コロキアムB発表

日時: 9月14日(水)5限(16:50-18:20)


会場: L1

司会: 黄 銘
井上 陽平 D, 中間発表 インタラクティブメディア設計学 加藤 博一, 清川 清, 神原 誠之, 藤本 雄一郎, 澤邊 太志
 
阿部 将士 M, 2回目発表 インタラクティブメディア設計学 加藤 博一, 清川 清, 神原 誠之, 藤本 雄一郎, 澤邊 太志
title: AR system that both supports and training eye contact skills during public speaking.
abstract: Nonverbal skills in public speaking are extremely important in determining subjective impressions. Eye contact, in particular, is a special skill that requires presenters to switch positions among multiple audience members while speaking, and therefore, training is considered important for acquiring this skill. However, there is little research on methods for automatically evaluating presenters' eye contact skills, and there are not many systems for learning specific skills. In addition, it takes time for presenters to acquire skills that can be used in a real situation through general training. In this study, we propose an AR system that supports eye contact skills in a real environment and provides training effects through continuous use. 
language of the presentation: Japanese
発表題目: プレゼンテーション中のアイコンタクト技能の支援と訓練を両立したARシステム
発表概要: プレゼンテーションにおける非言語技能は,主観的な印象を決めるのに極めて重要な要素である.特にアイコンタクトは,発話しながら,複数の聴衆の位置を切り替えるという,特別な技能であることから,その会得には訓練が重要であると考えられる.しかし,プレゼンタのアイコンタクト技能を自動的に評価する手法に関する研究は少なく,具体的な技能を学べるシステムは多くない.また,一般的な訓練においては,本番で利用できる技能を獲得するまでには,時間を要する.そこで本研究では,本番の環境でアイコンタクト技能を支援しつつ,継続的に利用することで訓練効果を得ることができる,支援と訓練を両立したARシステムを提案する.
 
岡見 洋佑 M, 2回目発表 インタラクティブメディア設計学 加藤 博一, 清川 清, 神原 誠之, 藤本 雄一郎, 澤邊 太志
title: Investigation of Stress Reduction for Passengers during Autonomous Driving by AR Information Presentation Methods.
abstract: In the field of autonomous driving, research is mainly concerned with safety to avoid collisions with other vehicles, route design to arrive at the destination quickly, and efficiency of energy consumption. However, it is also important to consider passenger comfort from the perspective of social diffusion and continuous use. When a regular driver boards an autonomous driving vehicle for the first time, he or she feels fear and anxiety because of a lack of trust in the safety of the system. One method to reduce the stress caused by the fear and anxiety inherent in autonomous driving is the use of information presentation methods. Among these methods, it is not yet known what kind of stress factors can be reduced by using augmented reality (AR), which is an intuitive method of information information presentation. Therefore, this research aims to verify whether AR-based information information presentation methods are effective in reducing autonomous driving stress by conducting demonstration experiments on actual vehicles using biometric sensors.
language of the presentation: Japanese
タイトル: AR情報提示手法による自動走行時の搭乗者のストレス軽減の調査
概要: 自動走行分野では他の車と衝突しないための安全性、目的地に早く到着するための経路設計やエネルギ消費の効率性についての研究が主にされている。しかし、社会的普及や継続的利用の観点から搭乗者の快適性をも考慮することが重要である。 普段から運転している人が自動走行車に初搭乗すると、システムの安全性に対して信頼がないため、恐怖心や不安感を感じる。これらの自動走行特有の恐怖心や不安感からくるストレスを軽減する手法の一つとして、情報提示手法が存在する。その情報提示手法の中でも直感的な情報提示手法である拡張現実感(AR)を用いた情報提示手法が、どのようなストレス要因の軽減に適してしているかは未だ分かっていない。 そこで、本研究では、ARによる情報提示手法が自動走行ストレス軽減に効果的かについて、生体センサを用いた実車の実証実験によって検証する。
 
JIN LING M, 2回目発表 インタラクティブメディア設計学 加藤 博一, 清川 清, 神原 誠之, 藤本 雄一郎, 澤邊 太志
title: A Guideline For Location-based Game for Social Isolation
abstract: Along with the development of technologies, the way of social interaction has transformed from off-line interactions to on-line interactions. This transformation of social interaction is leading to social isolation problem. Scientific evidence strongly suggests that maintain meaningful ties with other people is a core psychological need, essential to feeling satisfied with our life. To solve social isolation, this research concentrate on location-based games, trying to figure out a guideline for location-based games to improve human social interactions.
language of the presentation: English