コロキアムB発表

日時: 12月13日(火)3限(13:30-15:00)


会場: L1

司会: KULA Raula G.
千田 一輝 M, 1回目発表 ソフトウェア工学 松本 健一, 飯田 元, 石尾 隆, KULA RAULA GAIKOVINA, 嶋利 一真
title: Automatic Generation of GAME LEVELS Based on Player Proficiency
abstract: One of the challenges of level design in game development is to create an optimal difficulty curve according to the player's learning level. In the past, level designers had to make adjustments by hand, but in recent years, there has been a lot of research on automating level design. In this study, we develop an automated level design system for Pac-Man, by extending related research, in order to evaluate the player's proficiency and automatically generate game levels according to it.
language of the presentation: Japanese
発表題目: プレイヤーの熟達度に応じたゲームレベルの自動生成
発表概要: ゲーム開発におけるレベルデザインの課題の1つとして,プレイヤーの学習度に応じた最適な難易度曲線を作るというものがある. 従来レベルデザイナーが手探りで調整を行っていたこの課題に対して,近年ではこうしたレベルデザインの自動化に関する研究が活発に行われている. そこで当研究では,関連研究を発展させたプレイヤーの腕前の評価とそれに応じたゲームレベルの自動生成を目的として,パックマンを題材に研究を行う.
 
菱川 潤哉 M, 1回目発表 ソフトウェア設計学 飯田 元, 松本 健一, 市川 昊平, 平尾 俊貴, 柏 祐太郎
title: Toward Analyzing OSS Developers Contributing to the Internal Quality Improvement of Multiple Projects
abstract: In recent years, many companies have faced a serious shortage of software developers. It is one of the most important activities to find talented people who can contribute to the software development of the company and invite them to join it. However, it is not easy to determine whether a developer can contribute to the company before joining it. In this study, we analyze the characteristics of developers who contribute to quality improvement across multiple projects using development data from open source software projects.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 複数プロジェクトにおいてソフトウェア内部品質向上に貢献するOSS開発者の分析にむけて
発表概要: 近年,多数の企業においてソフトウェア開発者不足が深刻化している.自社のソフトウェア開発において貢献できる優秀な人材を発掘し,自社に招き入れることは重要な活動の一つである.しかし,開発者が自社で貢献できるかを入社前に判断することは容易ではない.本研究では,オープンソースソフトウェアプロジェクトにおける開発データを用いて,複数プロジェクトを横断して品質向上に貢献する開発者の特徴を分析する.
 
三野 天羽 M, 1回目発表 ソフトウェア設計学 飯田 元, 松本 健一, 市川 昊平, 平尾 俊貴, 柏 祐太郎
title: Improvement of SZZ Considering Equivalent Changes and Refactoring
abstract: Bug-fixing is considered one of the most time-consuming activities in software development process. For this reason, many studies on bugs, such as analysis of situations when bugs occur and prediction of bugs, have been conducted. In those studies, SZZ is used as a method to flag commits with bugs and other commits. However, SZZ may flag changes that do not change the system behavior, such as refactoring, as bug-introducing. Previous research has shown that refactoring-aware implementation improves the precision and recall of the SZZ. In this study, we implement SZZ that reduced the impact of refactoring and changes that do not change the system behavior, which were not considered in previous study.
language of the presentation: Japanese
発表題目: プログラムの振る舞いを変えない変更を考慮したSZZの改良
発表概要: ソフトウェアの開発プロセスにおいて,バグ修正は最も時間的コストの高い作業であるといわれている. そのため,バグが発生する状況の分析やバグ予測など,バグに関する研究が多数行われている. SZZはそれらの研究において,コミットに対し,バグが混入したコミットとそれ以外のコミットにラベル付けをする手法として利用されている. しかし,SZZはリファクタリングなどのプログラムの振る舞いを変えない変更に対して,バグを引き起こすと判定してしまうことがある. 先行研究で,リファクタリングを考慮した実装によりSZZの適合率と再現率が向上することが分かっている. 本研究では,先行研究で考慮されなかったリファクタリングとプログラムの振る舞いを変えない変更の影響を低減したSZZを実装する.
 
