コロキアムB発表

日時: 9月14日(月)3限(13:30~15:00)


会場: L1

司会: 福嶋 誠
川部 淳志 M, 2回目発表 サイバネティクス・リアリティ工学 清川 清, 加藤 博一, 酒田 信親, 磯山 直也
title: Remote Cooperative Work Support System Using Live Omni-directional Stereo Image to Present a Giant's Sensation
abstract: It is not easy for two or more people to grasp the whole space and to discuss the objects or structures in the space, such as a large warehouse or building construction site. The aim of this study is to construct a system that facilitates communication in a large space by manipulating the binocular disparity and eye height of a head mounted display (HMD) wearer to create a virtual giant impression. In addition, we have implemented a system that allows multiple people to share the same space and collaborate remotely by displaying each other's hands and talking on the HMD.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 全方位ステレオライブ映像を用いた巨人感覚の提示による遠隔協調作業支援システム
発表概要: 広い倉庫やビルの建設現場等の広大な空間において,複数人が空間全体を把握し空間内のモノ・建造物に対して議論を行うことは容易ではない.本研究ではHead Mounted Display (HMD)装着者の両眼視差と目線の高さを操作し,仮想的な巨人感覚を提示することで広大な空間での意思疎通を容易にするシステムの構築を目指す.また,複数人で同じ空間を共有し,互いの手の表示とHMDでの通話によって複数人での遠隔協調作業が行えるシステムを実装した。
 
喜多山 湧也 M, 2回目発表 サイバネティクス・リアリティ工学 清川 清, 加藤 博一, 酒田 信親, 磯山 直也
title: Basic Examination of Information Presentation only to Peripheral Vision
abstract: In this paper, we propose an information presentation method for the peripheral vision only, and consider the scenarios and specific effects that such information presentation is expected to be effective. Information presentation only to the peripheral vision can present information without obstructing the central vision, and various new applications are expected. For example, it may be possible to evoke a sense of security and empathy by displaying the face image of another person on the peripheral vision display. If we can find a scenario where the proposed method is effective through subject experiments, it will be a new tool in related research fields. Preliminary experiments were carried out using a prototype that assumed sympathy scenarios, and the effectiveness of this method was confirmed.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 周辺視野のみへの情報提示の基礎的検討
発表概要: 本稿では,周辺視野のみに対する情報提示手法を提案し,そのような情報提示が有効であると期待されるシナリオと具体的な効果について考察する.周辺視野のみに対する情報提示は,中心視野を阻害することなく情報を提示でき,様々な新しい応用が期待される.例えば,周辺視野ディスプレイに他者の顔映像を表示することで,安心感や共感を喚起することが考えられる.被験者実験を通じて提案手法が有効であるシナリオを見出だせれば,それに関連する研究分野の新たなツールにもなると考えられる.実際に試作機を用いて共感を与えるシナリオを想定した予備実験を行い,本手法の有効性を確認した.
 
鹿内 裕介 M, 2回目発表 サイバネティクス・リアリティ工学 清川 清, 加藤 博一, 酒田 信親, 磯山 直也
title: Behavior change by changing your appearance to the avatar in the third-person view in the real world
abstract: The third person perspective is often used in video games as a player perspective. You can present both your character and the surrounding area to the player at the same time. This study investigates behavioral and sensory changes caused by experiencing third-person view in a real environment. In the proposed system, it is expected that the self-image in the third person's perspective will be replaced with an avatar, which will induce a decrease in tension and promotion of the Proteus effect.
language of the presentation: Japanese
 
横見 栄聡 M, 2回目発表 サイバネティクス・リアリティ工学 清川 清, 加藤 博一, 酒田 信親, 磯山 直也
title: Gaze guidance method that does not interfere with user experience in VR environment
abstract: Virtual Reality (VR) can see any places in VR environment by using Head Mounted Display (HMD). However, in such VR contents, it is a problem that the VR Experienced person does not always pay attention to what the content creator wants to show. Therefore, we will study a VR gaze guidance method that is more versatile and does not interfere with the user experience. In this research, we propose a gaze guidance method by dynamic change of brightness and stop of modulation in gaze determination. In a subject experiment, we verify the effect of gaze guidance and the influence on the user experience by the difference in the method of changing the brightness and the presence or absence of modulation stop.
language of the presentation: Japanese
発表題目: VR環境におけるユーザ体験を妨げない視線誘導手法
発表概要: Head Mounted Display(HMD)によるVirtual Reality(VR)の体験者はVR環境中の任意の場所を見ることが可能である.しかし,このようなVR環境で利用されるコンテンツでは,制作者が見てほしいものをVR体験者が注目するとは限らないことが問題となっている.そこで,より導入の汎用性が高く,ユーザ体験を妨げないVR視線誘導手法を検討する.本研究では,明度の動的な変調と注視判定での変調の停止による視線誘導手法を提案する.被験者実験で明度の変化方法の違いと変調の停止の有無による視線誘導の効果とユーザ体験への影響を検証する.