ゼミナール発表

日時: 11月5日(月)3限 (13:30-15:00)


会場: L1

司会: 樫原 茂
稲葉 健吾 1251012: M, 1回目発表 ソフトウェア基礎学
title: A Study on Data Delivery Method using Wireless Multi-Channels by Inter-Vehicle Communications
abstract: Data delivery method using Inter-Vehicle Communications (IVC) attracts a lot of researchers attention. However, the low throughput caused by packet collisions and the communication problem between opposite cars are still remaining. To resolve these problems, we propose a data delivery method using wireless multi-channels. Our method divides road into smaller areas (cells) and assigns three different channels to each cell respectively. Each vehicle uses the channel of the current running cell so that the interference could be reduced. Therefore, packet collisions decrease and the throughput will be improved. The detail of the communication protocol is still under discussion.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 車車間通信における複数無線チャネルを用いたデータ配信手法についての検討
発表概要: 車車間通信を利用したデータ配信についての研究が盛んに行われている.しかしながら,パケット衝突によるスループットの低下および対向車との通信が困難という技術的課題が残されている.本研究では,これらの課題を解決するために複数チャネルを用いたデータ配信手法を提案する.提案手法では,道路をセルと呼ばれる50m範囲の領域に分け,互いに干渉しない3つのチャネルを各セルに順番に割り当てる.複数のチャネルを同時に並行して使用するために,各車両は所属するセルのチャネルを使用して通信することで,パケットの衝突を軽減し,スループットの改善を図る.また,限られた通信可能時間内で対向車との通信を実現するために,各車両はGPSによる精密な時刻同期の下で,データ送信車両の決定の際に1度だけ車両IDや所持データに関する情報交換を行う.その情報に基づきデータ送信車両の選出を行うことで,対向車との通信を実現する.
 
真田 亮平 1251049: M, 1回目発表 インターネット工学
title: A survey of research trend on SDN (Software-Defined Networking)
abstract: SDN (Software-Defined Networking) is a concept or a mechanism that provides API (Application Program Interface) to control network devices or an entire network. Using SDN, a software can flexibly control networks. In this presentation, I introduce recent research trend on SDN that is extracted from 22 papers of ACM SIGCOMM 2012 Workshop HotSDN. With reference sto the research trend, I also talk about a primitive idea of my research.
language of the presentation: Japanese
発表題目: SDN (Software-Defined Networking) における研究動向の調査
発表概要: SDN (Software-Defined Networking) とは,ネットワーク機器やネットワーク全体に対する制御API (Application Program Interface) を提供し,ソフトウェアによってネットワークを柔軟に制御できる概念や仕組みである.本発表では,ACM SIGCOMM 2012 併設WorkshopであるHotSDNで発表された22本の論文をもとに調査した,SDNにおける研究動向を紹介する.そして,研究動向を踏まえ,今後の研究に関する基本的なアイディアを発表する.
 
江藤 大 1251021: M, 1回目発表 ユビキタスコンピューティングシステム
title:Energy Harvesting Method for Wireless Sensor Networks Considering Crop Growth
In recent years, wireless sensor networks (WSNs) using energy harvesting have been attracting attention. Energy harvesting enables electric power generation from environments, for example, using solar panel. Power supply for sensor node by energy harvesting is expected to extend lifetime of WSNs. However, generated energy by solar panel is not always enough because it depends on sunlight intensity. In particular, the sunlight intensity may not be sufficient in shadowy area. Then, some nodes generating insufficient energy may shorten the WSN lifetime. There are some studies to extend lifetime of WSNs which take into account the change of sunlight intensity by weather. However, in the agricultural field, the energy amount to be generated depends not only on weather but also on shadowy area made by both crop growth and solar altitude. Furthermore, the entire target field must be covered by the sensing range of sensor nodes for accurate monitoring of the field. In this presentation, we propose a method for increasing electric power generation of low battery nodes by dynamically moving them to better positions based on the estimated electric power generated at each position and time.
language of the presentation: Japanese
発表題目:WSNのための作物の生育を考慮したエナジーハーベスティング手法
発表概要:近年,太陽光や熱などの環境エネルギーから電力を獲得するエナジーハーベスティングを利用した無線センサネットワーク(WSN)が注目されている.エナジーハーベスティングによる電力供給を利用することによって,ネットワーク寿命の延長が期待される.しかし,太陽光を用いたエナジーハーベスティングは日射量によって発電量が変化する.特に日陰 領域では日射量が少なく,発電量が不十分なノードの電力が早急に枯渇することでネットワーク全体を長期間維持できなくなるという問題がある.既存研究では,天気による日射量の変化を考慮してネットワーク寿命を延長する手法が提案されている.しかし,農業用地で使用されるWSNにおける各ノードの発電量は,天候だけでなく作物の生育状況や季節ごとの太陽高度による日陰領域の変化にも影響を受ける.また,農業用地などで定期的に環境情報を収集するためにはセンサノードで対象領域を常に被覆することが求められる.そこで本研究では,対象領域を常に全被覆しつつ,位置と日時に応じた発電量を予測することによって,電池残量の少ないノードの発電量が大きくなるように各ノードをダイナミックに移動させる手法を提案する.
 