CHEN YEN-WEI M, 1回目発表 数理情報学 池田 和司, 作村 諭一, 久保 孝富, 福嶋 誠, 日永田 智絵

title: Analysis of the Fluid Flow in the Kupffer’s Vesicle of the ZebrafisH 

abstract: Left-right asymmetry is the process in early embryonic development that breaks the symmetries in the bilateral embryos. Take vertebrates as an example, LR asymmetry is established early in development at a structure, LR organizer, and leads to activation of distinct signaling pathways between the embryonic left and right. This results in LR asymmetry in multiple organs in adult humans, such as the heart, stomach, and spleen. Laterality organs resulting from LR asymmetry are also pervasive in all animals, such as mouse or fiddler crabs. In this research, we take zebrafish as the object of observation and research. For zebrafish, the Kupffer’s vesicle is a small ciliated organ temporarily present during the embryogenesis, and the KV determines left-right asymmetry in internal organs. Cells lining the dorsal roof and the ventral floor of Kupffer’s vesicle possess back-tipped cilium that rotates clockwise. It can be found a net circular flow in the KV but the local flow differs in a direction depending on the location within the vesicle. According to the results of the experiment, it can be inferred that the speed of fluid flow is constant in KVs of different sizes. Computational Fluid Dynamics method will be used in this research to explain the phenomenon of fluid flow in KV by using Fluid Mechanics. Furthermore, we expect to build a mathematical model to explain the relationship between the sizes and the fluid flow in KV.  

language of the presentation: English  

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玉井 駿哉 M, 1回目発表 大規模システム管理 笠原 正治, 松本 健一, 笹部 昌弘
title: On the Distribution Method of Utility Tokens Based on Quantity Theory of Money
abstract: With the spread of blockchain technologies, it has become possible to construct a unique economic block with a user-participation incentive system. In the incentive system, cryptocurrencies called tokens are used and cryptocurrency-based incentives motivate users to take actions that will lead to the development of the economic block. The price of the tokens is an important element of the incentive system. The developer of the economic block needs to design a token distribution system that takes the token price into account. In this research, we consider a mathematical model to evaluate the price of tokens, investigating how token-distribution methods affect the token price.
language of the presentation: Japanese
 
WU YUXIAO M, 1回目発表 大規模システム管理 笠原 正治, 門林 雄基, 笹部 昌弘

title: *** A Research For Smart Contract-based E-Voting System Using Homomorphic Encryption and Zero-knowledge Proof *** 

abstract: *** As an indispensable part of establishing modern representative democratic organization, election is based on a voting process on site or remotely. With the rapid development of information technology, the application of electronic voting systems in practice is significantly increasing in recent years. Consequently, whether an electronic voting system is secure and effective enough is the most critical factor for evaluating it. Whereas, most of the existing proposals neglect to confirm the trustworthiness of the administrator, which may impact on the security and availability of the system. For this purpose, we propose an up-to-date electronic voting system based on smart contract using additively homomorphic encryption and non- interactive zero-knowledge proof. In our work, we utilize a concise zero-knowledge proof algorithm and an inbound oracle in combination to allow voters verify the fidelity of the administrator. We prove the feasibility, efficiency, and scalability of our system can satisfy a majority of application scenarios until large-scale voting.*** 

language of the presentation: *** English *** 

 

会場: L2

司会: 藤本 雄一郎
渡部 宙 M, 1回目発表 サイバネティクス・リアリティ工学 清川 清, 安本 慶一, 内山 英昭, 磯山 直也, PERUSQUIA HERNANDEZ MONICA
 
