藤木 健史 | D | インタラクティブメディア設計学 | 加藤 博一 | 横矢 直和 | 浦西 友樹 | 山本 豪志朗 |
発表題目:HMDを用いたアプリケーションを操作するための指輪型マーカ
発表概要:HMD(Head Mounted Display)の小型軽量化に伴い、 HMDを用いたアプリケーションが日常生活で幅広く利用されると考えられる。 そのような環境で、3Dモデルをジェスチャで操作するような作業支援アプリケーションを想定した場合、 3D動作を伴ったジェスチャで入力操作することが効率的であると考えた。 そこで本研究では、シングルカメラで3D位置姿勢が推定可能な指輪型マーカを提案した。 本発表では、これまでの進捗状況を報告し今後の課題について述べる。 | ||||||
"OIKAWA,MARINA ATSUMI" | D | インタラクティブメディア設計学 | 加藤 博一 | 横矢 直和 | 宮崎 純 | 池田 聖 |
発表題目:Quadrics patch representation for model based tracking of 3D rigid curved objects using sparse polygonal meshes 発表概要:In this research a framework for model based tracking of 3D rigid curved objects using sparse polygonal meshes is proposed. Some approaches deal with curved objects treating them as polyhedral objects but requiring the use of dense meshes which may be computationally inefficient. In order to solve this trade-off between the quality of the object mesh and the tracking accuracy, we suggest the use of quadrics calculated for each patch in the mesh to give local approximations of the object shape. This information is used inside an edge-based tracking system but instead of using the original edges from the mesh for matching with detected edges in the video image, curves representing the quadrics projection in the current viewpoint are used for distance evaluation. This representation allowed us to considerably reduce the level of detail of the polygonal mesh and keep an accurate tracking. Furthermore, since curved surfaces do not have static edges, we have also implemented a method responsible to check the correct correspondence between the current patches on the contour and the detected edges inside the tracking loop, updating the model edges when necessary. Experimental results comparing our approach and the traditional method using dense meshes is presented using both simulated and real image data. | ||||||
森 健太郎 | M | インタラクティブメディア設計学 | 加藤 博一 | 横矢 直和 | 宮崎 純 | 山本 豪志朗 |
発表題目:ハイライトを利用した鏡面反射物体を含む画像からの位置姿勢推定
発表概要:拡張現実感において実環境と仮想物体の位置合わせは重要な問題である。位置合わせを行うための手法の1つとしてモデルベースの自然特徴を用いたものがあり、古くから数多くの手法が提案されてきた。しかし、それらの多くは拡散反射物体を対象としており、鏡面反射物体に対しては今もなお困難な問題として研究が行われている。本研究では、鏡面反射物体表面への写り込みの中でも特に強く反射するハイライトを利用した位置姿勢推定に取り組む。本発表では、進捗状況を報告し今後の課題について述べる。 | ||||||