林 大地 1251085: M, 1回目発表 コンピューティング・アーキテクチャ
title: Paper introduction “Debunking the 100X GPU vs. CPU myth: an evaluation of throughput computing on CPU and GPU”
abstract: Recent advances in computing have led to an explosion in the amountof data being generated. Processing the ever-growing data in a timely manner has made throughput computing an important aspect for emerging applications. In the past few years there have been many studies claiming GPUs deliver substantial speedups (between 10X and 1000X) over multi-core CPUs on these kernels. To understand where such large performance difference comes from, this paper perform a rigorous performance analysis and nd that after applying optimizations appropriate for both CPUs and GPUs the performance gap between an Nvidia GTX280 processor and the Intel Core i7 960 processor narrows to only 2.5x on average. In this pressentation, I will introduce optimization techniques for both CPU and GPU, analyze what architecture features contributed to performance differences between the two architectures, and recommend a set of architectural features which provide signicant improvement in architectural efciency for throughput kernels.
language of the presentation: Japanese
 

会場: L2

司会: 中島悠太
谷 広大 1251061: M, 1回目発表 知能コミュニケーション
title: Evaluation of Japanese text-based or oral expressions whether each of them are "memorable."
abstract: We often detect "memorable" text-based or oral expressions in various information media. Their expressions are sometimes called "wise saying," "famous line." Where does the difference come from between memorable sentences and others? In this presentaion, I propose the evaluation experiment of memorability in Japanese expressions which is based on the previous researches that evaluating memorability of sayings in some foreign movies.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 日本語において「印象に残る」文章・口頭表現の評価
発表概要: 私たちが目にする種々の情報媒体には,私たちの「心を惹き付ける」文章・口頭表現が随所に見られる。また,それらは時として「格言」「名ゼリフ」と呼ばれる。 これらの表現とそれ以外のものの差はどこにあるのだろうか。本発表では,先行研究における洋画のセリフの印象評価研究を軸として,日本語の表現に関しての評価を提案する。
 
森本 佳志 1251108: M, 1回目発表 環境知能学
title: Reduction of shape reconstruction error using depth sensor
abstract: Shape reconstruction is one of the processes for 3D video. 3D video is a new media developed to represent 3D objects in motion. It requires images recorded simultaneously by several video cameras. All cameras are calibrated and placed around a dedicated studio to fully surround the models. Many methods for high quality 3D video have been developed. Part of typical methods is using high resolution images and error reduction. In this presentation I propose an approach of shape reconstruction error reduction using depth sensor.
language of the presentation: Japanese
発表題目: デプスセンサを用いた形状復元誤差の低減
発表概要: 形状復元は3次元ビデオの作成に必要な処理のひとつである.3次元ビデオとは,3次元空間中の人などの動作を保存することができる新たなメディアである.3次元ビデオは,複数のカメラで同時に撮影された画像を用いることで作成される.3次元ビデオの品質を向上させるために様々な取り組みがなされている.代表的なものにカメラ画像の高解像度化や, 形状誤差を低減するという手法がある.本発表ではそれらの先行研究について紹介すると共に,本研究の目的である,デプスセンサを用いた形状誤差の低減のためのアプローチについて述べる.
 
