ゼミナール発表

日時: 9月26日(金)2限 (11:00-12:30)


会場: L1

司会: 中島 悠太
武原 光 1351064: M, 2回目発表 横矢 直和, 加藤 博一, 佐藤 智和, 中島 悠太, 河合 紀彦
title: A Template Generation for 3D Shape and Motion Reconstruction of a Moving Deformable Object using an RGB-D Camera
abstract: 3D shape and motion reconstruction methods of a moving deformable object in real environment have recently been proposed using an RGB-D camera. In these methods, a template of a target object is generated under the condition that it does not move. However, the template of an object which does not remain the same pose during template generation such as animals cannot be generated. Toward 3D shape and motion reconstruction, we propose a template generation method for a moving deformable object. In our method, the object in each RGB-D frame is sequentially registered by estimating motion and deformation parameters of the object. Generally, a moving deformable object is registered by non-linear optimization of these parameters, which highly depends on their initial value. In our method, an initial registration using feature points extracted in an RGB frame solves this problem. Finally, the entire template of the target object is reconstructed using optimizing the motion and deformation parameters by loop-closing in all frames.
language of the presentation: Japanese
発表題目: RGB-Dカメラを用いた移動・変形物体の3次元形状・動き復元のためのテンプレート生成
発表概要: 近年,RGB-Dカメラを用いて移動・変形する実物体の3次元形状および動きを復元する手法が提案されている.これらの手法では,はじめに対象物が動かない状態でテンプレートを生成する必要がある.しかし,動物などの動きを止めることができない物体についてはテンプレートが作成できない.そこで本研究では,移動・変形する物体の3次元形状および動きの復元を目指し,テンプレートを生成する手法を提案する.提案手法では,フレーム間での移動・変形を考慮して物体を逐次的に位置合わせする.一般に移動・変形する物体の位置合わせは,移動・変形パラメータの非線形最適化により行われ,初期値に大きく依存する.そこで,本研究では,デプス画像と合わせて得られるRGB画像上の特徴点を援用した初期位置合わせによりこの問題を緩和する.その後,ループクローズ処理により全フレームに対して移動・変形を最適化することで,対象物全体のテンプレートを生成する.
 
笹尾 海斗 1351048: M, 2回目発表 横矢 直和, 加藤 博一, 佐藤 智和, 河合 紀彦
title: Image Inpainting with Automatic Correction of Perspective Distortion
abstract: Image inpainting has been widely investigated to remove unwanted parts of the image such as scratches in a photo and automatically fill in the missing reagions. Conventionally, some image inpainting methods fill in missing regions by optimizing an objective function that is based on the pattern similarity between the missing region and the rest of the image. Applying such methods to original input images sometimes produces unnatural texture. One of the reasons is texture distortion under perspective projection. For this problem, a method that fills missing regions with manually correcting this distortion was proposed. This method, however, requires the uses to have specialized knowledge and experience. This study proposes image inpainting with automatic correction of perspective distortion, which does not require user’s manual input. In this talk, I present an outline of the proposed image inpainting method and show experimental results with and without automatic correction of texture distortion under perspective projection. I conclude this talk with future work.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 透視投影歪みを自動排除した画像修復
発表概要: 画像修復技術は写真についた傷など画像内の不要な部分を取り除き,その欠損領域を自動的に修復することを目的として広く研究されてきた.従来,欠損領域と欠損領域以外のデータ領域のパターン類似度を用いて欠損領域全体の尤もらしさを表す目的関数を定義し,それを最適化することで画像修復を行う手法が提案されている.しかし,この手法をそのままの入力画像に適用した場合,不自然なテクスチャが生じることがある.その原因の一つとして,画像の撮影位置に依存して生じる透視投影によるテクスチャの歪みの影響がある.この問題に対して,従来,手動による入力を介して透視投影歪みを排除した後で画像修復を行う手法が提案されているが,ユーザに専門的な知識や経験が求められる.そこで本研究では,自動的に透視投影歪みを補正する手法を応用し,ユーザの手入力なしに欠損領域を修復する手法を提案する.本発表では提案する画像修復手法の概要を説明すると共に,透視投影効果によるテクスチャの歪みを自動排除した場合としない場合の画像修復の実験結果を示し,今後の課題について報告する.
 
中島 章敬 1351076: M, 2回目発表 横矢 直和, 加藤 博一, 佐藤 智和, 河合 紀彦
title: Cinemagraph Generation from Video Captured with a Moving Camera
abstract:Recently, applications that can explore the virtual reality space on the basis of photographed images have been used. These applications are displaying static images of the entire scene. Naturally looping video whose playback time can be infinity (Cinemagraphs) is possible to give the user greater realism to be able to display cinemagraphs, with respect to basically moving objects such as the flowing river and windblown leafs. Images are collected by a moving camera for creating a virtual reality space in the wide range. But, in traditional methods of cinemagraphs generation, the input must be a video captured with a fixed camera. Therefore, applying cinemagraph generation methods is difficult. In this study, we propose a cinemagraph generation method on the view point of arbitrary frame which can be animated only moving objects, and the input is video captured with a moving camera. In this talk, I show preliminary experiment results and talk future work.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 移動カメラ映像からのシネマグラフ生成
発表概要: 近年,Googleストリートビューなど,実写映像に基づき構築した仮想化現実空間を探訪するアプリケーションが利用されている.このようなアプリケーションでは,現状,シーン全体を静止画像で提示しているが,本来動きを持つ水が流れる川や風に揺れる木の葉などの物体に関しては,物体が動き続ける動画像(シネマグラフ)を提示した方がより高い臨場感をユーザに与えることができる.しかし,仮想化現実空間の構築では,広域をカバーするため,移動撮影により画像が収集されおり,一方,従来のシネマグラフの作成では固定カメラで撮影した動画像を入力とする必要がある.このため,収集した動画像に対して従来のシネマグラフ生成手法を適用することは難しい.本研究では,移動カメラで撮影した動画像を入力とし,任意のフレームの視点位置において,動物体のみが無限に動き続けるシネマグラフを生成する手法を提案する.本発表では,予備実験の結果および今後の展望について報告する.
 
