ゼミナール発表

日時: 09月25日(月)5限(16:50-18:20)


会場: L1

司会: 酒田 信親
安藤 瑞希 1651004: M, 2回目発表 インタラクティブメディア設計学 加藤 博一, 清川 清, Christian Sandor, 武富 貴史
title: Design Guidelines for Creating Augmented Reality Content
abstract: The effectiveness of Augmented Reality (AR) for task support has already been proved in a lot of studies. However, when the AR content are not appropriate to the task, AR does not work effectively. In order to deal with this situation, design guidelines for creating AR content are presented by various researchers and companies. These guidelines assume that technology which is necessary to construct AR world such as geometric consistency are fully available. Therefore, these cannot be applied where environment for constructing AR world is partial. In this study, we focus on establishing the design guidelines in which non-expert creators can select appropriate methods for creating the AR content based on available technologies for constructing the AR world and working details.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 作業支援におけるARコンテンツ作成のためのガイドラインの開発
発表概要: 拡張現実感(AR)技術は作業支援において有用であることが様々な研究によって示されている.しかしながら,作業支援のためのARコンテンツが適切に作られていない場合には十分な効果が期待できない.このような問題に対して,ARコンテンツ作成のためのガイドラインが提案されている.これらのガイドラインでは,幾何学的整合性などのAR環境を構築するために必要な要素技術が完全に利用可能なことを前提としており,部分的にAR環境が構築可能な場合は想定されていない.これに対して,本研究では,利用可能なAR環境構築のための技術と作業支援内容に基づいてARコンテンツ作成のための手段を選択可能なガイドラインの構築を目指す.