吉江 孝太郎 1251115: M, 1回目発表 音情報処理学
title: Implementation of Kinect for Hands-Free Speech Recognition on Spoken Dialogue System “Kitachan” and Evaluations Using Real-Time Blind Spatial Subtraction Array
abstract: In recent years, people have been interested in spoken dialogue system which is a turn-by-turn voice navigation system using speech recognition. Since at 2006, our Laboratory have experimented the use of "kitachan",a spoken dialogue system placed in gakken-kitaikoma station. Currently kitachan uses close-talking microphone, however we need a better speech input system for more natural dialogue. In this work, we propose to use hands-free microphone. The problem is that speech recognation rate is deacrased because hands-free microphone may collect more noise than close-talking microphone. Then, we implemented Kinect, whhich has a microphone array on "kitachan" and reduce noise with real-time blind spatial subtraction array (BSSA) algorithm to improve sppech recognition. We also conducted an experiment assuming real enviroment, to evaluate the performance of speech recognition, changing parameters of noise reduction part of BSSA.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 音声案内ロボット「キタちゃん」のハンズフリー対話のためのKinect実装とリアルタイムBSSAによる評価実験
発表概要: 近年,音声認識の技術を利用した音声案内システムへの関心が高まっている. 本研究室では,2006年より,奈良県生駒市学研北生駒駅に音声認識ロボット「キタちゃん」を設置し,音声認識の実験を行なってきた. 現在キタちゃんは接話マイクを使用して音声の入力を行なっており,より自然な対話のための音声入力方式が望まれる. 本稿では,ハンズフリーマイクの使用を提案する.しかし,ハンズフリーマイクを使用することでノイズの混入が多くなり,認識率が低下してしまう. そこで,認識率の向上を目指し,マイクロホンアレーを持つKinectとリアルタイムBSSAアルゴリズムを使用して音源分離によるノイズ除去を行い, 実環境下でのノイズ減算部分のパラメータごとの認識率を測定する評価実験を行った.
 
三澤 賢祐 1251102: M, 1回目発表 自然言語処理学
title: Automatic document level detection for Japanese English Learner using Supervised approach
abstract: It is very important for Second Language learner(L2 learner) to tackle a lot of documents. In this point of view, Web text is suitable for L2 learning. But Web has huge amount of documents, so L2 larner can not slect suitable level documents by theirselves. To slove this problem, "Readability" task tries to detect document level or select suitble level document with Supervised approach. "Readability" task mainly facuses on English for American, therefore it detects American level. But almost all Japanese learn English by teaching method in Japan. So, I propose the method which detects document level of English in Japan.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 日本人英語学習者のための英文難易度判定
発表概要: 第二言語学習者にとって、教材の量は非常に重要である。多くの教材に接するほど、学習者は言語に早く慣れることができるという傾向が報告されている。そこで、Web上のテキストは、「大量の言語教材」という観点から、第二言語学習に適している。しかし、一方で、学習者は自分のレベルに合った文章を探さなければ、効率的な学習はできない。人手でWeb上からレベルに合った教材を探すのは非常に手間がかかる作業であり、この観点からはWeb上のテキストは教材として使いにくい。そこで、Redabilityと呼ばれるタスクでは、教師あり学習を用いて、文章のレベルを判定する試みが行われているが、すべてアメリカの英語基準の判定のため、日本の英語教育の基準でどのレベルなのか、がわからない。そこで、日本の英語教育基準に適した文章レベル判定の手法を提案する。
 
