は困難である。本研究では、身体画像から標準的な3D人体モデルの形状を変形するという手法を用いて、作成コストを減少させ、手間のかからない3D人体モデル作成を目指す。 | |||
上田 颯史郎 | M, 2回目発表 | インタラクティブメディア設計学 | 加藤 博一, 清川 清, 神原 誠之, 藤本 雄一郎, 澤邊 太志 |
title: Construction of General-purpose AR task support application
abstract: AR task support application is application that assist workers by displaying the contents of procedures and manuals in AR. I estimate that the rate will improve by reducing the development cost and constructing a General-purpose system. The purpose of this study is to verify how much the proposed system reduces development costs. language of the presentation: Japanese 発表題目: 汎用型AR作業支援アプリケーションの構築 発表概要: AR作業支援アプリケーションとは、手順書やマニュアルの内容をAR表示させ、作業者を支援するアプリケーションを指す。AR作業支援アプリケーションは未だ普及率が低いという問題を抱えており、開発コストを低下させることと汎用性の高いシステムを構築することによって、普及率が向上すると考えている。本研究では、提案システムがどれくらいの開発コスト削減を実現しているのかを検証することを研究目的としている。 | |||
清水 祐輝 | M, 2回目発表 | インタラクティブメディア設計学 | 加藤 博一, 清川 清, 神原 誠之, 藤本 雄一郎, 澤邊 太志 |
title: Reducing the passenger's sense of movement by controlling vision and vestibular sensation in an autonomous driving environment
abstract: By autonomous driving technology, the driver is liberated from driving tasks and can spend their travel time as a passenger. Therefore, it is anticipated that during travel, passengers will engage in various activities within the vehicle. However, a significant concern during this time is the sensation of acceleration experienced within the vehicle. Previous research has focused on reducing sense of movement by controlling the perceived acceleration from both visual and vestibular senses. However, challenges such as the discomfort of wearing head-mounted displays (HMDs), increased VR sickness, and the need for proposed algorithms for vestibular sense control have resulted in insufficient reduction of the sensation of motion. In this research, to solve the issues of the previous study, I aim to develop a new system that introduces a hemispheric screen and propose an algorithm to determine seat inclination to further reduce the sense of movement. Subsequently, I plan to conduct experiments with subjects to verify the effectiveness of the proposed algorithm in reducing the sensation of motion and enhancing passenger comfort. language of the presentation: Japanese 発表題目: 自動運転環境における視覚と前庭覚の制御による搭乗者の移動感覚の軽減 発表概要: 自動運転技術によって運転手は運転操作から解放され、搭乗者として移動時間を過ごすことが可能になる。そこで移動中に車内で自由な活動を行うことが予想されるが、このときに問題となるのが車両からの加速度刺激である。先行研究では、搭乗者の移動感覚に着目し、視覚と前庭覚から知覚する加速度を制御することで、移動感覚を軽減することを目的とした。しかし、HMDの装着感や酔いの増加、また前庭覚制御のアルゴリズムの提案までは行われていないといった課題によって、移動感覚の軽減が不十分であった。 そこで本稿では、先行研究の課題を解決するために、半球スクリーンを導入した新たなシステムを構築し、更に移動感覚を軽減する座席の傾きを決定するアルゴリズムの提案を行う。今後は被験者実験を通して、提案アルゴリズムによる移動感覚の軽減及び快適さ工場の効果検証を行う。 | |||