山岡 裕希 M, 1回目発表 サイバネティクス・リアリティ工学 清川 清, 向川 康博, 内山 英昭, 磯山 直也, PERUSQUIA HERNANDEZ MONICA
title: Development of a head-mounted light therapy device for routine Alzheimer's disease treatment
abstract: In recent years, Alzheimer's disease (AD) has become a social issue. The number of its patients is increasing every year, and no effective treatment exists. Currently, symptomatic treatment with drugs is the mainstream, but treatment satisfaction is known to be surprisingly low due to side effects and financial burden. To solve this problem, photostimulation therapy has been attracting attention. This therapy aims to improve cognitive functions by inducing a specific frequency band of brain waves through the presentation of light stimuli that flash at 40 Hz. This therapy is characterized by minimal side effects and low financial burden, and is thought to be effective in improving treatment satisfaction for AD. In addition, continuity is known to be important in this light stimulation treatment method, and it is recommended that treatment be continued for one hour daily. However, light stimulation flashing at 40 Hz is extremely bothersome, and there is concern that it may adversely affect the treatment continuation rate. In this study, we propose a glass-type device that presents low-stress light stimuli called ISF stimulation in the peripheral visual field, with the aim of developing a device that enables light stimulation therapy with a high treatment retention rate.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 日常的なアルツハイマー病治療用の頭部装着型光治療デバイスの開発
発表概要: 近年、アルツハイマー病(AD)が社会的課題である。その患者数は年々増加傾向にあり、有効な治療法が存在しない。現在は薬剤による対症療法が主流だが、副作用や金銭的負担などを背景に治療満足度は驚くほど低いことが知られている。この問題を解決するために、光刺激治療法が注目されている。これは40Hzで点滅する光刺激を提示することで脳波の特定周波数帯を誘導し、認知機能の改善を目指す治療法である。この治療法は副作用が少ないこと、金銭的負担が低いことが特徴で、ADの治療満足度向上に有効であると考えられる。また、この光刺激治療法は継続性が重要であることが知られており、毎日1時間の治療を継続して行うことが推奨されている。しかし、40Hzで点滅する光刺激は非常にわずらわしく、治療継続率に悪影響を及ぼすことが懸念される。そこで本研究では、治療継続率の高い光刺激治療が可能なデバイスを開発することを目的とし、周辺視野にISF刺激と呼ばれる低ストレスな光刺激を提示するグラス型デバイスを提案する。
 
太田 裕紀 M, 1回目発表 サイバネティクス・リアリティ工学 清川 清, 和田 隆広, 内山 英昭, 磯山 直也, PERUSQUIA HERNANDEZ MONICA
title: Proposal of a Shape Presenting Device for Various Object Grasping in VR Space
abstract: Various approaches have been used to study devices that present the shape of a virtual object to the user when the user grasps the object in a VR environment. The problem with conventional research is that the range of the size of the object to be presented and the form of grasping is limited. In this study, we propose a new mechanism for shape presenters that solves these problems. We also aim to verify the impression the mechanism gives to the user and the reproducibility of the shape. In the initial stage of the research, we plan to conduct shape reproducibility evaluation experiments using only tactile sensation.
language of the presentation: Japanese
発表題目: VR空間における多様な物体把持のための形状提示装置の提案
発表概要: VR環境においてユーザが物体を把持したとき,仮想物体の形状をユーザに提示する装置の研究が様々なアプローチで行われている.従来の研究では提示する物体の大小や把持の形態について,その範囲が限定されることが課題であった.そこで,本研究ではこれらの課題を解決する新たな形状提示装置の機構を提案する.また,その機構がユーザに与える印象や形状の再現性について検証することを目的とする.研究の初期段階では触覚のみでの形状再現性評価実験を実施する予定である.
 
三嶋 祐輝 M, 1回目発表 ユビキタスコンピューティングシステム 安本 慶一, 向川 康博, 諏訪 博彦, 松田 裕貴
title: Proposal of Micro Activity Recognition Using Point Cloud
Abstract: In recent years, as home environments have become smarter, research and system development related to resident activity recognition has been active. Recognizing the activity of residents in their homes is expected to be applied to life and behavior support. Conventional activity recognition methods have some problems, such as concerns about invasion of privacy, the need always to wear a sensor, and the inability to recognize some activities. In addition, conventional activity recognition targets macro activity. Recognition of micro activity, which is more detailed activities, is necessary for a more accurate application to life and activity support. In this study, we aim to realize a micro activity recognition method using a 3D point cloud to solve these problems. The challenges of the proposed method are the definition of target micro activities and the recognition of micro activities from a 3D point cloud. Micro activities in this study are defined as a combination of objects such as “plate” or “cup” and actions such as “hold” or “wash”. Micro activity recognition is performed by applying a machine learning model to a point cloud obtained by LiDAR installed in a home. The model's features are assumed to be the skeletal information obtained from the point cloud and the point cloud of objects defined by the micro activity.
language of the presentation: Japanese
発表題目: ポイントクラウドを用いたマイクロ行動認識の提案
発表概要: 近年,宅内環境のスマート化に伴い,居住者の行動認識に関する研究・システム開発が盛んに行われている.宅内での生活行動を認識することにより,生活・行動支援への応用が期待できる.従来の行動認識手法では,プライバシーの侵害が懸念される,センサを常に身につける必要性がある,行動の種類によっては認識できないものがあるといった問題点があった.また,従来の行動認識ではマクロ行動を対象としており,より正確な生活・行動支援への応用には,より詳細な行動であるマイクロ行動の認識が必要であると考える.そこで本研究では,これらの問題点を解決する手法として,ポイントクラウドを用いたマイクロ行動認識手法の実現を目的とする.提案手法の課題として,対象とするマイクロ行動の定義と,3Dポイントクラウドからのマイクロ行動の認識が考えられる.本研究におけるマイクロ行動は,”皿”や”コップ”といったオブジェクトと,”持つ”や”洗う”といった行動との組み合わせとして定義する.NAISTスマートホーム内に設置されているLiDARによって得られるポイントクラウドに,機械学習モデルを適用することで,マイクロ行動認識を行う.モデルの特徴量としては,ポイントクラウドから得られる骨格情報ならびに,マイクロ行動で定義するオブジェクトのポイントクラウドを想定している.
 