大谷 まゆ 1351018: M, 2回目発表 横矢 直和, 加藤 博一, 佐藤 智和, 中島 悠太
title: Video Summarization Based on Textual Description of User's Intention
abstract: The widespread of low-cost capturing devices resulted in the tremendous number of user-generated videos. Most of captured videos, however, remain unedited and is perhaps not reviewed because of the time consuming process of video editing. To address this problem, we propose a novel video summarization method for semi-automatic video editing, where video summarization is a technique to generate brief representation of long videos. Although, most existing methods are only based on the video content, ours takes into account the user's intention. In order to obtain video summarized in a way that the user wants, we incorporate text written by the user. Our method extracts sub-shots and organizes them according to the text.
language of the presentation: Japanese
発表題目: テキストを用いてユーザ意図を反映する映像要約
発表概要: 近年,安価なビデオカメラの普及により,撮影は容易になったものの,映像編集は未だ時間のかかる作業である.そこで本研究では,一般的なユーザの映像編集を支援するための映像要約手法を提案する.映像要約とは長時間の映像かあ内容を把握可能な短時間の映像を作成する技術である.従来の映像要約手法の多くは,スポーツ中継やニュース映像などを対象とし,特徴的なイベントの検出や冗長なフレームの除去などを利用するものが主であった.一方,一般ユーザの編集支援においては,ユーザの意図に応じた要約が必要となる.そこでユーザ意図を反映するために,提案手法ではユーザが記述したテキストを用いる.そして,テキストに合致する映像を抽出することでユーザの要望にそった要約映像を出力する,
 

会場: L2

司会: 川原 純
中村 仁美 1351079: M, 2回目発表 安本 慶一, 笠原 正治, 荒川 豊, 玉井 森彦
title: A serious game for studying activities contributing to peak shift without decreasing comfort level.
abstract: In this study, we propose a serious game through which electricity consumers (game players) can study how to contribute to peak shift by shifting the time of their electricity consumption activities. In this game, virtual inhabitants (characters) live in an apartment building and they use some household electrical appliances. Player can change planned electricity consumption activities of a character by moving blocks corresponding to activities so that the total power consumption in the apartment does not to exceed the contract demand. This game also employs comfort level of characters which is decreased depending on the appliance type and the shifted distance of the changed activity. In this presentation, we present details of the proposed game, some experimental results, and future work.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 快適度を考慮した電力ピークシフト貢献行動を学習可能なシリアスゲーム
発表概要: 本研究では,電力のピークシフト貢献行動の容易な学習に向けたシリアスゲームを提案する.本ゲームではプレイヤがゲーム内の住人の家電使用予定を変更し,集合住宅での契約電力を超えない(ピークシフトに貢献する)ようにすることを目的としている.電力使用予定は縦が消費電力,横が使用時間のブロックとして表示し,ブロックをずらすことで住民の予定変更を実現する.また,本ゲームでは家電使用予定の変更時間や家電種類に応じた快適度の変化を設定し,ゲームスコアに反映する.これらの仕組みにより,プレイヤはゲームを通してピークシフト貢献行動を学習する.本発表では提案するゲームの詳細や,被験者実験を通して,ピークシフト習熟度やゲームの熱中度合いを評価した結果を報告する.
 
平野 竜洋 1351090: M, 2回目発表 中島 康彦, 笠原 正治, 姚 駿, 高前田 伸也
title: A large graph segmentation method for triangle counting
abstract: The number of triangles is usually a representative characteristic of a graph,especially when categorizing the vertices inside the graph into sub groups. However, the counting of large-scale graph is not possible on one machine due to memory insufficiency. In this work, we present effective graph segmentation method for triangle counting.
language of the presentation: Japanese
 
下浦 啓 1251201: M, 2回目発表 杉本 謙二, 笠原 正治, 平田 健太郎
title: Study for control model of equilibrium in repeated games
abstract: For study about wireless network, game theory is widely used. Especially, repeated game is a popular method to model or solve some problem (e.g. cognitive radio, network security). To apply these problem, we use imperfect public monitoring game, a certain class of repeated game. To solve problems applying repeated game, it is important to specify equilibrium strategies. In imperfect monitoring games, it is hard to realize efficient equilibrium as solution of network problem. In this presentation, we explain an idea of control model to construct efficient equilibrium in imperfect public monitoring game.
language of the presentation: Japanese
 
大棚 勇輝 1351017: M, 2回目発表 金谷 重彦, 笠原 正治, MD.ALTAF-UL-AMIN, 杉浦 忠男, 小野 直亮
title: Clustering of 3D structure similarity based network of secondary metabolites to reveal their relationships with biological activities
abstract: Secondary metabolites are organic compounds that are utilized for developing novel drugs and materials, as well as for identifying viable drug resources and other useful compounds. There are a large number of secondary metabolites with known or unknown structures. In the present study, we have developed a network-based approach to systematically understand the relationship between 3D-chemical structures of metabolites and biological activities, to examine the relationship between core chemical structure and biological activities, and to discuss the role of metabolite activities based on 3D-chemical structures.
language of the presentation: Japanese