李 希成 1251133: M, 1回目発表 インタラクティブメディア設計学
title: Proposal on implementation of an interface for increasing awareness in a remote environment.
abstract: In communication, the concept of awareness to recognize partners’ situation is very important. However, in remote environment, awareness isn’t achieved well as in face-to-face environment. Meanwhile, situation is strongly influenced by location information. For example, if you are in the restaurant, we can guess you are having a meal, or if you are in the rail station, we can guess you are moving. In this study, I pay attention to location information to describe the situation. And considering the necessity to know the partners’ situation on a real-time basis as it is rather meaningless if we can’t know the situation when we want to know, this study is focused on visualizing flow of consecutive location information, not disconnected information. To achieve this, I propose the GeoClock which enables awareness to be obtained in the remote environment, using location information such as the GPS and an interface conceived from an analog clock.
language of the presentation: Japanese
発表題目: 遠隔環境におけるアウェアネス実現のためのインタフェースの提案
発表概要: コミュニケーションにおいて、相手の状況を認識するアウェアネスという概念が非常に重要である。しかしながら対面環境においては当たり前のように行われているアウェアネスは遠隔環境においてはほとんど実現されていない。一方で、状況は位置情報に強い影響を受ける。例えばレストランにいるのであれば、食事をしていると推測可能であり、あるいは駅にいるのであれば移動をしていると分かる。よって本研究では、状況を示す情報として位置情報に着目する。また、相手の状況は自分が知りたい時に知ることができなければ意味がないことから、分断された位置情報ではなく、連続した位置情報の流れが可視化される必要がある。そこで本研究では、連続した位置情報を示すインタフェースとして、アナログ時計に着想を得たGeoClockを提案する。
 

会場: L3

司会: 小野直亮
賀久 和弥 1251028: M, 1回目発表 生命機能計測学
title: Development and Evaluation of High Resolution SPECT for Human Brain
abstract: SPECT (Single Photon Emission Computed Tomography) systems using radioisotope can provide 3-dimensional image of physiological functions such as blood flow, metabolism and neural activity. SPECT system is widely used compared with PET system. However, spatial resolution of SPECT system is expected to improve because it is low (about 10 mm). Our goal is to develop high-spatial resolution brain SPECT system for practical use by combining high-resolution detector with full-digital position calculation circuit.
language of the presentation: Japanese
 
中山 拓也 1251078: M, 1回目発表 ロボティクス
title: Development of Robust Humanoid's Motion Learning Method to Environment Alteration using Tactile Information.
abstract: There is a difficulty of implementing humanoid's motion which include collision to environment. Because, collision conditions are different by every environment. we will develop the learning system to obtain robust motion, focusing to transition of tactile state. In this presentation, we will introduce some of relevant study and my study schedule.
language of the presentation: Japanese
 
一圓 健太郎 1251009: M, 1回目発表 知能システム制御
Title:Motor control of a robot hand with tactile perception
Abstract:Humans perform dexterous movements such as flexible object grasping, handling with appropriate pressures or blind-object recognition through tactile perception. Therefore, a robot hand equipped tactile sensors with proper information processing would also be able to achieve such motor skills like humans. In this presentation, I will introduce the paper describing robust grasping of a robot hand with tactile perception [Paster et al., IROS 2011].
language of the presentation: Japanese
発表題目:触覚情報を使ったロボットハンドの運動制御
発表概要:人間は触覚情報に基づいて,柔軟物体の把持,適切な圧力でのハンドリング, 暗い環境での物体の認識など, 巧みな運動技能を頑健に実現する.ロボットハンドにおいても,触覚センサを実装し適切な情報処理を行うことで,人間のような巧みな運動制御が可能になると考えられる.本発表では,触覚情報を使ったロボットハンドの把持タスクに関する文献[Paster et al., IROS 2011]を紹介する.
 
山村 頼子 1251114: M, 1回目発表 数理情報学
title: Representation of novel number symbols in the human brain
abstract: How is symbolic number represented in the human brain? The seminal work of Landauer and Moyer in 1967 demonstrated the presence of psychophysical effects associated with analog magnitude processing in a symbolic number size comparison task in educated human adults. Since then, the prevalent theory has been that symbolic numbers share a common representation with analog numerosities(approximate sizes of sets of objects). However, recent simulations point to the possibility that some of the psychophysical effects observed in symbolic number tasks are in fact artifacts originating in behavioral output processes, not indicative of the properties of the symbolic number representations themselves. By conducting a behavioral experiment controlling for possible confounds, we seek to determine whether or not the representation of symbolic numbers has the same characteristics as that of analog numerosities.
language of the presentation: English