福光 嘉伸 M, 1回目発表 ユビキタスコンピューティングシステム 安本 慶一, 荒牧 英治, 諏訪 博彦, 松田 裕貴
title: Real-Time Detection and Intervention for Careless Responses in Microtask Crowdsourcing
abstract: Annotation work in crowdsourcing can collect training data for machine learning at low cost. However, there is a problem that careless responses may occur when a responder responds as quickly as possible to get rewards given in exchange for the annotation. Therefore, we propose a method to detect careless responses in real time and an intervention for behavior change in annotation tasks. The proposed method uses features such as cursor movement and scroll speed obtained from screen operations during work to perform detection. This study classifies multi classes of careful, intentionally careless, and accidentally careless responses. In addition, based on the detection results, interventions method adapted to careless response types changes the behavior of crowdsourcing workers.
発表題目: マイクロタスク型クラウドソーシングにおける不適切回答のリアルタイム検出・介入手法
発表概要: アノテーション作業をクラウドソーシングで行うことで低コストで機械学習のための学習データを収集できる.しかし,対価として報酬を付与すると可能な限り速く回答を行おうとする行動が起こり,不適切な回答が発生する問題がある.そこで,本研究ではアノテーションタスクを対象として不適切な回答をリアルタイムに検知する手法と,行動変容のための介入方法を提案する.提案手法では,作業中の画面操作から得られるカーソル移動量やスクロール速度などの特徴量を用いた検出を行う.本研究の検出では,適切な回答・意図的な不適切回答・偶発的な不適切回答の多クラス分類を行う.さらに,検出結果を基に不適切な回答の発生状況に合わせた介入を行うことで,行動変容を実現する.
 
妹尾 隆徳 M, 1回目発表 ソーシャル・コンピューティング 荒牧 英治, 渡辺 太郎, 若宮 翔子, 矢田 竣太郎
title: Estimation of Disease Name Readings Using a Language Generation Model
abstract: In order to reduce the excessive burden on medical professionals caused by inadequate digitization in the medical field, voice input is expected to become a reality. A dictionary of disease names with assigned readings is indispensable for voice input in the medical field, and automatic assignment of readings is desired. Existing conditional random field-based technologies, which are widely used, have the problem that alphanumeric characters are not converted to readings, or that the readings of Chinese characters are not correctly converted. In this study, we construct a system that generates readings not only for low-frequency Kanji characters, but also for a variety of character types, including alphanumeric characters.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 言語生成モデルによる病名読み推定
発表概要: 医療現場の不十分な電子化による医療従事者への過度な負担を軽減させるため,音声入力の実現が期待されている.医療現場における音声入力には読みが付与された病名辞書が必須であり,この自動付与が望まれるが,正確な病名読み推定に本格的に取り組んだ事例は少ない.広く利用されている条件付確率場ベースの既存技術では,英数字が読みに変換されない,あるいは漢字の音訓が正しく変換されないという問題が存在する.本研究では,低頻度の漢字のみならず,英数字なども含め多様な文字種に対しても読みを生成するシステムを構築する.